Kontakt kontorchef
Rikke Stein
Telefon 2135 9030
E-mail rikke.stein@rm.dk
Digital Forvaltnings ansvar og opgaver:
Kontoret er ansvarlig for at sikre, at regionen har en fælles og systematisk tilgang til informationssikkerhed og bidrager til risikostyring og compliance på området. Kontoret er desuden systemejer for en række centrale administrative it-systemer og understøtter både brug, drift og udvikling.
Digital Forvaltning betjener både interne og eksterne ledelsesfora i forhold til spørgsmål vedrørende cyber- og informationssikkerhed samt organisatoriske aspekter af it og digitalisering inden for det administrative område.
Digital forvaltning er opdelt som følgende:
Informationssikkerhed
Digital Forvaltning understøtter den overordnede styring af regionens arbejde med informationssikkerhed og compliance.
Eksempler på opgaver:
- Koordinering
- Ledelsesbetjening og sekretariatsfunktioner
- Compliance
- Risikovurderinger og konsekvensanalyser (DPIA)
- Awareness
- Persondatakonsulenter
- KABA (kontrol af brugeradgang)
Databeskyttelsesrådgivere (DPO-funktionen)
DPO-funktionen er en uafhængig funktion, som har en vigtig opgave i forhold til både rådgivning og overvågning af Region Midtjyllands overholdelse af Databeskyttelsesforordningen.
- Rådgivning om databeskyttelsesretlige spørgsmål
- Udførelse af tilsyn
- Kontaktpunkt for borgerne
- Kontaktpunkt for Datatilsynet
Systemejerskaber
Digital Forvaltning varetager systemejerskaberne for nogle af regionens tværgående administrative it-systemer eksempelvis; ESDH, Kontorpakke, Videokonference, Telefoni og digitale blanketter.
Opgaverne omfatter bl.a.:
- Retningslinjer og rammer for anvendelse af systemet
- Rådgivning og support til brugere og superbrugere
- Administration af adgang og brugerrettigheder
- Understøtter udvikling i og af løsningerne
- Projektledelse og koordinering af udviklingsinitiativer
- Sparring med systemforvaltere
- Understøtter beslutningsprocesser og ledelseslag