I løbet af årets første tre måneder kørte Region Midtjyllands ambulancer flere udrykninger end i samme tidsrum i 2011. Trods travlheden nåede de tilmed hurtigere frem.




I løbet af årets første tre måneder kørte Region Midtjyllands ambulancer flere udrykninger end i samme tidsrum i 2011. Trods travlheden nåede de tilmed hurtigere frem.


41.262 borgere havde brug for hjælp. Travlhed og tempo er to ting der falder i øjnene i opgørelsen over aktiviteten på Region Midtjyllands AMK-Vagtcentral for første kvartal 2012. Ambulancerne havde mere at se til, men de nåede gennemsnitligt betragtet hurtigere frem end sidste år. En vigtig del af forklaringen er formentligt at vinteren i år ikke var nær så præget af sneglatte veje som sidste år. Men en strammere disponering og lidt anden placering af ambulancernes udgangspunkt, er formentligt også en del af forklaringen.

Hurtigere ambulancer
Region Midtjyllands politikere har vedtaget, at 75 % af alle udrykninger med blå blink og horn i gennemsnit skal være fremme indenfor 10 minutter. Med 9,8 minutter er det mål også opfyldt i 2012. Hele 94 % af de mest hastende udrykninger var i første kvartal fremme inden 15 minutter.

- Det er godt gået, siger fungerende formand for Region Midtjyllands hospitalsudvalg Carl Johan Rasmussen (S), som er tilfreds med, at responstiden mange steder er blevet kortere.

- I december 2011 rykkede vi fx rundt på mandskab og køretøjer, så borgerne i Favrskov Kommune - døgnet rundt – kunne dækkes ind af tre ambulancer. Det kan vi se virker, siger Carl Johan Rasmussen.

Konkret er der skåret næsten to minutter af responstiden for de mest hastende udrykninger i Favrskov Kommune. I snit er ambulancen nu 11,9 minutter undervejs mod 13,7minutter før årsskiftet.

3.181 gange kunne ambulancen blive hjemme
Siden foråret 2011 har sundhedsfaglige visitatorer og læger visiteret borgere, der ringede 112, og givet sundhedsfaglig rådgivning. I 3181 tilfælde fik borgeren en anden hjælp end, at der blev afsendt en ambulance fra AMK-Vagtcentralen.

Fakta

  • I perioden 1. januar – 31. marts 2012 er 41.262 patienter blevet betjent på AMK-Vagtcentralen og har fået præhospital hjælp i form af ambulance, liggende befordring og sundhedsfaglig rådgivning.
  • Af dem har 29.609 patienter modtaget behandling fra en ambulance og 8.472 patienter er transporteret i biler indrettet til liggende befordring. Samlet er aktiviteten højere end i samme kvartal 2011.
  • En opringning til 112 varer i gennemsnit 3 minutter og 9 sekunder.
  • Der er en gennemsnitlig ventetid til en medarbejder på AMK-Vagtcentralen på 5 sekunder, når borgeren ringer 112.
     
  • Se aktivitetsopgørelsen fra 1. kvartal 2012

Billeder 


Flere oplysninger