Gå til større billede af Landmad butikken i Silkeborg

Region Midtjyllands fødevareindsats har gennem Future Food Innovation været fødselshjælper for det nyskabende butikskoncept Landmad. Modellen med at samle landets gårdbutikker i præsentable strøgforretninger har netop indbragt Landmad en iværksætterpris.

Butikskonceptet Landmad, der går ud på at flytte gårdbutikkerne ind i de større byer og præsentere deres kvalitetsvarer under eet tag, falder i smag både hos forbrugere og lokale fødevareproducenter.

På bare tre år er det lykkedes Landmad at lave aftaler med 140 producenter og åbne butikker og cafeer i fem byer, nemlig Grenaa, Horsens, Helsingør, Roskilde og Silkeborg. Inden udgangen af 2017 vil yderligere 15 byer få en butik med café, og på længere sigt er planen at nå 50.
Landmad har skabt opmærksomhed såvel i fødevarebranchen som udenfor, og onsdag modtog Landmad en iværksætterpris for kreativitet.

Regional satsning

Region Midtjylland har som en del af sin fødevaresatsning støttet udviklingen af Landmad. Det er sket gennem initiativet Future Food Innovation, som har til formål at styrke innovationskraften og sikre et internationalt konkurrencedygtigt fødevareerhverv. Det skal ske ved at bringe virksomheder, viden og brugere sammen, således at de udvikler og kommercialiserer innovative produkter.
Siden 2011 har regionens Differentieringspulje investeret i 37 midtjyske initiativer. Disse har indtil videre medført 231 nye arbejdspladser og tiltrukket 136 mio. kr. i nye investeringer i selskaberne.

Inspiration for andre

”Landmad har kortsluttet den traditionelle værdikæde ved at tænke producenter, detailhandel og forbrugere sammen. De er i konstant dialog om produktudvikling, afsætning og forbrug. Det styrker kreativiteten og giver nye smagsoplevelser. Der er masser af inspiration at hente”, siger chefkonsulent Lars Haahr Jensen fra Region Midtjyllands fødevaresatsning.

Idé blev grebet

Landmad er stiftet af Louise Dolmer, som med udgangspunkt i sin egen gårdbutik tænkte store tanker om et afsætningsfællesskab og derfor kontaktede FFI. Og det blev et skelsættende møde, forklarer Louise Dolmer.

"Hvor alle andre trak på smilebåndet af mine vilde ideer, var Gyda Bay fra FFI lyttende og klar til at støtte op med viden og senere også med økonomi. Jeg tror ikke, at vi var nået i land uden", siger Louise Dolmer.

Efterhånden tegnede der sig et billede af en franchise-model, hvor producenterne kunne afsætte deres varer i attraktive omgivelser og komme i kontakt med forbrugerne uden selv at skulle stå for indretning af butikker og cafeer, etablering af webshops og mange andre gøremål, som kan føles uoverkommelige for små virksomheder.

Analyse af konceptet

Netop denne anderledes værdikæde er årsagen til, at Region Midtjylland har fået udarbejdet en analyse af konceptet og perspektiverne i det. For hvad sker der, når et nyt koncept som Landmad udfordrer det traditionelle kunde-leverandørforhold og får skabt en ny forretningsmodel med stort vækstpotentiale.
Samtidig fokuserer analysen på de udfordringer, der ligger i at realisere vækstpotentialet.
Det er blevet til en rapport, der rummer læring og inspiration til andre iværksættere og små virksomheder, som hver for sig kæmper med at holde balancen mellem drift og udvikling.

Rapporten Analyse af Landmad butikkernes effekt kan hentes på Region Midtjyllands hjemmeside
Læs mere om Landmad på landmad.dk

Se indslag fra TV/mv 3. maj 2016

Billedtekst: Fem byer har foreløbig fået en Landmad butik/café – her er det butikken i Silkeborg. Foto: Region Midtjylland.
Fotoet er til fri brug i forbindelse med pressemeddelelsen. Få det og andre fotos i høj opløsning på www.ru.rm.dk

 

Flere oplysninger:

Lars Haahr Jensen, chefkonsulent, Regional Udvikling, Region Midtjylland, telefon: 7841 1704/ 2163 9939
Gyda Bay, innovationschef, FFI, telefon: 8999 2558/ 24417262
Louise Dolmer, stifter af Landmad, telefon: 8622 8585/ 3123 7206