Fra sidst på vinteren får vi en sygeplejerske eller en anden sundhedsprofessionel i røret i alle de tilfælde, hvor vi ringer alarm 112 om enten alvorlig sygdom eller ulykke.




Fra sidst på vinteren får vi en sygeplejerske eller en anden sundhedsprofessionel i røret i alle de tilfælde, hvor vi ringer alarm 112 om enten alvorlig sygdom eller ulykke.

Første februar rykker sundhedsvæsnet tættere på opringningerne til Politiets alarmcentral. Allerede i dag kan politibetjentene, der svarer opkaldene til 112, bede Region Midtjyllands AMK-vagtcentrals sundhedspersonale om råd og vejledning. Men fra 1. februar rykker de sundhedsprofessionelle endnu tættere på patienterne og overtager den fortsatte samtale med borgere der ringer 112, så snart det står klart, at det handler om sygdom eller ulykke.

Mere sikre vurderinger
For patienterne betyder det, at de sekunder efter at have trykket 112 får hjælp af sundhedsprofessionelle, der med stor indsigt og rutine kan afgøre, hvilken form for hjælp der er brug for. Om der skal en akutlægebil af sted, eller om en ambulance – eller måske en taxa – er det rette valg og give råd om, hvad patienten skal gøre, indtil hjælpen er fremme.

- Til februar skruer vi et hak op for trygheden. Er man vidne til en ulykke eller står man med en alvorlig syg person, så er det trygt at vide, at man hurtigt får en sygeplejerske i røret, siger regionsrådsformand Bent Hansen (S).

Vi sender en ambulance
I de situationer, hvor det sundhedsfaglige personale allerede sidder med en telefon, så er aftalen, at vi sender en ambulance af sted – og først senere spørger, om det var nødvendigt, forklarer Bent Hansen.

Region Midtjyllands AMK-vagtcentral bliver bemandet med tre eller fire sundhedsfaglige medarbejdere mellem kl. 07 og 01, mens der er to i vagt om natten.


Fakta
  • Regionens AMK-vagtcentral har overblikket og fordeler hele tiden ambulancer og akutbiler, så Region Midtjylland er dækket bedst muligt ind. 
  • Regionerne har bl.a. aftalt med Rigspolitiet, at alle opkald besvares uden forsinkelse. Ordningen forventes at træde i kraft i alle regioner den 1. februar 2011.
  • Det koster omkring 10 mio. kr. årligt at sikre, at borgerne får en sundhedsprofessionel med i samtalen, når de ringer 112.

Flere oplysninger
  • Regionsrådsformand Bent Hansen (S) 40313707 / bent.hansen@rr.rm.dk 
  • Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer findes på www.rm.dk/politik/politikerne