Lige til det sidste indkommer der en mængde svar og kommentarer til Region Midtjyllands omfattende spare- og omlægningskatalog, der på mandag den 15. september lægges frem for regionspolitikerne i forbindelse med budgetforhandlingerne..

Lige til det sidste indkommer der en mængde svar og kommentarer til Region Midtjyllands omfattende spare- og omlægningskatalog, der på mandag den 15. september lægges frem for regionspolitikerne.
Det over 1000 sider store materiale vækker frygt fra mange kredse, som frygter for dårligere regional service og behandling. Også fra medarbejderside er der alt andet end glæde over forslagene.

Fredag, den 12. september kom der blandt andet kommentarer fra:

Sundhedsbrugerrådet i Region Midtjylland skriver, at det spareforslag, der er fremlagt for sygehusene, giver anledning til stor bekymring. Helheden i det præsenterede nedskæringskatalog må vurderes som yderst skadeligt for patientbehandling på mange diagnoseområder og mange geografiske områder i
Region Midtjylland.
DRO, Det Regionale Organisationssamarbejde i Region Midtjylland, har sendt en udtalelse om budgetsituationen til regionspolitikerne forud for budgetforhandlingerne på mandag den 15. september. Overskriften på DROs udtalelse er: Lighed i sundhed – for rig som fattig – kræver politisk vilje. Nej til besparelser! Udtalelsen kommer efter at Det Regionale Organisationssamarbejde i Region Midtjylland har holdt formandsmøde, hvor de drøftede de besparelser og forringelser, der lægges op til i Region Midtjylland i forhold til social- og sundhedsvæsenet og i forhold til infrastrukturen.
Også fra personalerepræsentanterne i regionens medbestemmelsesudvalg kommer der efter RMU-mødet i onsdags en udtalelse til politikerne efter at de har drøftet oplæggene til regionens besparelser i regionens budget. De udtaler, at de ansatte i regionen forventer handling og politisk ansvarlighed. Tilbagemeldinger til RMU-medlemmerne fra tillidsrepræsentanterne på regionens arbejdspladser er, at de udmeldte sparekrav i regionen har påvirket de ansatte i Region Midtjylland meget stærkt. Der er en udbredt følelse af magtesløshed blandt de ansatte.
Fra Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland er der ligeledes kommet kommentar til Region Midtjyllands spare- og omstillingskataloget. Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland er på det rene med, at Regionsrådet naturligvis må forholde sig til regionens aktuelle økonomiske situation, men de mener blandt andet, at der mangler en vision for regionens fremtidige sundhedsvæsen.

Flere indsigelser og svar kan ses på regionens hjemmeside (forside > Om regionen > Økonomi > Spare- og omstillingskatalog).
Ikke alle kommentarer er endnu nødvendigvis lagt på, men vil blive læsbare inden budgetforhandlingerne mandag.