Omkring en uge. Det er den tid, patienterne lige nu kan komme til at vente på at blive kontaktet af Patientkontoret, efter de har henvendt sig på skrift. Den gode nyhed kom frem på regionsrådsmødet, hvor Jette Skive (DF) havde bedt om en redegørelse.

Omkring en uge. Det er den tid, patienterne lige nu kan komme til at vente på at blive kontaktet af Patientkontoret, efter de har henvendt sig på skrift. Den gode nyhed kom frem på regionsrådsmødet, hvor Jette Skive (DF) havde bedt om en redegørelse.

Situationen er bedre end sidste uge. I en skriftlig redegørelse til Regionsrådet, som blev skrevet for en uge siden, var ventetiden nede på to uger. Men i dagene siden er ventetiden faldet yderligere, så den i dag ligger på ca. en uge. Dog kan vanskelige sager stadig tage længere tid.

På regionsrådsmødet den onsdag 2. maj 2007 fremlagde formand Bent Hansen (S) tallene, der dokumenterer kortere ventetid på rådgivning fra medarbejderne på Region Midtjyllands Patientkontor.

Mere telefontid

Selvom det altså lysner for patienter og rådgivere, så arbejder regionen stadig målrettet på at nedbringe ventetiden yderligere.

Telefontiden vil gradvist blive udvidet. Fra den 14. maj udvides med fire timer ekstra om ugen. De nye åbningstider bliver mandag til torsdag fra kl. 10 til kl. 13 og fredag fra kl. 10 til kl. 12.

Med de udvidede åbningstider forventes ventetiden på telefonen også at blive kortere.

Lederen af Patientkontoret, Birgitte Haahr, fortæller, at der ofte er mest pres på telefonerne i den første time efter, de er åbnet.

- Og man skal ikke være bange for at ringe fem minutter i ”lukketid”. Alle der ringer op før kl. 12, får en patientvejleder i telefonen, siger hun.

Få medarbejdere og mange sager

Patientkontoret vejleder patienter om blandt andet det udvidede, frie sygehusvalg. Kontoret har haft en vanskelig start på året fordi en del af medarbejdere ikke ønskede at følge deres arbejdsplads på rejsen fra amt til region. 1. marts blev der ansat tre nye patientvejledere.

Alligevel har Patientkontoret på fire måneder vejledt og hjulpet 4.500 patienter til blandt andet at få en hurtigere tid til behandling, enten på offentligt eller privat hospital.

Patientkontoret modtager et stort antal henvendelser der ikke fordeler sig jævnt over dage eller uger. Derfor kan der også i fremtiden være udsving på både telefonventetiden eller sagsbehandlingstiden.

Yderligere oplysninger

Hent PDF-fil med spørgsmål fra Jette Skive (DF) og redegørelse  vedrørende patientkontoret, behandlingsfrister m.m.

Direktør med særligt ansvar på sundhedsområdet, Leif Vestergaard Pedersen
Tlf: 8728 5040 / E-mail leifvestergaard.pedersen@stab.rm.dk