Region Midtjylland, Midttrafik og Århus Kommune står bag kampagnen ”Tænk før du råber”, som fredag modtog IAA-prisen som den bedste ikke-kommercielle offentlige kampagne.




 

Region Midtjylland, Midttrafik og Århus Kommune står bag kampagnen ”Tænk før du råber”, som fredag modtog IAA-prisen som den bedste ikke-kommercielle offentlige kampagne.

Prisen uddeles af International Advertising Association og blev overrakt af videnskabsminister Helge Sander.

Hver dag bliver der råbt af sygeplejersker, parkeringsvagter og buschauffører. De bliver kaldt øgenavne eller ligefrem udsat for vold, mens de passer deres arbejde. Det problem har kampagnen ”Tænk før du råber” gennem de seneste måneder sat fokus på ved hjælp af blandt andet tv-spots, som viser, hvordan et sådant overgreb kan se ud.

Respekt for medarbejderne
Fredag den 13. november, blev kampagnen belønnet med den fornemme IAA-pris, som uddeles af International Advertising Association. IAA uddeler hvert år prisen for den bedste
ukommercielle offentlige kampagne, og i år er det 30. gang, prisen uddeles.

- Jeg betragter overfald og trusler mod vores medarbejdere med den allerstørste alvor og som helt uacceptabelt, siger Århus’ borgmester, Nicolai Wammen, som sammen med blandt andre Region Midtjyllands regionsrådformand, Bent Hansen, har været drivkraft bag kampagnen.

- Vi har med vores kampagne forsøgt at dæmme op for en meget kedelig udvikling i samfundet og skabe respekt for de udsatte medarbejdere. Jeg er meget glad for, at vores budskab er kommet godt ud via en vellykket kampagne, og jeg ser IAA-prisen som en anerkendelse af både kampagnen og af budskabet om øget respekt for medarbejderne, siger Nicolai Wammen.

Burde være landsdækkende
I begrundelsen for, hvorfor netop ”Tænk før du råber” vandt prisen, hedder det blandt andet:

Kampagnen har virkelig imponeret dommerpanelet – det er meget sjældent, at lokale kampagner på alle områder er fuldt på højde med de nationale kampagner, der som udgangspunkt har væsentlig større budgetter. Alene det problem, kampagnen ønsker at løse, er kreativ tænkning. Vi skal have respekt for vore medmennesker – ikke mindst, når de udfører et vigtigt offentligt erhverv. Det er en kampagne, som fortjener at blive landsdækkende.

Vækker opsigt
Kampagnen vækker blandt andet opsigt på grund af dens sprogbrug – der bruges ord som ”magtsyg luder”, ”møgsygeplejerske” og ”fede svin”. Men det har været med til at gøre kampagnen endnu mere slagkraftig.

- Det er dejligt at få priser. Men det vigtigste er, at kampagnen har fået sat spørgsmålstegn ved, hvordan man opfører sig over for sygeplejersker, buschauffører og andre offentlig ansatte, siger Bent Hansen.

- Vi har haft et rigtig godt medspil fra medarbejderorganisationerne. De har været med på en kampagne, der vækker opsigt, og uden den opbakning var resultatet blevet meget mindre kraftfuldt.

Se filmene

Fakta

  • Kampagnens Facebook-gruppe har næsten 600 medlemmer 
  • 88 % synes, at det er godt, at der sættes fokus på, at vi ikke altid taler pænt til hinanden 
  • 55 % siger, at kampagnen har fået dem til at tænke over, hvordan vi behandler hinanden

Flere oplysninger

  • Kommunikationskonsulent Kasper Kolind, Region Midtjylland,
    tlf. 8728 5811
  • HR-konsulent Lene Stevn, Århus Kommune, tlf. 8940 2307
  • Kommmunikationskoordinator Rikke M. Østergaard,Midttrafik,
    tlf 8740 8275