Konflikten på sundhedsområdet er forbi. Lige nu er den vigtigste opgave at tage hånd om de patienter, som trænger mest. Derfor bliver alle patienter igen vurderet af en læge, så de mest syge kommer til først.

Konflikten på sundhedsområdet er forbi. Lige nu er den vigtigste opgave at tage hånd om de patienter, som trænger mest. Derfor bliver alle patienter igen vurderet af en læge, så de mest syge kommer til først.
Konflikten på sundhedsområdet er forbi. Lige nu er den vigtigste opgave at tage hånd om de patienter, som trænger mest. Derfor bliver alle patienter igen vurderet af en læge, så de mest syge kommer til først.

Hospitalerne i Region Midtjylland har aflyst mere end 70.000 aftaler, siden sundhedsvæsenet blev ramt af konflikt midt i april. Nu hvor Sundhedskartellets medlemmer er tilbage på arbejde, skal de aflyste patienter have en ny tid.

For at sikre, at de, der trænger mest, kommer til først, er det nødvendigt at vurdere alle patienter forfra. Også de patienter, der endnu ikke har fået aflyst en aftale.

- Af hensyn til de hårdest ramte patienter har vi besluttet, at de mest syge kommer til først. Derfor bliver det lægefaglige kriterier, der afgør, hvor hurtigt en patient bliver tilbudt en ny tid til behandling efter konflikten, siger direktør Leif Vestergaard Pedersen.

Også patienter, der endnu ikke har modtaget en aflysning, kan altså få et brev med en ny tid til behandling. Det vil omvendt også være patienter, hvis aftale kommer til at stå ved magt, så de altså oplever at forblive uberørte af konflikten.

Alle berørte vil få direkte besked. Hører man ikke andet, betyder det, at ens aftale står ved magt.

Opgaven med at planlægge de mange aftaler på ny er meget stor opgave for det enkelte hospital.

- Jeg kan godt forstå, hvis patienternes tålmodighed er lidt tyndslidt, men lige nu har vi brug for tid til at komme i gang igen. Så der kan godt gå noget tid, før man får en ny tid eller en eventuel aflysning, siger direktør Leif Vestergaard Pedersen.

- Vi skriver til alle berørte patienter. Det kan tage op til to uger inden vi er alle patienterne igennem. Så jeg vil opfordre til, at man er tålmodig lidt endnu og venter de to uger. Så kan man eventuelt ringe, hvis man er tvivl eller har behov for gode råd.

Har man omvendt ikke længere behov for behandling, vil det være en stor hjælp for hospitalet, at man selv kontakter afdelingen og gør opmærksom på det.

Patienten kan også få flere informationer på hospitalets hjemmeside.


Flere oplysninger

Direktør Leif Vestergaard Pedersen Direktør Leif Vestergaard Pedersen,
tlf. 8749 5040 eller 2124 2316