Mødet mellem personale og patienter med anden etnisk baggrund end dansk er ofte præget af usikkerhed og forestillinger, som blandt andet bunder i forskellige forventninger.

Torsdag den 11. december 2008, kl. 09–16
Århussalen – Skt. Knudstorv 3, 8000 Århus C

(Århussalen ligger tæt ved banegården / gågaden. (www.aarhussalen.dk), parkering mulig ved Bruuns Galleri bag Århus Banegård)

Deltagelse i seminaret er gratis, max antal deltagere 150. Der er fuld forplejning under seminaret. Tilmelding: www.rm.plan2learn.dk
Se og print program i pdf-format (3 sider).

Yderligere information: Mangfoldighedskonsulent Anders K. Kristensen, anders.kristensen@stab.rm.dk,  tlf. 8728 5483 

Om seminaret


Målgruppe: Målgruppen for seminaret er de personalegrupper der har mest patient kontakt, det vil primært sige sosu-assistenter, læge-sekretærer, sygeplejersker og læger.

Lidt om programmet og temaerne på dagen: Mødet mellem personale og patienter med anden etnisk baggrund end dansk er ofte præget af usikkerhed og forestillinger, som blandt andet bunder i forskellige forventninger til mødet mellem patient og sundhedsvæsen. For en del patienter med anden etnisk baggrund er sproget i sig selv en væsentlig barriere for et optimalt patientforløb.

I en undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen i 2008 fandt man, at 91 %. af de adspurgte ansatte oplever patienter med anden etnisk baggrund som en særlig patientgruppe, der overordnet set adskiller sig fra gruppen af etnisk danske patienter på en række punkter. Undersøgelsen peger bl.a. på problematikker omkring kommunikation, sygdomsforståelse og kendskabet til det danske sygehusvæsen.

Dårlig kommunikation f.eks. pga. sprogproblemer kan være en kilde til frustration for begge parter, og kan i værste fald medføre, at patienten ikke får den optimale behandling, og at personalet bliver frustreret over ikke at kunne give den omsorg og behandling, som han eller hun ønsker på baggrund af sin faglige vurdering. Undersøgelsen fra Sundhedsstyrelsen viser, at knapt halvdelen af personalet (46 %) oplever, at det ofte eller i enkelte tilfælde kan give dårligere behandlings- og plejeforløb sammenlignet med etnisk danske patienter.

Samtidig ses det ofte at patienter med anden etnisk baggrund præsenterer mere komplicerede medicinske problemstillinger, både somatisk og psykiatrisk. F.eks. viste resultaterne fra de Etniske Sundhedsprofiler gennemført i 2007-2008 at 25-48 % af personer tilhørende etniske minoriteter har tre eller flere langvarige sygdomme, sammenlignet med kun 11 % blandt etnisk danske.

Dette seminar sætter derfor fokus på: De udfordringer patienter med anden etnisk baggrund oplever i mødet med sundhedsvæsnet
Årsager til at det kan være vanskeligt at sikre en god dialog og kommunikation mellem sundhedsprofessionelle og patienter med anden etnisk baggrund end dansk.
At præsentere nogle konkrete redskaber, gode erfaringer og eksempler på, hvad man som sundhedsprofessionel, afdeling eller sygehusledelse kan gøre for at forbedre kommunikationen og dialogen.

Program:
08.30: Ankomst og morgenkaffe
09.00: Velkomst ved souschef Sundhedsstyrelsen, Anne Marie Knigge
09.15: Christian Nørregaard, psykiater: Mødet med etniske minoriteter i psykiatrien.
10.00: Seham Shahla, læge: Etniske patienters forudsætninger for mødet med sundhedsvæsnet.
10.35: Pause
11.00: Morten Sodemann, overlæge: Erfaringer fra indvandrerklinikken ved Odense Universitetshospital 
11.45: Pause
11.55: Stina Lou, antropolog: Gode råd om tolkning
12.30: Frokost
13.30: Mette Breinholt, journalist: Interkulturel kommunikation
15.30: Opsamling og afrunding ved kontorchef Kirsten Vinter Jensen, Center for Folkesundhed.

Arrangementet er lavet i et samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen,
Center for Folkesundhed og Mangfoldighedsindsatsen i Region Midtjylland