20 midtjyske turismeaktører er indstillet til Region Midtjyllands TurismeVÆKSTpris 2015, fordi de med udgangspunkt i lokale værdier har fundet nye veje til at tiltrække og underholde turister.

Mere kommunikation over nettet, oplevelser, der rækker ud over sommersæsonen, og turismepakker, der tager udgangspunkt i særlige lokale forhold.

Hvis man skal tro de 20 kandidater til årets midtjyske TurismeVÆKSTpris, er ovenstående nøgleord, når det gælder om at udvikle turismeerhvervet og sikre indtjening og nye arbejdspladser.

Mange veje til vækst

Den 10. november vil regionsrådsformand Bent Hansen for fjerde år i træk uddele regionens vækstpris til turismeaktører, der har knækket koden og løftet deres virksomhed op i nye luftlag.

Det foregår på Hotel Scandic Silkeborg i forbindelse med den årlige regionale turismekonference med deltagelse af omkring 120 turismeaktører og både danske og internationale oplægsholdere.

En håndfuld eksempler

De 20 aktører, som nu er indstillet til en pris, har gjort det på hver deres måde. I Vinderup har frivillige skabt et oplevelsessted og suger udenlandske turister til sig med attraktive bådpladser og events som krabbefiskeri og motorcykeltræf.

I Juelsminde har et nedlagt hotel rejst sig som Fugl Fønix – med folkeanparter og lokale investorer i ryggen.

I Thyborøn har de tænkt ud af akvariet og seksdoblet antallet af gæster med nye oplevelser på programmet.

Og i Viborg kan besøgende nu bevæbne sig med en digital guide, der på dansk og engelsk viser rundt i Domkirken og afslører hidtil ukendte detaljer.

Horsens og Odder har puljet deres kystnære attraktioner og tilbyder eksempelvis et fælles oplevelseskort for børn.
Bare for at nævne en håndfuld eksempler.

Hovedpris og to temapriser

TurismeVÆKSTprisen er tredelt og består af en hovedpris og to temapriser. Hovedprisen ledsages af 75.000 kroner samt en bronzeskulptur udført af den midtjyske kunstner Thomas Andersson.

Den gives til en kandidat, der har skabt vækst, nye job og meromsætning med nye tiltag – og gerne med en tydelig international vinkel.

Derudover er der to temapriser, som hver følges af 25.000 kroner, og som i år er dedikeret til arbejdet med de ”digitale aktiviteter som værktøj til vækst” samt ”samspil på tværs, som styrker og inddrager den lokale identitet”.

Sidste års modtagere

Turismeprisen skal fremme turismeerhvervet og inspirere aktørerne til at øge fokus på vækst og internationalisering. Og så skal den synliggøre regionen og den regionale turismestrategi ”Ny vækst i turismen”.

Sidste års vindere var musikbegivenheden NorthSide Festival i Aarhus (hovedpris), mens Bryrup Camping fik den ene temapris for at have sat gæsteoplevelsen i centrum med tiltaget ”Aktiv camping – bevægelse, sundhed og velvære”, og vestjyske Stauning Whisky fik den anden temapris for at satse fokuseret på en målgruppe.

Derudover havde regionsrådet valgt at give en særpris til direktør for Ringkøbing Fjord Turisme Lykke Nielsen Høj.


Se listen med ultrakorte beskrivelser af kandidaterne i bunden af pressemeddelelsen

Se den fulde kandidatliste med udførlige beskrivelser
Se mere på www.turismevækstprisen.dk

Fotoet er til fri brug i forbindelse med pressemeddelelsen. 

 

Flere oplysninger

Bent Hansen, formand for
Regionsrådet i Region Midtjylland
Telefon: 7841 0010 / 4031 3707
bent.hansen@rr.rm.dk

Erik Sejersen, afdelingsleder
Regional Udvikling, Region Midtjylland
Telefon: 7841 1700 / 2068 5588

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer 

 

FAKTA OM
de 20 kandidater:

 

Den digitale domkirke (Viborg) - en gratis app, som på dansk og engelsk fortæller om Viborg Domkirke og afslører hemmeligheder.

Danish Food Cluster (Aarhus) arbejder målrettet med konferencer som redskab til international positionering.

Bookingportalen Djurspakken.dk (Kolind), der skaber overblik over, hvad turisterne kan foretage sig på Djursland

Fuglsøcentret (Knebel), der er genopstået som et helårssted med koncertophold, familiefester og feriegæster og har skabt omsætning og nye arbejdspladser.

Handbjerg Marina (Vinderup), et oplevelsessted skabt og drevet af frivillige – har succes med at tiltrække udenlandske turister – laver events som krabbefiskeri og motorcykeltræf

Hessellund Sø-Camping (Karup) har investeret i nyt byggeri med bl.a. café og har tiltrukket flere gæster, der bliver længere.

Hotel Vejlefjord (Stouby) har digitaliseret kommunikationen i forhold til kunderne på mange sociale medier og har desuden succes med en webshop

Juelsminde Halvøens Udvikling (Juelsminde) - arbejdsgruppen bag genåbningen af det nedlagte Hotel Juelsminde Strand – rejste på kort tid 12,7 mio. – tildels via folkeanparter i hotellet.

JyllandsAkvariet (Thyborøn) – fokus på helårsturisme og oplevelser i tilknytning til selve akvariet. Seksdobling af antal gæster på to-tre år.

Kongenshus Mindepark for Hedens Opdyrkere (Viborg) – nye faciliteter på stedet tiltrækker især flere yngre gæster, mens en app lader gæsterne opleve i deres eget tempo og efter interesser.

Kyst-landet (Horsens og Odder) – et fælles turismeselskab for Odder og Horsens skaber merværdi for både gæster og erhverv ved at sammenkæde oplevelser – fx tværgående oplevelseskort til børn. Åbne for samarbejde til flere sider.

Martin Daasbjerg (Holstebro) – tidligere formand for Vinderup Turistforening – har arbejdet vedholdende både lokalt og med at opgradere turismesamarbejdet omkring Limfjorden. Også udviklingen af Handbjerg Marina. Desuden aktiv inden for Vestjyske Fødevarer.

Oplevelsespladser ved kysterne på Djursland (Kolind) – et projekt, der har samlet Djurslands 250 km kystlinje i fælles identitet og skabt tre oplevelsespladser med genkendelig og ensartet arkitektur, farvevalg og design.

Racingdenmark (Silkeborg) – virksomheden har løftet en nichebegivenhed til en publikumsevent med international bevågenhed. Har tiltrukket betydelig eksterne finansiering og sat Silkeborg på landkortet som den ultimative outdoor-destination.

Silkeborg Sø-Camping & easYstaY (Silkeborg) - har haft succes med ny forretningsmodel med udlejning af flere mobilhomes, hytter og lejligheder, hvilket også har tiltrukket nye gæster. Meget har aktiv på sociale medier.

Vesterhavets Fodboldgolf (Ulfborg Kirkeby) - har massiv online tilstedeværelse – personlig tilgang i henvendelsen til nye gæster, udvikling af sæsonpakker og sommerhuspakker, der kan bookes online.

VisitSilkeborg (Aarhus) - har taget nye digitale markedsføringsredskaber i brug og sat Silkeborg på landkortet i én sammenhængende kampagne.

VisitAarhus (Aarhus) - strategien ”Aarhus i dag – Aarhus tomorrow” har været et vendepunkt for udviklingen af turismen i byen og betydet en eksplosiv fremgang i antallet af kommercielle overnatninger.

VisitAarhus (Aarhus) - har udvist mod og nytænkning i arbejdet med destinationsmarkedsføring og gennemført en digital, international marketingkampagne på Expedia målrettet Aarhus’ volumenmarkeder Tyskland og UK.

VisitAarhus (Aarhus) - har samarbejdet med Aarhus Universitet om at trække internationale konferencer til byen.