11.03.15

Effektiv. Nytænkende. Provokerende mener nogle. Reaktionerne på Kræftafdelingens, Aarhus Universitetshospital, kampagne ”Hænderne op – under håndspritten” har været mange. Nu taler resultaterne deres tydelige sprog. Der er sket en stigning på 38 % i brug af håndsprit

Store plakater med et tydeligt budskab samt hænder kravlende hen over gulvet springer i øjnene på Kræftafdelingen. Siden juni 2015 har de sat fokus på hygiejne og brug af håndsprit for patienter og pårørende på afdelingen.

Ud over de helt konkrete, målbare tal oplever personalet på afdelingen, at patienter og pårørende bruger håndsprit i et langt større omfang end tidligere, og de får mange positive tilbagemeldinger på kampagnen:

”Flere patienter bemærker, at det er en rigtig god idé. De bemærker især de blå hænder, og at kampagnen er gennemgående helt fra hovedindgangen og rundt i alle afsnit. Flere patienter har taget budskabet til sig, og har indkøbt håndsprit til hjemmet.” fortælle Jette Kjeldsen, sygeplejerske på Kræftafdelingen.

Kampagnen er udarbejdet af reklamebureauet Mygind og Søn, som har gjort det uden betaling, men i ”den gode sags tjeneste.”

”Vi har løftet et udviklingsarbejde med ganske få midler og opnået gode resultater. Vi vil uden tvivl fremover tænke mere i kreative baner som denne med andre tiltag,” siger Anne-Mette  Iversen, klinisk specialist og kampagneansvarlig på Kræftafdelingen.

Flere oplysnnger

  • Anne-Mette Iversen, Klinisk specialist og kampagneansvarlig, Kræftafdelingen, Aarhus Universitetshospital på tlf. 20786776