Om Koncern Kvalitet
Koncern Kvalitet varetager det samlede ansvar for kvalitetsudvikling i Region Midtjylland. Det inkluderer en række planlægnings-, koordinerings- og implementeringsopgaver indenfor kvalitetsområdet.
Koncern Kvalitet udfører også forskning samt projekt- og udviklingsopgaver indenfor sundheds-, social- og arbejdsmarkedsområdet.
Om afdelingen
Koncern Kvalitet har ca. 130 medarbejdere, der har tjenestested i regionshusene i Aarhus og Viborg samt på MarselisborgCentret i Aarhus. Koncern Kvalitet ledes af en vicedirektør med reference til Region Midtjyllands direktion.
Koncern Kvalitet er organiseret i seks faglige enheder samt et sekretariat.
Strategisk Kvalitet varetager overordnede strategiske og koordinerende opgaver inden for:
- patientsikkerhed
- kvalitetsudvikling og kvalitetsmonitorering på sundhedsområdet
- forskningsindsats og forskningssamarbejde på sundhedsområdet
Blandt hovedopgaverne er desuden:
- levere beslutningsoplæg til Regionsrådet, Koncernledelsen og andre beslutningstagende fora
- analysere og formidler relevante kvalitetsdata som ledelsesstøtte og incitament til kvalitetsudvikling
- bidrage med kvalitetsperspektivet til udarbejdelse af større strategier og planer
- koordinere aktiviteter på kvalitets- og patientsikkerhedsområdet
- administrere regionens forskningsmidler
- varetage det strategiske og administrative arbejde relateret til Region Midtjyllands forskningssamarbejde på sundhedsområdet
- ledelsesunderstøttelse i forhold til regionens interne forskningsarbejde såvel som forskningssamarbejde med eksterne parter.
Kvalitet og Lægemidler er en udviklingsfunktion, der understøtter kvalitet og kvalitetsudvikling i både praksissektoren og på tværs af sektorer.
Medarbejderne i Kvalitet og Lægemidler og et tilknyttet konsulentkorps understøtter dermed udvikling og implementering af alt fra centrale kvalitets- og efteruddannelsestiltag over overenskomster på praksisområdet, til nationale og regionale dagsordener, strategier og indsatsområder
Hovedopgaverne er:
- Understøttelse af praksissektoren med bl.a. kvalitetsklynger, efteruddannelse, indførelse af FMK, medicingennemgange, rationel brug af it/data-værktøjer, kvalitet i sektorovergange, patientsikkerhed osv.
- Udvikling og implementering af centrale kvalitets- og efteruddannelsestiltag
- skabe tæt samarbejde og bygge bro mellem forskningenheden for Almen Praksis ved Aarhus Universitet og kvalitetsudvikling på praksisområdet
DEFACTUM er et forsknings- og konsulenthus, som er en del af Koncern Kvalitet og forankret i Region Midtjylland. DEFACTUM samarbejder dog også med andre forskere, konsulenter, beslutningstagere og fagfolk, offentligt såvel som privat på det kommunale, nationale og internationale plan.
Det overordnede mål med DEFACTUM er at hjælpe social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdets aktører ved i opgaveløsningen at sikre kobling mellem praksis, det politisk-administrative niveau og forskning/udvikling.
DEFACTUM består af 3 afdelinger:
Aktiviteterne i DEFACTUM omhandler bl.a.:
- udvikling af metoder til kvalitetsudvikling samt gennemførelse af implementering og evaluering, fx. patienttilfredshedsundersøgelser mm.
- anvendelsesorienteret forskning, herunder især sundhedstjenesteforskning
- forskning på folkesundhedsområdet samt forskning i rehabilitering.
En del af aktiviteterne finansieres af en del af Koncern Kvalitets basisbevilling samt af formålsbestemt bevillinger. Herudover er aktiviteterne i vid udstrækning dækket af tilskud fra fonde, puljer mv. samt fra indtægtsdækket virksomhed. Hovedparten af forskningsaktiviteterne i DEFACTUM finansieres af tilskud og betydelig del af konsulentaktiviteterne finansieres af indtægter fra kommuner, andre regioner og fra statslige styrelser mv.
Ansatte i Koncern Kvalitet
Anne Binderup Gammelgaard
Kontorchef
Mail:Anne.Gammelgaard@stab.rm.dk
Mobil: 2162 0118
Ann Sønderdahl
Sundhedsfaglig konsulent
Mail: annsoend@rm.dk
Mobil: 2024 9472
- Patientsikkerhed og kvalitet
- Sekretariatsbetjening af Patientsikkerhedsgruppen
- Strategiske og tværgående opgaver – regionalt, tværregionalt og tværsektorielt
Bente Lykke Bjerre
Seniorkonsulent
Mail: Bente.Bjerre@stab.rm.dk
Mobil: 2169 4556
- Forskningsområdet
- Forskningsmidler (puljer og Folkesundhed i Midten)
- Human First
- Det Regionale Biblioteksudvalg
Camilla Sti Andersen
Specialkonsulent
Mail: CASTAN@rm.dk
Mobil: 2167 3609
- Tovholder på civilsamfundsstrategi
- Tværgående koordinering og udvikling af samspilsmodeller
- Udvikling af samarbejde med fonde og civilsamfundsaktører
Ingvild Olsen
Chefkonsulent
Mail: ingvild.olsen@rm.dk
Mobil: 5045 0582
- Fælles beslutningstagning
- Lighed i sundhed
- Tværsektorielt samarbejde
- Transformation af sundhedsvæsenet
Karungyi Ajule Buga
Specialkonsulent
Mail: Karungyi.Buga@stab.rm.dk
Mobil: 2162 0103
- Lærings- og Kvalitetsteams (LKT)
- Praksisforskningsfonden
- Region Midtjyllands Sundhedsvidenskabelige Forskningsfond
Katrine Svane Jørgensen
Chefkonsulent
Mail:Katrine.Joergensen@stab.rm.dk
Mobil: 2135 6542
- Region Midtjyllands forskningssamarbejde
- Sekretariatsbetjening af Forskningsforum
Lica Nyerup Hansen
AC-fuldmægtig
Mail: licjoh@rm.dk
Mobil: 2170 2177
- Regional koordinator på det infektionshygiejniske område
- Lærings- og Kvalitetsteams (LKT)
- Sekretariatsbetjening af Det Regionale Antibiotikaråd
- Rådet i Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut
- Kliniske Kvalitetsdatabaser
Lone Flarup
Sundhedsfaglig konsulent
Mail: lone.flarup@stab.rm.dk
Mobil: 2485 4752
- Patientsikkerhed og kvalitet
- Lærings- og Kvalitetsteams (LKT)
- Strategiske og tværgående opgaver – regionalt, tværregionalt og tværsektorielt
Louise Nesgaard Al-Saadi
Specialist/Koordinator
Mail: Louise.Nesgaard@stab.rm.dk
Mobil 2963 3853
- Koordinator for den regionale dokumentsamling (e-Dok)
Malene Snebang Olesen
Specialist/Sekretær
Mail: malene.olesen@rm.dk
Mobil: 2169 4468
- Sekretær for kontorchefen, Strategisk Kvalitet
- SEB brugeradministration
- Funktionspostkasse ansvarlig for Koncern Kvalitet
- Afdelingsøkonomi og bogføring i ØS
- Indholdskoordinator for hjemmeside og intranet
Margarete Pfau Villadsen
AC-fuldmægtig
Mail: marpfa@rm.dk
Mobil: 9243 2925
- Sekretariatsbetjening af Kvalitetschefkredsen
- Vælg Klogt
- Patientrapporterede oplysninger (PRO)
Maria Bredal Petersen
Specialkonsulent
Mail: maria.bredal@rm.dk
Mobil: 2381 8532
- Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut
- Ad hoc opgaver indenfor kvalitetsområdet
Maria Eeg Smidt
Chefkonsulent
Mail: maeekr@rm.dk
Mobil: 5149 5925
- Projektleder for Sociale investeringer
- Tovholder på civilsamfundsstrategi
- Tværgående koordinering og udvikling af investeringsmodeller
- Udvikling af samarbejde med fonde og civilsamfundsaktører
Martin Damborg
AC-fuldmægtig
Mail: madamb@rm.dk
Mobil: 2169 4460
- Monitorering af pakkeforløb på kræftområdet
- Dialogmøder med hospitalerne, kvalitetsdelen af dagsorden
- Løbende afrapporteringer, herunder opfølgning på Region Midtjyllands målbillede
- Ad hoc dataudtræk og visninger i tableau
- Kliniske kvalitetsdatabaser
Morten Engsig
Specialkonsulent
Mail: Morten.Engsig@stab.rm.dk
Mobil: 2940 7090
- Regional kontaktperson vedr. registrering af data i EPJ og indberetning til Landspatientregisteret
- Diverse regionale og nationale fora vedr. registrering (PAS-gruppen, Arbejdsgruppen om Datakvalitet og –indberetning (ADI) m.m.)
- Sundhedsvæsnets organisationsregistrer (SOR)
- Data fra EPJ i BI
Kontorchef
Karen Bernhard Pedersen
Mail: karen.pedersen@stab.rm.dk
Mobil: 40 21 79 73
Chefkonsulent
Birgitte Haahr
Mail: birgitte.haahr@stab.rm.dk
Mobil: 29 67 04 99
- Overordnet udvikling, implementering og koordinering af indsatser på praksisområdet og i MidtKraft – herunder strategiske indsatsområder og pejlemærker for MidtKraft.
- Medvirke til udvikling og koordinering af kontorets opgaver, herunder kvalitetsklynger, kvalitetsbesøg, patientsikkerhed, praksisdage, lighed i sundhed, cancer i praksis, digital almen praksis m.v.
- Indgår i tværregionalt samarbejde om kvalitetsudvikling på praksisområderne
- Tovholder ift. dagsordener til Kvalitets- og Efteruddannelsesudvalget.
- Ankermand i forhold til kontorets faglige og strategiske input til høringer, politiske dagsordener på praksisområdet og i forhold til sundhedsreformen.
- Projektledelse og andre opgaver ift. sundhedsreformen.
- Formand for praksisforskningsfonden.
Sekretærer
Rikke Nielsen Dalsgaard
Mail: rikke.dalsgaard@stab.rm.dk
Telefon: 78 41 22 40
Sekretær / koordinator for
- Direktør Mette Kjølby
- Kontorchef Karen Bernhard Pedersen
- Fysioterapikonsulenter
- Møde-og kursusaktivitet
- Praksisudviklingskonsulenterne i MidtKraft
- Mødeaktivitet
- Ledelses- og organisationsudviklings i almen praksis (LUP)
- Efteruddannelsesvejlederne i MidtKraft
- Mødeaktivitet
- Systematisk efteruddannelse
Kontaktperson
- Pjece ”Amning og tidlig kontakt”.
Mette Lybæk Kristensen
Mail: melkrs@rm.dk
Mobil: 20 51 90 29
- Sekretær for
- Klyngeteamet
- Medicinteamet
- Arbejdsmiljøgruppen
- LMU-repræsentant for Kvalitet og Lægemidler
- Tillidsrepræsentant for HK-overenskomstansatte
- Planlægning af kurser og konferencer
Karina Toftgaard
Mail: kartof@rm.dk
Mobil: 51 81 02 44
- Planlægning af kurser og konferencer
- Økonomi, herunder udbetaling af honorar til praksiskonsulenter
- Sekretariatsbetjening for Kvalitets- og Efteruddannelsesudvalget
- Sekretær for kommunikationsteamet
- Indkøbsansvarlig ift. kontorartikler
Specialkonsulenter
Lone Kærsvang
Mail: lone.kaersvang@stab.rm.dk
Mobil: 21 62 01 25
- Dataunderstøttelse af kvalitetsudviklingen i almen praksis
- Dataudtræk fra regionens BI-server
- Klyngerapporter
Marie-Louise Heine Jensen
Mail: marie-louiseheine.jensen@stab.rm.dk
Mobil: 28 72 96 04
- Projektleder for udviklingspraksis
- Facebook-kampagner om sundhed
- Lægedage
- Projektleder for delegationer til kongresser
- Redaktør på midtkraft.dk
- Spirekasseprojekter
- Tovholder for DermLoop
- Koordinering organisation og ledelse
Torsten Munch-Hansen
Mail: torsten.munch-hansen@stab.rm.dk
Mobil: 29 45 87 96
- Patientinddragelse
- PROM
- Kliniske databaser
- Antibiotika (Audit) - projekt
- Audit
Regionale lægemiddelkonsulenter
Lise Bakkestrøm Rosenbæk
Mail: lise.rosenbaek@stab.rm.dk
Mobil: 20 37 33 25
- Rationel farmakoterapi: Praksisbesøg, Ordiprax, undervisning
- Medicingennemgange (Medicintjek i praksis)
- Kommunesamarbejde
- Nyhedsbrevet "MedicinNyt"
- Monitoreringsgruppen
- Klyngeunderstøttelse
- Kurser og efteruddannelse for praksispersonale
- Informationsmaterialer
Line Due Christensen
Mail: liuchr@rm.dk
Mobil: 40 23 56 86
- Medicindata herunder bl.a. Medicin i Midt
- Nyhedsbrevet "MedicinNyt"
- Kurser og efteruddannelse for praksispersonale
- Informationsmaterialer
- Kvalitetsklynger i almen praksis
- Lige Praksis i Midt
Louise Hopkins
Mail: louise.hopkins@stab.rm.dk
Tlf. 24 90 81 16
- Rationel farmakoterapi: Praksisbesøg, Ordiprax, undervisning
- Medicingennemgang: Medicintjek i praksis og medicingennemgang på plejehjem
- Nyhedsbrevet "MedicinNyt"
- Kurser og efteruddannelse for praksispersonale
- Det regionale antibiotikaråd
- Informationsmaterialer
Datakonsulenter
Catharina Kusk
Mail: c.kusk@rm.dk
Mobil: 24 65 76 33
- Forløbsplaner, diagnosekodning og diagnosekort
- Elektronisk sundhedsfaglig kommunikation, inkl. SOR
- Fælles Medicinkort (FMK) og dosispakket medicin
- Medarbejdersignatur (MitID) og hjælp til opstart af ny praksis
- Henvisningsløsninger (dynamiske, DNHF, Hurtig Psykiatrisk Vurdering)
- WebReq og Web-Patient
- Undervisning og udbredelse af nationale løsninger i almen praksis
- Repræsenterer almen praksis i nationalt samarbejde under MedCom
Nicoline Bisgaard Møller
Mail: nicomo@rm.dk
Mobil: 29 45 87 24
- Implementering af IT i forhold til overenskomstmæssige aftaler
- Videokonsultation
- Digital Svangrejournal
- Ændringer i praksis (WebReq backend)
- Dataunderstøttelse af kvalitetsudviklingen i almen praksis
- Dataudtræk fra regionens BI-server
Webmaster
Gert Sund
Mail: gert.sund@stab.rm.dk
Mobil: 30 32 92 37
- Webmaster praksis.dk
Faglig koordinator i Cancer i Praksis
Gry Stie
Mail: gry.stie@stab.rm.dk
Mobil: 23 26 42 63
- Kvalitetsklynger i almen praksis, koordinering af indsatser i regionen og deltagelse i national styregruppe
- Koordinerer projekter i Cancer i Praksis
- Udvikling af læringspakker om kræft til kvalitetsklyngerne i almen praksis
- Implementering af kræftplaner og indsatser i praksissektoren
- Styrer drift af Kvalitetsnetværk for fodterapeuter og deltager i national styregruppe om fodterapi
- Koordinerer kontorets punkter til politiske udvalg
Risikomanager
Anette Sønderby
Mail: anetsn@rm.dk
Mobil: 91 17 76 97
- Modtager og sagsbehandler utilsigtede hændelser fra hele praksisområdet
- Formidler forebyggende tiltag på baggrund af fundene, mønstre og tendenser
- Tilbyder oplæg i klinikker og til efteruddannelsesgrupper om patientsikkerhedsarbejdet
- Repræsenterer praksisområderne i regionale og nationale patientsikkerhedsnetværk
- Nyhedsbrevet ”PatientsikkerhedsNyt”
- Varetager kvalitetsbesøg om patientsikkerhedsarbejdet hos læger udenfor klynger
- Udvikling, drift og facilitering af tværsektorielle klyngepakker
- Administrationsteam for Praksiskonsulentordningen (PKO) og forløbsbeskrivelser
- Kurser og efteruddannelse for praksispersonale
AC-fuldmægtige:
Jette Christiansen
Mail: jette.christiansen@stab.rm.dk
Mobil: 24 75 83 84
- Sekretariat for Det Regionale Kvalitetsteam
- Medarbejder i patientsikkerhedsteamet
- Webredaktør på praksis.dk
- Sekretariat for ansættelser af konsulenter i MidtKraft
Trine Højgaard Knudsen
Mail: trinehojgaard.knudsen@stab.rm.dk
Mobil: 51 49 06 46
- Projektleder for udviklingspraksis
- Facebook-kampagner om sundhed
- Redaktør på midtkraft.dk
- Lægedage
- Projektleder for delegationer til kongresser
- Redaktør på MidtKrafts Facebook-side
- Tovholder for praksiskonsulent for psykologer
Ruth Leonora Rex Romoser
Mail: rutrom@rm.dk
Mobil: 24 82 90 68
- Sekretariatsbetjening af det Regionale Kvalitetsteam (RKT)
- Sekretariatsbetjening af Styregruppen for samarbejdet om det almenmedicinske tilbud
- Projektleder på opgaver relateret til sundhedsreformen med fokus på lægedækning
- Tovholder for Vælg Klogt ift. almen praksis og tværgående anbefalinger
- Lige Praksis i Midt
- Cancer i Praksis
- Praksiskonsulentordningen (PKO)