Det er landområderne, der lægger ører og asfalt til den konstante stigning i trafikken med personbiler. Ifølge Vejdirektoratets nye opgørelse over udviklingen i trafikken i andet kvartal faldt antallet af biler på vejene i København, Århus, Odense og Aalborg, mens tallet steg på vejene i landområderne.

Det er landområderne, der lægger ører og asfalt til den konstante stigning i trafikken med personbiler. Ifølge Vejdirektoratets nye opgørelse over udviklingen i trafikken i andet kvartal faldt antallet af biler på vejene i København, Århus, Odense og Aalborg, mens tallet steg på vejene i landområderne.

I landområderne er trafikken på motorvejene steget 5,8 procent, mens øvrige veje på landet har haft en stigning på 3,5 procent, skriver JydskeVestkysten onsdag. - Stigningen i biltrafikken er klart størst i landområderne - mest på motorvejene, men også på hovedvejene, siger Allan Christensen fra Vejdirektoratet.

Forklaringen er både vækst og dårlige kollektive trafikforbindelser på landet, mener Jørgen Møller fra Aalborg Universitet og ekspert i landdistrikter.

- Der er et højt aktivitetsniveau i samfundet, som har øget pendlingen. Samtidig presser de høje huspriser i byerne folk længere væk fra byerne, og en mildest talt elendig kollektiv trafik på landet gør det nødvendigt for en landfamilie at have to biler, siger Jørgen Møller.Han mener, at det er værst for huse og landsbyer, som er naboer til nogle af hovedfærdselsårene, men han er ellers ikke bange for, at landområderne bliver kvalt i trafik.

- Hvis man vil have fred og ro, så mener jeg ikke, at der er noget ved det her, der rokker ved, at der altid vil være steder med fred og ro på landet, siger Jørgen Møller.

Samlet set havde Region Syddanmark i andet kvartal en stigning på fire procent i biltrafikken i forhold til samme kvartal sidste år, mens Region Midtjylland og Region Nordjylland havde stigninger på henholdsvis 3,4 procent og 4,9 procent. Region Hovedstaden havde en stigning på 1,2 procent.