Når Region Nordjylland og Region Midtjylland i april sætter gang i forsøgsordningen med en akutlægehelikopter, bliver det SOS International, der leverer helikopter og mandskab.




Når Region Nordjylland og Region Midtjylland i april sætter gang i forsøgsordningen med en akutlægehelikopter, bliver det SOS International, der leverer helikopter og mandskab.

I alt var der to kvalificerede bud på en leverandør af opgaven. Begge kunne leve op til kravene om kvalitet og økonomisk soliditet. Men samlet set var tilbuddet fra SOS International det mest fordelagtige, og derfor fik selskabet opgaven.

 
Bent Hansen
- Med akutlægehelikopteren sender vi tryghed på vingerne, siger regionsrådsformand i Region Midtjylland, Bent Hansen (S), der ser frem til at høste erfaringer, med at sende hurtig hjælp af luftvejen.

- Det er de mest syge og de værst tilskadekomne, der får glæde af akutlægehelikopterens reaktionstid. Men præcis hvilken forskel den kortere luftvej kan gøre, skal forsøget vise, siger Bent Hansen.



 
Ulla Astman
Ulla Astman (S), regionsrådsformand i Region Nordjylland
, forventer, at helikopteren kommer nordjyderne til gavn især i kystområder:

– Nordjyllands akutløsninger er i forvejen ganske omfattende, men helikopteren kan især komme borgere til undsætning ved kystområderne, hvor der kan være langt til for eksempel hjerteafdelingen på Aalborg Sygehus, siger Ulla Astman.

- Det bliver en interessant forsøgsordning. En permanent løsning kan ikke umiddelbart finansieres af regionerne alene, så det vil kræve et fast tilskud og ikke kun puljepenge, siger Ulla Astman.

Akutlægehelikopteren i Nord og Midtjylland er finansieret som et forsøg af Regeringens pulje til nære sundhedstilbud i udkantsområder.

Nat og dag
Region Sjælland og Region Hovedstaden har i knapt et år haft gang i en lignende forsøgsordning med akutlægehelikopter, finansieret af TrygFonden. Men som noget nyt, skal akutlægehelikopteren i Region Nordjylland og Region Midtjylland kunne flyve døgnet rundt. Altså også om natten.

- Det bliver spændende at få afklaret, om man bruger pengene på den rigtige måde, når helikopter og mandskab også skal være klar om natten. For dels er der jo færre opgaver om natten, og dels er helikopteren mindre fleksibel i forhold til, hvor den kan lande, siger Bent Hansen.

Fakta

  • Forsøget er planlagt til at begynde i april måned med en forsøgsperiode på 13 måneder. Men med mulighed for forlængelse i to gange seks måneder. 
  • Forsøget med Akutlægehelikopteren er finansieret af Regeringens pulje til nære sundhedstilbud i udkantsområder og akutlægehelikopterordning. 
  • Den forventede samlede udgift til etablering af et døgndækkende akutlægehelikopterberedskab inkl. bemanding og landingspladser udgør 59,6 mio. kr. 
  • For at helikopteren har mulighed for at lande på hospitalerne skal der bygges landingsfaciliteter. 
  • For at helikopteren kan lande i mørke skal der desuden etableres ”rendez-vous” punkter på relevante steder i de to regioner. "Rendez-vous" punkterne er kendte steder, som en ambulance kan transportere patienten til for at mødes med helikopteren, som så overtager transporten. 
  • Aftalen med SOS International indebærer, at selskabet stiller en reservehelikopter til rådighed inden for 24 timer.
          Læs mere om kravene til leverandøren i udbudsmaterialet

Flere oplysninger