Tre nye initiativer fra Vækstforum sætter på hver sin måde fokus på udfordringer i de midtjyske produktions¬virksomheder. De handler om forretningsmodeller, industriinkubatorer og industriens image.



Tre nye initiativer fra Vækstforum sætter på hver sin måde fokus på udfordringer i de midtjyske produktions¬virksomheder. De handler om forretningsmodeller, industriinkubatorer og industriens image.

Det bliver endnu mere attraktivt at investere og drive virksomhed i Region Midtjylland. Med tre nye initiativer vil Vækstforum give virksomhederne nemmere adgang til sparring om forretningsmodeller og strategier, udvikle de bedste inkubatormiljøer og medvirke til at løfte industriens image – ikke mindst hos de unge, der skal få øje på de mange karrieremuligheder i industrivirksomhederne.
”Alle initiativerne handler om at udvikle den midtjyske industri, så den kan klare sig i den globale konkurrence. Det kræver, at vi kommer hele vejen rundt om virksomhedernes udfordringer”, siger Bent Hansen, formand for Vækstforum Midtjylland.
Regionsrådet og EUs Regionalfond har bevilget 15 mio. kr. til initiativerne.

65 procent af eksporten
”En af dem er, at industrien igennem mange år er blevet talt ned – til trods for dens store betydning for vores allesammens velfærd og velstand. Her i regionen beskæftiger produktionsvirksomhederne 15 procent af lønmodtagerne og står for 65 procent af eksporten. Sidste år fik regionen netto 2.200 flere industriar¬bejdspladser, og den optur fortsætter forhåbentlig i år. Vi skal have fortalt både de unge og deres forældre, at der er job- og karrieremuligheder i industrien”, siger Bent Hansen.
Også indadtil skal industrien styrkes. Dels gennem strategi- og kompetenceopbyggende forløb i de virksomheder, der har vækstpotentiale, og dels ved at finde opskriften på det optimale inkubatormiljø, der kan stimulere små og mellemstore produktionsvirksomheder og produktionsiværksættere.

Nationalt fokus
Fra regeringens side arbejdes der på at gøre det attraktivt at investere og drive virksomhed i Danmark. Det sker blandt andet via drøftelser i de nedsatte vækstteams og via de regionale vækstpartnerskaber med regionerne. Heri er aftalt, at der skal etableres et vækstprogram, som skal skabe et vækstløft i små og mellemstore produktionsvirksomheder.


Billedtekst:
Industrien er langt bedre end sit rygte. Det vil Vækstforum Midtjylland være med til at overbevise de unge og deres forældre om.
Fotoet her er fra løfteudstyrsvirksomheden Al-Vac i Lemvig. Det er til fri brug i forbindelse med pressemeddelelsen. Få det i høj opløsning ved at klikke på det.

Flere oplysninger

Bent Hansen, formand for
Regionsrådet i Region Midtjylland
Telefon: 7841 0010 / 4031 3707
bent.hansen@rr.rm.dk

Bent Mikkelsen, afdelingsleder
Regional Udvikling, Region Midtjylland
Telefon: 7841 1500
bent.mikkelsen@ru.rm.dk

Lene Brinch, udviklingskonsulent
Regional Udvikling, Region Midtjylland
Telefon: 7841 1521
Lene.brinch@ru.rm.dk


FAKTA om de tre initiativer
Initiativerne iværksættes blandt andet som resultater af analysen ”Industrien i Region Midtjylland – analyse af muligheder og udfordringer for Midtjylland som fremtiden stærke industriregion”, maj 2013. Læs analysen

1: Fremtidens industrielle forretningsmodeller
For en konkurrencedygtig produktionsvirksomhed handler det om at trimme processerne, samarbejde med kunder og leverandører, have strategisk forretningsforståelse og meget mere. Kort sagt: det handler om at have en forretningsmodel, som virker for den enkelte virksomhed. Derfor er der i dette initiativ adgang til strategisk sparring på højt niveau. Parterne i initiativet er VIA University College, Væksthus Midtjylland, CEI Aarhus Universitet samt MMI Dansk Industri. Læs mere

2. Fremtidens industriinkubatorer
Dansk Produktions Univers skal sammen med ViborgEgnens Erhvervsråd, Aarhus Kommune – Business Aarhus, DAMRC og Industrial Smart Center Randers kortlægge best practise inden for industriinkubatorer og kortlægge hvilke nye initiativer og tiltag, der kan skabe de bedste rammer for inkubation af produktionsvirksomheder. Initiativet vil omfatte følgende aktiviteter: a) forskning og viden, b) teknologi og proces, c) træning og intelligent finansiering, d) fysiske miljøer og synergier samt e) forretningsudvikling og afsætning.

3. Industriens image
I Region Midtjylland gennemføres det kommende års tid en række regionalt dækkende aktiviteter, som tilsammen har til formål at profilere betydningen af og potentialerne i produktionsvirksomhederne. Målet er at forbedre industrien image. Et team af unge rollemodeller fra forskellige erhvervsuddannelser tager på turné til midtjyske folkeskoler for at motivere eleverne til at vælge en erhvervsskole. En positiv Image-kampagne i regionen skal skabe en holdningsændring blandt de unge og deres forældre. Undervisningspakker til folkeskolerne om produktionsvirksomheder skal udvikles til direkte anvendelse i undervisningen. Parterne i initiativet er Mercantec, Aarhus Tech, Herningsholm samt Tradium. Flere af aktiviteterne gennemføres i samarbejde med den landsdækkende kampagne Hands On, som Dansk Industri, Dansk Metal, 3F og HK står bag. Læs mere om kampagnen

Læs mere om indsatsen Fremtidens industri, som de tre nye initiativer er en del af