En målrettet indsats har gjort patienterne mere tilfredse med deres kontakt til hospitalerne.


En målrettet indsats har gjort patienterne mere tilfredse med deres kontakt til hospitalerne.


Patienternes er blevet mere tilfredse med deres ophold og behandling på hospitalerne i Region Midtjylland. Det er et resultat af regionens målrettede indsats for at forbedre patienternes tilfredshed.
Tallene viser klart, at tilfredsheden er steget fra de første målinger i 1999 til målingerne i 2006. På Onkologisk Afdeling, Århus Universitetshospital, Århus Sygehus er den generelle tilfredshed steget fra 75,1 procent i 1999 til 91,5 procent i 2006.
Det er bl.a. modtagelsen på afdelingen og tilrettelæggelsen af undersøgelser og behandlinger patienterne er blevet mere tilfredse med.

Stigningen er resultatet af et målrettet arbejde på afdelingen.
- Vi har arbejdet meget med at være servicemindede og sætte patientens tarv i centrum. Patienterne er gæster og skal behandles ordentligt.
- Det har også været vigtigt for os at lave sammenhængende patientforløb, så patienterne oplever, at der er en linje i, hvad vi gør, siger Lisbeth Kjær Lagoni, der er oversygeplejerske på Onkologisk Afdeling.

Rapport om Patienttilfredshed - resulatat af målrettet indsatsCenter for Kvalitetsudvikling i Region Midtjylland har udgivet hæftet: "Patienttilfredshed - resultat af en målrettet indsats". Her sammenligner man patienternes tilfredshed i perioden fra 1999 - 2006.

Undersøgelsen sammenligner patienternes tilfredshed på Onkologisk Afdeling, Århus Universitetshospital, Århus Sygehus, med hospitalet generelt og med hospitalerne i Region Midtjylland. Analysen er lavet for at vise, om den målrettede indsats for at forbedre patienttilfredsheden virker.

Se Center for Kvalitetsudviklings side om Patienttilfredshed .

Fakta
• I 1999 begyndte man at måle patienttilfredsheden på hospitalerne i det tidligere Århus Amt hvert andet år, og det er derfor kun tallene herfra centeret har brugt i analysen.

• Hæftet: Patienttilfredshed - resultat af en målrettet indsats, kan du downloade fra: http://www.rm.dk/sundhed/organisation/center for kvalitetsudvikling/patientvurderinger

• Hæftet er et led i en tema-serie om patienternes tilfredshed med og vurdering af hospitalerne i Region Midtjylland. De øvrige hæfter kan du downloade fra: www.rm.dk/sundhed/kvalitet og patienttilfredshed/patienttilfredshed


Kontaktpersoner:
Oversygeplejerske Lisbeth Kjær Lagoni, Onkologisk Afdeling, Århus Universitetshospital, Århus Sygehus, tlf.nr. 8949 2558
Cheflæge Anne Thomassen, Århus Universitetshospital, Århus Sygehus, tlf.8949 2366
Baggrundsoplysninger om undersøgelsen: Center for Kvalitetsudvikling, Simone Witzel tlf. 8728 4922 eller Pernille Bjørnholt tlf. 8728 4921

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.