Gå til stort street art billede

32 midtjyske turismeaktører er indstillet til regionens TurismeVÆKSTpris 2016. Vinderne afsløres 10. november på branchens årlige konference i Silkeborg.

Hvad har skabt mest vækst og fornyelse i den midtjyske turisme? 

Måske er det Sea War Museum Jutland, der har sat Thyborøn på verdenskortet. Måske er det Lions Brande, der trak 10.000 besøgende til Danmarks første internationale street art-festival. Men det kunne også være erhvervs- og kulturturismen i Jyske Bank Boxen i Herning eller i Fængslet i Horsens. Måske Dronningens Ferieby i Grenaa, som har blik for deres bevægelseshæmmede gæster, eller Dayz Søhøjlandet i Gjern, som har haft held med at bejle til feriegæster i stedet for mødeturister.

Omsætning og job

Der er ikke mindre end 32 kandidater at vælge imellem, når Regionsrådet for Region Midtjylland i år for femte gang skal uddele TurismeVÆKSTprisen.
Det er 32 kandidater, der kan fremvise gedigne succeser. Nogle har skabt meromsætning og nye arbejdspladser, og mange har også et blik for de internationale turister.
For flere af dem har det været afgørende, at de har skiftet strategi, benyttet sig af deres gode lokalkendskab og etableret et samarbejde med andre aktører.

Vigtigt erhverv

TurismeVÆKSTprisen skal fremme turismeerhvervet og inspirere aktørerne til at øge fokus på vækst og internationalisering.
Og så skal den synliggøre regionen og dens indsats på turismeområdet. Kyst- og naturturisme har stor betydning for beskæftigelsen i Region Midtjylland – ikke mindst på grund af den betydelige omsætning, som den også genererer i andre erhverv.

Hovedpris og temapriser

Selve TurismeVÆKSTprisen er tredelt og består af en hovedpris og to temapriser. Hovedprisen ledsages af 75.000 kroner og en bronzeskulptur udført af den midtjyske kunstner Thomas Andersson, mens to temapriser hver ledsages af 25.000 kroner.

De to temapriser er i år rettet mod henholdsvis "Gode madoplevelser til turisten - et værktøj til synlighed og vækst" samt "Kommercialisering gennem værdikædesamarbejder i turismen".
Der er 16 kandidater indstillet til hovedprisen og otte kandidater til hver af de to temapriser.

Prisoverrækkelsen

Det er næstformand for regionsrådet Anne V. Kristensen, der i år afslører vinderne og overrækker TurismeVÆKSTprisen. Begge dele sker på branchens årlige Turismekonference i Silkeborg 10. november.

Se kort beskrivelse af de 32 kandidater


Billedtekst: Danmarks første internationale street art-festival i Brande er blandt kandidaterne. Fotoet er til fri brug i forbindelse med pressemeddelelsen. 

 

Flere oplysninger

Anne V. Kristensen, 2. næstformand for Regionsrådet i Region Midtjylland, telefon: 2942 3304
Karin Nygaard Kristensen, udviklingskonsulent, Regional Udvikling, Region Midtjylland, telefon 7841 1711


FAKTA OM
tidligere års prismodtagere

  • 2015: Hovedprismodtager: Fuglsøcentret; Temapris 1: Samspil på tværs, som styrker og inddrager den lokale identitet: Handbjerg Marina; Temapris 2: Digitale aktiviteter som værktøj til vækst: Hotel Vejlefjord; Publikumsprisen: JyllandsAkvariet
  • 2014: Hovedprismodtager: NorthSide Festival; Temapris 1: Et unikt servicetiltag med gæsteoplevelsen i centrum: Bryrup Camping; Temapris 2: En fokuseret målgruppesatsning: Stauning Whisky; Særpris: Lykke Nielsen Høj
  • 2013: Hovedprismodtager: Djurs Sommerland; Temapris 1: Værdikædesamarbejde i turismen: Cruise with Aarhus; Temapris 2: Internationalt salg og markedsføring: Living Home – Danish Design on Tour
  • 2012: Hovedprismodtager: Small Danish Hotels; Temapris 1: Bæredygtige løsninger: Solbaaden ApS; Temapris 2: Kompetenceudvikling i turismen: ICCA Scandinavian Chapter; Tillægspris: Sandskulpturfestivalen