Patientombuddet skal gøre sundhedsvæsenet klogere af patienternes klager – og patienterne skal kun klage ét sted. Læs artikel i Magasinet MIDT


Fra årsskiftet får danske patienter et nyt patientklagesystem. Patientklagenævnet bliver nedlagt og af asken opstår Patientombuddet. Formålet med det nye klagesystem er at gøre sundhedsvæsenet klogere af patienternes klager – og at patienterne kun skal klage ét sted.

"Klage over fejlagtig behandling med laser i forbindelse med svær acne”.
Sådan lyder en af de klager, som Patientklagenævnet modtog i 2009.
I sagen havde en sygeplejerske behandlet en ung mand med laser. Men behandlingen medførte mén, og sygeplejersken og den praktiserende læge, sygeplejersken var ansat hos, fik kritik for, at lægen ikke havde været inddraget i behandlingen fra begyndelsen.

Hvert år lander omkring 4.000 klager over fejlbehandling og fejl i sundhedssystemet i Patientklagenævnets postkasse og indbakke. Dertil kommer et ukendt antal klager, som bliver rettet til det enkelte hospital, sundhedsinstitution, region eller kommune, og som bliver løst her. Men fra første januar 2011 får klagerne et nyt klagesystem.

Hovedformålet med ændringerne er, at patienterne kun skal have ét sted, de kan sende deres klage til, frem for de forskellige klageinstanser, der er i dag.
Samtidig skal hospitalerne, regionerne, de praktiserende læger, kommunerne og alle de andre aktører i sundhedsvæsenet bedre kunne lære af klagerne.
Når alle klagerne samles ét sted, kan de nemlig bedre systematiseres og registreres, og på den måde kan erfaringerne blive samlet op.