22.11.07: Region Midtjylland er i direkte dialog med over 500 direktører for at tage temperaturen på virksomhedernes konkurrenceevne

Region Midtjylland er i direkte dialog med over 500 direktører for at tage temperaturen på virksomhedernes konkurrenceevne

– Vi vil styrke virksomhedernes konkurrenceevne, og derfor er det vigtigt vi kender både kort og terræn, når det gælder virksomhederne. Vi har brug for masser af tal og tydelig tale fra virksomhederne. De skal fortælle os om deres udfordringer og behov, siger Bent Hansen, der er regionsrådsformand for Region Midtjylland.

Regionen har derfor etableret et Midtjysk Vækstlag. Det er et virksomhedspanel, der er sammensat, så det giver et dækkende billede af erhvervslivet i regionen, både i forhold til brancher og geografi. Formålet er, at Det midtjyske Vækstlag skal fungere som et barometer, der kan fortælle om temperatur, tryk og tendenser i erhvervslivet. Det skal bruges som grundlag, for de politiske beslutninger om nye initiativer – både i Vækstforum og i regionsrådet.

– Vi har lavet aftale med over 500 direktører, der fortæller os om deres oplevelser af situationen indenfor forskellige brancher, fortæller Bent Hansen og han tilføjer, at Vækstlaget uddyber tallene i Danmarks Statistik.

– Men med Det midtjyske Vækstlag har vi fået mulighed for at få helt frisk viden, der peger fremad, siger han. Han lægger stor vægt på, at det er tal og svar, der lige præcis vedrører Region Midtjylland og derfor giver en helt ny og vigtig viden. Det indgår som et vigtigt grundlag, når der skal tages beslutninger og sættes nye initiativer i gang.

– Man kan ikke styre på tal og statistik alene, for det er virkeligheden set i bakspejlet. Når vi er i direkte dialog med virksomhederne, så kigger vi ud af forruden. Det midtjyske Vækstlag er en af de måder vi får en direkte dialog på, og det lægger vi stor vægt på, siger Bent Hansen.

Faresignaler i de små virksomheder
De første undersøgelser har allerede givet interessante resultater, og viste blandt andet at der er stor optimisme blandt virksomhederne. 94 % forventer en stigende eller uændret omsætning.

Alt er ikke godt af den grund. Undersøgelsen viser, at halvdelen af de midtjyske virksomheder har prøvet at sige nej til en ny ordre, fordi de mangler arbejdskraft.

Men mangel på arbejdskraft er ikke kun en ulempe og en trussel. Det kan også være en god anledning til nytænkning, til at indføre ny teknologi og til at effektivisere arbejdsgangene. Den første spørgerunde viser, at det er ca. halvdelen af virksomhederne bruger den strategi.

Undersøgelsen viser samtidig, at det især er de store virksomheder, der reagerer offensivt. Der er en tendens til at små virksomheder reagerer mere defensivt. De små virksomheder vælger oftere en mere kortsigtet løsning ved at lade medarbejderne arbejde over eller sige nej til nye ordrer, når de mangler arbejdskraft.

En af konklusionerne af første undersøgelse er dermed, at de små virksomheder har særlig brug for støtte fra erhvervsservicesystemet.

Læs mere på hjemmesiden: Midtjysk Vækstlag www.ru.rm.dk