18.10.2016

Ny forskning viser, at praktiske ultralydsfærdigheder kan opnås gennem minimal e-læring og hands-on undervisning.

Praktiske ultralydsfærdigheder er en kernekompetence for læger indenfor mange specialer. I medicinstudiet på Aarhus Universitet indgår derfor et ultralydstræningsprogram bestående af et e-læringsmodul og 4 timers hands-on undervisning.

Programmet dækker fire af de mest benyttede ultralydsundersøgelser, hvilket vil sige hjerte-, lunge- og traume-ultralyd samt ultralydsguidet placering af nål til et drop i en vene.

Forskere fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet har gennemført et studie for at evaluere effekten af ultralydstræningsprogrammet.

16 medicinstuderende uden nogen tidligere erfaring med ultralyd indgik i studiet, og de gennemgik 4 timers praktisk hands-on træning samt et e-læringsprogram. De studerendes praktiske kompetencer blev testet tre i gange i løbet af studiet; før starten på træningsprogrammet, efter e-læringsprogrammet og igen efter hands-on undervisning.

- Studiet viste bl.a., at alle 16 studerende var i stand til at fremstille et brugbart billede af hjertet efter træningsprogrammet, og ligeledes kunne alle studerende foretage ultralydsvejledt anlæggelse af en nål i en vene efter træningsprogrammets afslutning, siger læge og ph.d. Johan Heiberg.

Konklusionen var, at medicinstuderende kan tilegne sig betydelige praktiske færdigheder ved minimal e-læring og hands-on undervisning.

Resultaterne er offentliggjort i artiklen:

Heiberg J, Hansen L, Wemmelund K, Sørensen A, Ilkjaer C, Cloete E, Nolte D, Roodt F, Dyer R, Swanevelder J, Sloth E. Point-of-Care Clinical Ultrasound for Medical Students. Ultrasound International Open 2015; 01(02): E58-E66.

Yderligere information:

Læge Johan Heiberg, tlf. 7845 3083