Vækstforum blev nedlagt pr. 1. januar 2019.

Vækstforum var nedsat af regionsrådet og bestod af 21 medlemmer fra kommuner, erhvervsorganisationer, arbejdsmarkedets parter, uddannelses- og forskningsinstitutioner samt regionen.

Vækstforum havde til opgave at udarbejde bidrag til den regionale strategi for vækst og udvikling i forhold til de erhvervsrettede og vækstrettede dele, at udvikle og afgive indstillinger til regionsrådet og Erhvervsstyrelsen med medfinansiering af regionale erhvervsudviklingsinitiativer, samt at overvåge de regionale og lokale vækstvilkår.

 

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Vækstforum
den 3. november 2010 kl. 12:00
i


Sagnr.: 1-01-76-14-09

1. Godkendelse af referat af Vækstforums møde den 8. september 2010

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum godkender referat af møde den 8. september 2010.

 

Der er ikke indkommet bemærkninger til referatet.

Beslutning

Indstillingen blev vedtaget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-76-3-09

2. Gensidig orientering - herunder økonomiopfølgning

Sagsfremstilling

Økonomi - midler til erhvervsfremme

 

Af Region Midtjyllands midler til erhvervsfremme resterer der på nuværende tidspunkt 267,4 mio. kr. for perioden 2010-2014.

 

EU's Mål 2 midler er delt op i Socialfonden og Regionalfonden, hvor budgetrammen udgør 36 mio. kr. for hvert år. Der resterer på nuværende tidspunkt 37,6 mio. kr. af Regionalfonden og 106,7 mio. kr. af Socialfonden for perioden 2010-2013.

 

Af de regionale erhvervsfremmemidler indstilles der i alt for 44,3 mio. kr. til bevilling på mødet den 3. november 2010, hvoraf 31,7 mio. kr. kommer fra tidligere reservationer.

 

Fra Regionalfonden indstilles der i alt for 28,2 mio. kr., hvoraf de 28,2 mio. kr. kommer fra tidligere reservation. Fra Socialfonden indstilles der i alt for 34,5 mio. kr., hvoraf de 34,5 mio. kommer fra tidligere reservation.

 

Hvis indstillingerne til mødet følges, vil der være 254,8 mio. kr. til rådighed af de regionale erhvervsfremmemidler i perioden 2010-2014.

 

Af EU's Mål 2 midler vil der restere 37,6 mio. kr. af Regionalfonden og 106,7 mio. kr. af Socialfonden for perioden 2010-2013.

 

Økonomioversigten er både vedhæftet som bilag og fremsendt med dagsordenen.

 

 

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.
Ud over økonomiopfølgningen blev der orienteret om den kommende partnerskabsaftale mellem Vækstforum og Regeringen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-87-2-09

3. Erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020

Resume

Vækstforum drøftede 1. udkast til erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020 på sit møde den 8. september 2010. Et justeret udkast har været til høring i partnerskabet bag Vækstforum, og der foreligger nu et endeligt beslutningsoplæg til "En globalt konkurrencedygtig region. Erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020". Erhvervsudviklingsstrategien udmøntes i 2-årige handlingsplaner.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum vedtager erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020

Sagsfremstilling

Vækstforum drøftede på sit møde den 8. september 2010 1. udkast til Vækstforums erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020. Efter justering af udkastet i forhold til Vækstforums bemærkninger, blev strategiudkastet den 14. september 2010 sendt til høring i partnerskabet bag Vækstforum. Der er modtaget høringssvar fra 32 partnere. Bemærkninger fra høringssvarene er indarbejdet i den forelagte erhvervsudviklingsstrategi.

 

Erhvervsudviklingsstrategien har titlen "En globalt konkurrencedygtig region", og tager udgangspunkt i fire hovedudfordringer:

 

  • Værdiskabelse og produktivitet - den enkelte medarbejder og virksomheds produktivitet/værdiskabelse skal øges.

  • Globalisering - konkurrencekraften skal styrkes, så fodfæstet på de globale markeder kan fastholdes og udbygges på den anden side af krisen.

  • Forandring og fornyelse - flere virksomheder skal være innovative, og der skal genereres mere omsætning fra nye produkter og ydelser.

  • Fremtidssikret arbejdsstyrke - Arbejdet med at udvide arbejdsstyrken skal påbegyndes, og kompetenceniveauet i arbejdsstyrken skal løftes i forhold til at udføre nye funktioner og honorere ændrede kompetencebehov.

 

De konkrete strategiske mål frem mod 2020 er at:

 

  • Bruttoværdien skal stige med 2% p.a.

  • Produktiviteten skal stige med 1,5% p.a.

  • Beskæftigelsen skal stige med 0,5% p.a.

  • Eksporten skal stige med 4% p.a.

 

Den strategiske indsats er organiseret i 8 indsatsområder, hvoraf 4 vedrører fokuserede strategiske satsninger, og 4 vedrører generelle erhvervsøkonomiske vækstmotorer:

 

Fokuserede satsningsområder 

  • Energi og miljø

  • Fødevarer

  • Velfærdsinnovation

  • Turisme

 

Erhvervsøkonomiske vækstmotorer

  • Innovation og forretningsudvikling

  • Digitalisering

  • Iværksætteri

  • Uddannelse og kompetence.

 

Under de 8 indsatsområder skal to gennemgående værdier have særlig opmærksomhed. De to værdier er henholdsvis Internationalisering og En region i balance.

 

Strategien udmøntes i 2-årige handlingsplaner. 1. udkast til handlingsplan 2011-2012 drøftes under et selvstændigt punkt på dagsorden.

 

Der er, som grundlag for arbejdet med erhvervsudviklingstrategien og de tilknyttede handlingsplaner, udarbejdet publikationen "Tal og tendenser". Publikationen er vedhæftet og vil blive publiceret sammen med erhvervsudviklingsstrategien. Fremover udgives "Tal og tendenser" en gang om året.

Beslutning

Indstillingen blev vedtaget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-87-2-10

4. Drøftelse af udkast til handlingsplan 2011-2012

Resume

Vækstforum besluttede på sit møde den 8. september 2010, at et første udkast til en kommende handlingsplan for 2011-2012 skal drøftes på mødet den 3. november 2010, hvor endeligt udkast til erhvervsudviklingsstrategi for 2010-2020 også fremlægges.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum drøfter 1. udkast til handlingsplan 2011-2012 og

 

at Vækstforum drøfter den videre proces for færdiggørelse af handlingsplanen.

Sagsfremstilling

Handlingsplan 2011-2012 udmønter Vækstforums Erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020, der sætter den langsigtede ramme for den erhvervspolitiske indsats.

 

Handlingsplanen indeholder initiativer inden for 8 indsatsområder, hvoraf 4 vedrører fokuserede strategiske satsninger, og 4 vedrører generelle erhvervsøkonomiske vækstmotorer:

 

Fokuserede satsningsområder 

  • Energi og miljø

  • Fødevarer

  • Velfærdsinnovation

  • Turisme

 

Erhvervsøkonomiske vækstmotorer

  • Innovation og forretningsudvikling

  • Digitalisering

  • Iværksætteri

  • Uddannelse og kompetence.

 

Handlingsplanen 2011-2012 bygger videre på Vækstforums indsats i perioden 2007-2010, og indeholder beskrivelser af de initiativer, der er sat i gang inden for hvert indsatsområde. I handlingsplanen beskrives endvidere, hvordan der kan igangsættes nye initiativer, som kan bidrage til at nå de opstillede mål.

 

Nye initiativer, der ønskes igangsat i 2011-2012, tager enten udgangspunkt i evalueringer af initiativer iværksat i perioden 2007-2010, eller – hvis der ikke er erfaringer at bygge videre på - i forprojekter, der udfolder initiativets ydelser og organisering.

 

Effekten er omdrejningspunktet for ethvert initiativs indhold. Derfor skal alle de initiativer, der sættes i værk, levere effekt i forhold til at:

 

  • Øge værdiskabelsen gennem produktivitet og beskæftigelse

  • Øge eksporten

 

Derudover skal alle initiativer forholde sig til de gennemgående værdier:

 

  • Internationalisering

  • Gode vilkår i yderområder og landdistrikter.

 

Et initiativs forventede effekt samt den rolle, som de gennemgående værdier vil spille i initiativet, skal beskrives i sagsfremstillingen, når initiativet forelægges for Vækstforum.

 

Den videre proces for færdiggørelse af handlingsplanen

Administrativ styregruppe foreslår, at 1. udkast til handlingsplanen sendes til høring blandt partnerskabet bag Vækstforum efter Vækstforums møde den 3. november 2010, og at eventuelle bemærkninger fra høringsrunden og endeligt udkast til handlingsplanen fremlægges for Vækstforum på mødet den 14. december 2010.

Beslutning

Indstillingen blev vedtaget med bemærkning om, at udkast til handlingsplan 2011-2012 sendes til høring blandt partnerskabet bag Vækstforum med høringsfrist tirsdag den 18. januar 2011.
 
Handlingsplan 2011-2012 fremlægges herefter til godkendelse på Vækstforums møde den 2. marts 2011.
 
Vækstforum kan, inden for rammerne af den kommende handlingsplan 2011-2012, på sit møde den 14. december 2010 godkende, at der igangsættes et forprojekt vedr. ”Klima og forretningsudvikling” under indsatsområdet ”Energi og miljø”, samt et forprojekt vedr. ”Morgendagens forretningsområder” under indsatsområdet ”Innovation og forretningsudvikling”.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-125-07

5. Valg af operatør og indstilling om bevilling til STARTmidt Accelerator

Resume

Vækstforum godkendte på sit møde den 8. september 2010 iværksætterprogrammet STARTmidt Accelerator. Efterfølgende er der indkaldt ansøgninger på opgaven som operatør på programmet. Væksthus Midtjylland har ansøgt om opgaven og beskriver en indsats i tæt overensstemmelse med de af Vækstforum godkendte elementer og inden for den økonomiske ramme.

Iværksætterprogrammet STARTmidt Accelerator har som sin hovedaktivitet rådgivning til vækstiværksættere, men herudover omfatter programmet også Investorreadiness forløb med tilknytning af kapitalcoach, særlige udviklingsforløb for iværksættere med internationalt potentiale samt tilbud om deltagelse i vækstgrupper, netværk, mentorordninger mv. Endvidere vil der udvikles og gennemføres nye initiativer målrettet bl.a. spin-off iværksættere.

Den administrative styregruppe indstiller,

At Vækstforum godkender Væksthus Midtjylland som operatør på programmet

At Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilges årligt 10,5 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler i perioden 2011-2013

At Vækstforum indstiller til Erhvervs- og Byggestyrelsen, at der årligt bevilges 9,34 mio. kr. af EU's Regionalfondsmidler og 11,44 mio. kr. af EU's Socialfondsmidler i perioden 2011-2013

Sagsfremstilling

Vækstforum godkendte på sit møde den 8. september 2010 Iværksætterprogrammet STARTmidt Accelerator. Efterfølgende er der indkaldt ansøgninger på opgaven som operatør på programmet. Væksthus Midtjylland har ansøgt om opgaven og beskriver en indsats i tæt overensstemmelse med programmets indhold og indenfor den reserverede økonomiske ramme.

 

Baggrund:

Vækstforum 8. september: Godkendelse af programmet, reservation af i alt 28,02 mio. kr. fra EU's Regionalfond og 34,3 mio. kr. fra EU's Socialfond samt indstilling til Regionsrådet om reservation af 31,5 mio. kr.

Regionsrådet 29. september: Reservation af 31,5 mio. kr. af Region Midtjyllands erhvervsudviklingsmidler

 

Region Midtjylland har gennemført en ansøgningsrunde og afholdt informationsmøde om initiativet, ansøgningsprocedure m.m. Ved ansøgningsfristens udløb var der indkommet 1 ansøgning fra Væksthus Midtjylland. Den i ansøgningen beskrevne indsats svarer i meget høj grad til de af Vækstforum godkendte elementer og til den overordnede økonomiske ramme.

 

 

Indhold 

STARTmidt Accelerator har til formål at øge iværksætteres etablerings- og overlevelsesrate samt fordoble antallet af vækstiværksættere. Målgruppen for programmet er iværksættere og nystartede virksomheder med vækstpotentiale. Programmet vil være åbent for alle potentielle vækstiværksættere i hele regionen.

 

Hovedaktiviteten i STARTmidt Accelerator er vejledning og rådgivning til vækstiværksættere. Rådgivningsforløbene Start- og Vækstpakker er et tilbud om vejledning, problemafklaring og tilskud til køb af rådgivning for iværksættere før og efter start af virksomhed. Herudover indeholder STARTmidt Accelerator også Investorreadiness forløb med tilknytning af en kapitalcoach og mulighed for deltagelse i springboards, og iværksættere med internationalt potentiale tilbydes et særligt udviklingsforløb, et Accelerator forløb med adgang til finansiering. Udover den individuelle rådgivning tilbydes iværksættere deltagelse i Vækstgrupper og netværk, herunder Platoforløb (netværk med tilknyttet faddervirksomhed), og der skal etableres en mentorordning. Endelig vil der udvikles og implementeres en indsats for at øge spin-off iværksætteri, der vil blive etableret samarbejder med kommunerne om gennemførelse af særlige erhvervspolitiske satsninger og der vil ske en facilitering af regionale Business Angels netværk.

 

Endvidere skal der gennemføres en løbende effektmåling af STARTmidt Accelerator. Effektmålingen skal dokumentere både de deltagende iværksætteres præstationer og programmets anvendelse og tilgængelighed. Programmet har bl.a. som mål, at 70% af iværksætterne i Region Midtjylland skal have været i kontakt med erhvervsservicesystemet, 75% af iværksætterne skal overleve de første tre år, og antallet af vækstiværksættere skal øges med 10% om året.

 

Endelig skal der gennemføres en systematisk kompetenceudviklingsindsats rettet mod det samlede erhvervsservicesystem, herunder udvikles og etableres en certificeringsordning for vejledere i erhvervsservicesystemet. Formålet med denne indsats er at sikre, at ydelserne i erhvervsservicesystemet kontinuerligt er af høj standard og at dette kan formidles overfor brugerne.

  

Resultatkontrakt

 

Der indgås en resultatkontrakt med Væksthus Midtjylland om gennemførelse af STARTmidt Accelerator.  

 

Hovedelementer i resultatkontrakten vil være følgende:

 

Effektmåling

    • Der skal gennemføres effektmåling af de deltagende iværksætteres præstationer på omsætning, værditilvækst, eksport og beskæftigelse. Det er målsætningen, at programdeltagernes økonomiske performance skal være 10% bedre end øvrige iværksættervirksomheder, målt på de nævnte parametre.

    • Programmet har følgende mål:

      • 70% af de nye virksomheder skal have været i kontakt med erhvervsservicesystemet

      • 70% af de vejledte iværksættere skal starte virksomhed

      • 75% af iværksætterne skal overleve, målt over en 3-årig periode

      • Antallet af vækstiværksættere skal øges med 10% om året

 Ydelser

    • Der skal gennemføres 200 Startpakker og 250 Vækstpakker årligt

    • Der skal gennemføres 50 Investorreadiness forløb årligt

    • Der skal gennemføres 10 Vækstgrupper, 10 Netværksforløb og 75 mentorordninger årligt

    • Der skal gennemføres kompetenceudviklingsforløb for det samlede erhvervsservicesystem

    • Der skal udvikles og gennemføres en certificeringsordning for vejlederne i erhvervsservicesystemet

 

Organisering

    • Gennemførelse af STARTmidt Accelerator skal ske som en integreret del af erhvervsservicesystemet

    • Der skal etableres samarbejdsstrukturer i det samlede erhvervsservicesystem baseret på

      • samarbejdsaftaler om aktivitetsmål, effektmål, markedsføring m.m.

      • Anvendelse af fælles CRM-system

Ressourcer

    • Væksthus Midtjylland skal tilvejebringe den øvrige finansiering fra EU's strukturfonde, Erhvervs- og Byggestyrelsen, kommuner m.fl.

    • Der skal gennemføres halvårlige budgetopfølgninger

 

  

Økonomi 

STARTmidt Accelerator 

 

Budget (1.000 kr.)

[image]

 

Finansiering (1.000 kr.)

 

[image]

Beslutning

Indstillingen blev tiltrådt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-21-3-10

6. Midtvejsevaluering af Netværksinitiativet i det midtjyske klyngeprogram

Resume

En ekstern evaluator har evalueret Netværksinitiativet under programmet KLYNGEmidt med fokus på den organisatoriske opsætning af initiativet. Midtvejsevalueringen viser, at initiativet forløber som forudsat, og der foreslås nogle justeringer, som indarbejdes i det videre forløb.

Den administrative styregruppe indstiller,

at orienteringen om midtvejsevalueringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Vækstforum godkendte den 1. oktober 2008 Væksthus Midtjylland som operatør til gennemførelse af Netværksinitiativet under det midtjyske klyngeprogram, KLYNGEmidt, 2009-2011. Vækstforum besluttede, at Netværksinitiativet efter det første år skulle vurderes fagligt og metodisk af en ekstern evaluator, og at det skulle fremgå af resultatkontrakten med Væksthus Midtjylland. Effekterne af virksomhedernes deltagelse vil først fremgå af en senere evaluering af Netværksinitiativet.

 

Klyngeprogrammet, KLYNGEmidt, har til formål at styrke virksomhedernes innovation og internationalisering gennem forretningsbaserede netværk og en større satsning på vækstklynger. Målet med Netværksinitiativet er, at øge virksomhedernes deltagelse i forretningsbaserede netværk og med udgangspunkt i virksomhedernes vækstpotentiale at øge indtjening, innovation og eksport.

 

I 2009 udbød Væksthus Midtjylland en samlet evaluering af strategiske iværksætter- og virksomhedsprogrammer, hvor Væksthuset varetager operatørfunktionen for Vækstforum. Konsulentfirmaet DAMVAD afleverede i juni 2010 en midtvejsevaluering af Netværksinitiativet med en række anbefalinger til justeringer af initiativet. Evaluator vurderede formål, rationale, organisering og virkemidler, herunder blandt andet om virksomhederne, via Netværksinitiativet, har opnået øget motivation for at indgå i forretningsbaserede netværk.

 

Midtvejsevalueringen omfattede perioden fra programstart den 1. september 2009 til den 31. april 2010, dvs. en evaluering af initiativets første 8 måneder. Netværksinitiativets oprindelige programstart var sat til 1. januar 2009, men da processen med at rekruttere netværksmæglere skulle vurderes af Konkurrencestyrelsen, blev starten udsat til den 1. september 2009. Netværksinitiativet afsluttes den 31. december 2012.

 

DAMVAD fremlagde to hovedkonklusioner i midtvejsevalueringen:

 

  1. Netværksinitiativet ”opfylder et behov blandt virksomhederne for at arbejde mere sammen i netværk og har gode forudsætninger for at skabe de ønskede forretningsbaserede netværk.”

 

  1. Netværksinitiativet ”fungerer ikke som oprindeligt forudsat, hvor 3 på hinanden følgende faser var tænkt at udgøre en tydelig tragt med en betydelig selektion i overgangene” fra den første fase til den næste. Selektionen sker i stedet ved indgangen til initiativet. Således vil flere virksomheder (end forudsat), der indgår i første fase også gå videre i næste fase. I følge evaluator får Netværksinitiativet dermed ”form af et rør snarere end en tragt.” Det var oprindeligt forudsat, at 25 % af netværkene fra første fase ville gå videre i anden fase. I stedet går 50 % af virksomhederne videre. Dette har betydning for initiativets forbrug af økonomiske midler, der i første fase bliver mindre end forventet samtidig med, at måltallene for anden fase holdes. De øvrige indsatser f.eks. fra megasatsningerne danner således grundlag for netværk mellem virksomheder, som derved kvalificerer sig til at indgå direkte i de forretningsbaserede netværk i anden fase.

 

DAMVAD kom ligeledes med en række anbefalinger, som Væksthus Midtjylland efterfølgende har anvendt til at justere initiativet:

 

  • Antallet af aktive netværksmæglere skal øges, for at måltallet for forretningsbaserede netværk nås. Væksthuset har forlænget kontrakten med de 13 aktive netværksmæglere og har gennemført en ny ansøgningsrunde med henblik på at få i alt 20 aktive netværksmæglere med regelmæssig kontakt til virksomhederne.

 

  • Markedsføringen af initiativet skal suppleres med best practice cases, som beskriver processen mod et vellykket netværk. Netværksmæglerne kan hente inspiration herfra og bruge det som praktiske eksempler på dannelse af forretningsbaserede netværk overfor potentielle netværksvirksomheder. Væksthuset udarbejder i alt 20 cases. Derudover tilrettelægger Væksthuset en fælles tv-spot kampagne i efteråret for alle de regionale virksomhedsprogrammer, hvor der reklameres for den nye internetportal www.imidt.dk. Netværksinitiativet får her sin egen side under overskriften KLYNGEmidt.

 

  • Afholdelse af et seminar for nye og gamle netværksmæglere for at præsentere nyt markedsføringsmateriale. Væksthuset afholder individuelle møder med nye netværksmæglere samt et fælles seminar med den australske klyngeekspert Rodin Genoff i oktober 2010.

 

  • Aktiviteten kan øges gennem henvisning fra andre programmer til Netværksinitiativet og gennem kortlægning af det samlede udbud af kollektive forløb fra Væksthuset. Væksthuset vil konkret iværksætte møder med f.eks. It-netværksagenterne fra Vækstforums strategiske initiativ I-kraft og informere om muligheder i Netværksinitiativet.

 

  • Kun én videninstitution er med i et netværk i Netværksinitiativet. Én årsag er, at mange netværk handler om fælles markedsføring, og det er ikke umiddelbart oplagt at bruge en videninstitution i denne sammenhæng. En anden årsag findes i, at videninstitutionerne vil honoreres for deres indsats. Det kunne ske gennem videnkuponordningen. Væksthuset vil, via netværksmæglere søge at etablere flere strategiske netværk, hvor det er relevant at koble videninstitutioner på netværket. Videninstitutionernes rolle vil derudover blive overvejet nøje i forbindelse med et eventuelt nyt netværksprogram.

 

 

Økonomi

 

Udgiftsbudget (1.000 kr.)
2009
2010
2011
2012
Total
Netværksmæglerdelen
495
1.408
1.411
1.439
4.753
Tilskud til privat rådgivning
0
2.990
3.915
2.487
9.392
Øvrige programudgifter
0
5.553
13.333
15.467
34.353
Total
495
9.951
18.659
19.393
48.498

 

Finansieringsbudget (1.000 kr.)
2009
2010
2011
2012
Total
EBST finanslovsbevilling
5
365
817
953
2.140
Kontante statslige tilskud fra EBST
5
456
1.107
1.291
2.859
Regionale tilskud
232
2.491
3.256
2.655
8.634
Private tilskud
35
2.777
6.667
7.733
17.212
Regionalfondsstøtte
218
3.862
6.812
6.761
17.653
Total
495
9.951
18.659
19.393
48.498

Beslutning

Punktet udsættes til mødet den 14. december 2010, således at der redegøres for hvordan man har imødekommet konklusioner i midtvejsevalueringen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-12-07

7. Evaluering af Markedsplads for højtuddannede og reservation af midler til videreførelse af kontaktmæglerinitiativet

Resume

Der er gennemført en evaluering af Vækstforums initiativ "Markedsplads for højtuddannede". Evalueringen viser, at især ét af de 4 delinitiativer, som indgår i "Markedsplads for højtuddannede", de lokale kontaktmæglere, har skabt et perspektivrigt udgangspunkt for en holdningsændring til ansættelse af højtuddannede medarbejdere i regionens små og mellemstore virksomheder. Af de 16 deltagende kommuner ønsker de 14 at deltage aktivt i en videreførelse af initiativet. På denne baggrund indstilles det, at reservere midler til at videreføre dette delinitiativ i yderligere 2 år, mens de øvrige delinitiativer afsluttes eller fortsættes uden regional medfinansiering.

 

Videreførelsen skal skabe rum til at udfolde det fulde potentiale i kontaktmæglerinitiativet, for herigennem at opnå et større udbytte af Vækstforums og kommunernes hidtidige investering. Videreførelsen skal således give kommuner, videregående uddannelsesinstitutioner og erhvervsserviceaktører tid og lejlighed til i fællesskab at videreudvikle og implementere initiativets metoder og værktøjer, og skabe et solidt fundament for en fuld økonomisk og organisatorisk forankring af initiativet hos regionens kommuner efter 2012. Opgaven som operatør annonceres i en åben ansøgningsrunde. 

 

Det samlede budget for initiativet er på 3 mio. kr. i 2011 og 3 mio. kr. i 2012, heraf udgør den regionale finansiering hhv. 2,25 mio. kr. i 2011 og 1,5 mio. kr. i 2012.  

 

 

 

Den administrative styregruppe indstiller

at Vækstforum tager evalueringen til efterretning,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der af Region Midtjyllands midler til erhvervsudvikling reserveres 2,25 mio. kr. i 2011 og 1,5 mio. kr. i 2012 til videreførelse af Kontaktmæglerinitiativet under "Markedsplads for højtuddannede".

 

Sagsfremstilling

Evaluering af Markedsplads for højtuddannede

Vækstforum vedtog den 13. juni 2007 at igangsætte "Markedsplads for højtuddannede". I løbet af projektperioden er der gennemført eksperimenter med nye metoder og modeller til fremme af små og mellemstore virksomheders ansættelse af højtuddannet arbejdskraft. Forventningen til kvantitative effekter har været en markant stigning i antallet af højtuddannede i virksomhederne i de lokalområder, der deltager i eksperimenterne. Projektets langsigtede mål er relaterede til Vækstforums delmål om at øge virksomhedernes innovationskompetencer.

 

Initiativet har omfattet følgende aktiviteter:

  • et Career Campus i Ringkøbing

  • karriereværksted/kursus for studerende ved videregående uddannelser

  • lokale karrieremesser

  • udstationering af kontaktmæglere ved lokale erhvervsråd

 

"Markedsplads for højtuddannede" er evalueret i juni 2010, ligesom projektet har været genstand for følgeforskning fra SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

Hovedpunkterne i evaluatorernes vurdering af den hidtidige indsats:

 

Career Campus er et boligtilbud i Ringkøbing til studerende og færdiguddannede. De fleste beboere har være tilknyttet Vestas eller Ringkøbing-Skjern Kommune. Kun 14 beboere har været tilknyttet virksomheder i projektets målgruppe. Projektet har skabt et godt socialt miljø, men har også været ramt af en række indkøringsvanskeligheder ift. kontakt med lokalområdets små og mellemstore virksomheder.

 

Evaluatorerne vurderer, at Career Campus ikke hidtil har levet op til målsætningen om, at bidrage til at øge innovationen i lokalområdets små og mellemstore virksomheder ved at tiltrække studerende og højtuddannede. Campus videreføres af Ringkøbing-Skjern kommune som et led i kommunens erhvervs- og videnstrategi.

 

Karriereværkstedet er et job- og praktikforberedende kursustilbud til studerende ved Aarhus Universitet, Ingeniørhøjskolen, Arkitektskolen og VIA University College. Kurset skal øge de studerendes interesse for små og mellemstore virksomheder og give indsigt i de udfordringer og muligheder, der er forbundet med ansættelse i disse virksomhedstyper. Pr. 1. september 2010 har 301 studerende gennemført kurset.

 

Evaluatorerne vurderer, at deltagerne har fået et stort udbytte af især kursets kompetenceafklaringsdel og informationer om jobmuligheder og jobfunktioner i små og mellemstore virksomheder. Karriereværkstedet har derimod kun i mindre grad fremmet ansættelser, konkrete virksomhedssamarbejder samt praktikpladser og studiejobs. Karriereværkstedet forventes videreført som en del af universitets kursustilbud.

 

Lokale karrieremesser: På grund af svigtende interesse fra virksomhedernes side - angiveligt affødt af finanskrisen - har der hidtil kun været afholdt 1 karrieremesse. Karrieremesserne er derfor ikke med i de aktuelle evalueringer.

 

Kontaktmæglerne skal hjælpe regionens små og mellemstore virksomheder med at analysere deres behov for højtuddannet arbejdskraft og at informere om de udviklingsmuligheder, der er forbundet med ansættelsen af højtuddannede medarbejdere. Kontaktmæglerne rådgiver desuden om nationale ordninger, videnpiloter, erhvervsPhD'er og praktikanter, og fungerer som bindeled til de videregående uddannelser. De 6 lokale kontaktmæglere dækker de 16 deltagende kommuner og er fysisk placeret hos lokale erhvervsråd. Kontaktmæglerne har pr. 1. september 2010 besøgt 1249 forskellige virksomheder. Der er indgået 317 forpligtende samarbejdsaftaler mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner, heraf er 45 nye ansættelser af højtuddannede, mens de øvrige aftaler omfatter projektforløb, praktikophold eller studiejobs.

 

Evaluatorerne anfører, at antallet af ordinære ansættelser isoleret set ikke virker imponerende, men bemærker imidlertid, at en markant højere procentdel af de deltagende virksomheder - 26% mod 6% i en kontrolgruppen - regner med at ansætte én eller flere højtuddannede i løbet af de næste 6 måneder.

 

Evaluatorerne påpeger dermed, at der er tale om en lang modningsproces i virksomhederne i forhold til at ansætte højtuddannede og at man må forvente, at resultaterne af kontaktmæglernes arbejde først vil vise sig på lidt længere sigt. I mange mindre virksomheder er der stadig en udbredt skepsis over for, hvad højtuddannede kan tilføre virksomheden. Kontaktmæglernes arbejde har derfor i høj grad været fokuseret på at skabe en holdningsændring blandt de deltagende virksomheder til at ansætte højtuddannede.

 

På baggrund af de eksterne evalueringer og administrationens egen vurdering af "Markedsplads for højtuddannede" foreslås det, at delinitiativet kontaktmæglerne videreføres i 2 år, mens de øvrige delinitiativer afsluttes eller videreføres uden regional medfinansiering.

 

Videreførelse af kontaktmæglerinitiativet i 2011-12

Finanskrisen har givet haft en negativ indvirkning på virksomhedernes behov for ansættelse af højtuddannede medarbejdere. Der kan nu spores en noget større efterspørgsel efter arbejdskraft, men der består fortsat en stor udfordring i at nedbryde de eksisterende barrierer hos små og mellemstore virksomheder i forhold til ansættelse af en højtuddannet medarbejder. Det er forventningen, at en videreførelse af kontaktmæglerinitiativet i en 2-års periode kan skabe den nødvendige tid og rum til at udfolde de fulde potentialer i initiativet, herunder at videreudvikle og implementere nye metoder, og især skabe et solidt fundament for en permanentgørelse af kontaktmægleropgaverne i kommunalt regi uden regional medfinansiering efter 2012.

 

Videreførelsen falder i tråd med Regeringens aktuelle plan for et "Danmark i balance i en globaliseret verden", hvor ét af initiativerne netop sigter mod at få flere akademikere i virksomhederne i landets yderområder. Det statslige initiativ løber i 2011 og vil omfatte 3-4 kommuner i Region Midtjylland. Et tæt samarbejde mellem operatørerne for de 2 initiativer skal hindre over-lap og sikre, at der opnås størst mulig synergi mellem de to initiativer.

 

De følgende resultatmål vil indgå i resultatkontrakten med operatøren.

 

Resultatmål 1: Flere højtuddannede medarbejdere

  • flere små og mellemstore virksomheder i de deltagende kommuner ansætter højtuddannede medarbejdere

  • en markant stigning i antallet af højtuddannede i virksomhederne i de deltagende kommuner

  • min. 50 ansættelser af højtuddannede

 

Operatøren får ansvaret for den løbende resultatopfølgning vha. oplysninger fra de deltagende virksomheder. Spørgeskemaer fra den netop gennemførte evaluering vil blive anvendt igen, således at der er grundlag for evaluering af opnåede resultater på både virksomheds- og kommuneniveau. Anvendelsen af spørgeskemaerne vil endvidere give anledning til at dokumentere, i hvor høj grad virksomhederne opnår et out-come i form af nye, innovative produkter, processer eller forretningsmetoder, som følge af ansættelse af en højtuddannet medarbejder.

 

Resultatmål 2: Implementering af nye metoder

  • undervejs i det hidtidige delinitiativ er der udviklet nye koncepter og metoder til kontakt med små og mellemstore virksomheder om ansættelse af højtuddannede. Det er dog stadig nødvendigt at arbejde med at initiere og implementere brugen af disse nye metoder og værktøjer overfor såvel virksomhederne som de videregående uddannelsesinstitutioner. Det er operatørens ansvar at sikre, at der foretages en opsamling, vurdering og formidling af initiativets metoder og værktøjer.

 

Resultatmål 3: Model for videreførelse efter 2012

Videreførelsen sigter mod at opnå en mere langsigtet effekt, der rækker ud over den 2-årig projektperiode. Operatøren har ansvaret for, i tæt samarbejde med de deltagende kommuner, videregående uddannelsesinstitutioner og erhvervsservicesystemet, at der inden den 1.7.2011, udarbejdes et forslag til en model for videreførelse af Kontaktmæglerinitiativet efter 2012. Modellen skal dels forholde sig til en større kommunal medfinansiering af initiativet allerede i 2012 eller alternativt hertil en ressourcetilpasning af initiativet, dels til mulige modeller for en permanent forankring af kontaktmægleropgaverne hos kommunerne/ i erhvervsservicesystemet efter projektperioden.

  • der foreligger en model for videreførelse inden 1.7.2011

 

Ydelser

Kontaktmæglerinitiativet skal i projektperioden 2011-12 opnå følgende resultatmål:

  • etablere og drifte projektledelse

  • udarbejde forslag til videreførelse af kontaktmægleropgaver efter 2012

  • gennemføre min. 1000 nye kontakter til små og mellemstore virksomheder i de deltagende kommuner

  • gennemføre min. 500 opfølgende kontakter til tidligere besøgte virksomheder

  • formidle min. 300 forpligtende samarbejder i form af projektarbejder og ansættelser af studerende og praktikanter 

  • formidle min. 50 ansættelser af højtuddannede

 

Organisering

I den hidtidige model for kontaktmæglerinitiativet har operatøren, Aarhus Universitet/Handels- og Ingeniørhøjskolen (AU/HIH), haft partnerskabsaftaler med 5 lokale erhvervsråd/erhvervsservicecentre som den udførende part. Der er enighed mellem Region Midtjylland og de deltagende kommuner om at sigte mod, at kontaktmæglerindsatsen i en fremtidig model forankres i kommunalt regi og integreres i erhvervsfremmesystemet. Kommunerne ønsker at påtage sig en væsentlig del af projektlederrollen i projektperioden og at have en aktiv rolle i udarbejdelsen af en model for en permanent forankring af kontaktmæglerindsatsen.

 

Opgaven som operatør for videreførelse af Kontaktmæglerinitiativer annonceres i en åben ansøgningsrunde.

 

Ressourcer   

Budget og finansiering af kontaktmæglerinitiativet 2011-12

 

Budget 2011-12:  

Udgifter (mio. kr.)
2011
2012
i alt
Løn til kontaktmæglere
2,0
2,0
4,0
Lokaler, transport
0,5
0,5
1,0
Projektledelse, mv.
0,5
0,5
1,0
I alt 2011-12
3,0
3,0
6,0

 

Finansiering 2011-12:

 
2011
2012
i alt
Kommuner
0,75
 
1,5
 
2,25
Region Midt
2,25
1,5
3,75
I alt
3,0
3,0
6,0

 

 

 

 

 

 

 

 

Beslutning

Indstillingen blev tiltrådt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-07

8. Ansøgninger til innovationspuljen under iKraft-projektet (IT som innovativ drivkraft)

Resume

Vækstforum besluttede på sit møde den 29. oktober 2007 at igangsætte projektet ”It som innovativ drivkraft” (IKraft) i perioden 2008-2012. Heri er indeholdt en innovationspulje, hvor der til de første tre år (1 juni 2008-30. maj 2011) er reserveret i alt 6,3 mio. kr. Ikraft og innovationspuljen har til formål at fremme innovativ anvendelse af it for at skabe vækst i det private erhvervsliv. I denne omgang indstilles to ansøgninger til bevilling, og én til afslag, efter anbefaling fra It-rådet, der er Vækstforums ekspertråd. Det anbefales således, at der anvendes 1.450.000 kr. af de resterende 2.038.715 kr.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilges 1.000.000 kr. fra innovationspuljen til Alexandra Instituttet til gennemførelse af projekt ”Fremtidens intelligente seniorstol”,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilges 450.000 kr. fra puljen til Aarhus School of Engineering til gennemførelse af projekt ”Platform til forankring og effektivisering af videnbaserede arbejdsprocesser”,

at Vækstforum giver afslag til projekt ”Narrativ visualisering og formidling af komplekse data i jordbrugsvidenskabelig forskning”.

Sagsfremstilling

Baggrund

 

Vækstforum besluttede på sit møde den 29. oktober 2007 at igangsætte projektet "It som innovativ drivkraft" (IKraft) i perioden 2008-2012. Projektet har som formål at skabe vækst og udvikling i Region Midtjylland ved at fremme den innovative anvendelse af it. Det sker ud over innovationspuljen, gennem lokalt forankrede it-netværksagenter, en indsats for at rekruttere it-studerende og –arbejdskraft samt internationalt samarbejde. Det samlede budget for iKraft er på 39.300.000 kr., og herudover råder innovationspuljen over 6.300.000 kr. i perioden 1. juni 2008-30. maj 2011. Puljen har til formål at understøtte eksperimenter og innovationssamspil for derigennem at fremme innovativ anvendelse af it og skabe vækst i det private erhvervsliv.

 

Vækstforum vedtog 26. januar 2009, at It-rådet skulle fungere som ekspertpanel for iKraft, og herunder give en faglig vurdering af indkomne projektforslag til Innovationspuljen i projekt "It som innovativ drivkraft".

 

Der er udarbejdet en række kriterier, som skal opfyldes for at komme i betragtning til puljen. Der lægges vægt på, at samspillet mellem virksomheder og videninstitutioner kan føre til kommercialisering af nye produkter, processer, serviceydelser eller på anden måde skabe forretningsmæssig værdi. Der skal som minimum være én videninstitution og én privat virksomhed med i hvert projekt, og ansøgerne forpligter sig desuden til at formidle resultaterne af udviklingsarbejdet, så det kan få værdi for andre parter. Puljen er finansieret af regionale udviklingsmidler, og der kan derfor kun udbetales støtte til videninstitutioner, offentlige institutioner og offentlige virksomheder. Der er indtil nu bevilget i alt 4,26 mio. kr. til fem projekter.

 

Der er i denne ansøgningsrunde modtaget fire ansøgninger, som er blevet vurderet af It-rådet. Heraf indstilles to til bevilling og én til afslag efter anbefaling fra It-rådet. Den sidste er blevet bedt om at uddybe ansøgningen p.g.a. manglende oplysninger.

 
Indstilles til bevilling:

 

Projekt ”Fremtidens intelligente seniorstol”.

 

Projektets formål er at udvikle fremtiden seniorstol ud fra tre kvalitetsparametre: æstetik, ergonomi og intelligens. Intelligensen er den differentierende parameter i forhold til eksisterende stole på markedet. Det er hensigten at udvikle en første prototype af den intelligente seniorstol, som gør brug af sensorer, trådløs kommunikation, aktuatorer og intelligente tekstiler. Kvaliteten skal være god nok til, at den kan blive fremvist på Medica-messen i 4. kvartal i 2011.

 

Projektet sigter efter en modulær platform, som muliggør, at andre virksomheder kan producere moduler, som kan berige stolen. Ambitionen er, at fremtidens intelligente seniorstol skal være en eksportvare, som vil medføre arbejdsplader såvel som økonomisk indtjening for projektets partnere og deres samarbejdspartnere.

 

Ansøgningen og It-rådets evaluering er vedhæftet som bilag.

 


Hovedansøger: Alexandra Instituttet A/S.
Partnere: Linak Danmark A/S, Anders Nørgaard Design, Schultz Seating Systems A/S

Ansøgningsbeløb: 1.000.000 kr.
 
Projektets løbetid: 12 måneder.  

 

Budget.

 
 
 
I alt
Videninstitution
 
 
1.000.000 kr.
Private virksomheder
 
 
3.600.000 kr.
I alt
 
 
4.600.000 kr.


Finansiering

Videninstitutionens medfinansiering
0 kr.
Privat virksomheds medfinansiering
3.600.000 kr.
Medfinansiering i alt
3.600.000 kr.
 
 
Innovationspuljen
1.000.000 kr.
I alt
4.600.000 kr.

 

 

 

Projekt ”Platform til forankring og effektivisering af vidensbaserede arbejdsprocesser”.

 

Projektets formål er udvikle og afprøve en platform til forankring og effektivisering af videnbaserede arbejdsprocesser.

 

På tværs af brancher og virksomhedsstørrelser kræver kunder i dag en stigende produktivitet og certificering hos leverandører. En væsentlig del af nøglen til at imødegå disse krav ligger i virksomhedernes evne til at definere, implementere og forankre virksomhedernes processer. Kernen i projektet går ud på at gøre de ofte statiske procesbeskrivelser aktive ved at integrere dem med relevante data og input fra processernes udførelse, så procesbeskrivelserne bliver mere værdiskabende for virksomhedens medarbejdere. Herved muliggøres også automatisk opfølgning på processerne, så forankring og forbedringsmuligheder kan identificeres.

 

Målet er at kunne gå til markedet med en komplet standardløsning, som effektivt vil kunne forbedre produktivitet og modenhed hos en bred gruppe af virksomheder. Det forretningsmæssige potentiale er stort, og der er i høj grad mulighed for at "produktificere" ydelser, som ellers typisk er både konsulenttunge og tidskrævende for virksomhederne.

 

Ansøgningen og It-rådets evaluering er vedhæftet som bilag.

 

 
Hovedansøger: Aarhus School of Engineering.

Partnere: Callis ApS.
Ansøgningsbeløb: 450.000 kr.  

Projektets løbetid: 12 måneder.


Budget.

 
 
 
 
Videninstitution
 
 
450.000 kr.
Private virksomheder
 
 
450.000 kr.
I alt
 
 
900.000 kr.

 

Finansiering

Videninstitutioners medfinansiering
0 kr.
Virksomheders medfinansiering
450.000 kr.
Medfinansiering i alt
450.000 kr.
 
 
Innovationspuljen
450.000 kr.
I alt
900.000 kr.

  

 
Indstilles til afslag:  

Projekt ”Narrativ visualisering og formidling af komplekse data i jordbrugsvidenskabelig forskning”.

 

Projektets formål er at udvikle et it-værktøj til datavisualisering af komplekse datasæt med en tidslig dimension. Hensigten er at effektivisere formidlingen af virksomheder med rod inden for jordbrugsvidenskabelig forskning, samt deres produkter, ydelser og teknologier, ved at anvende datavisualiseringen som narrativt element.

 
It-rådet anbefaler at give afslag til projektet, da der trods dialog med ansøger ikke er redegjort tilstrækkeligt for, at det er nødvendigt at udvikle produktet fra bunden, i stedet for at videreudvikle på bestående teknologier, og da der ikke er redegjort tilstrækkeligt for et generelt erhvervspotentiale i den fremlagte business case.

 

Ansøgningen og uddybning samt It-rådets evaluering er vedhæftet som bilag.

Beslutning

Indstillingen blev tiltrådt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-15-1-3-09

9. Udmøntning af reservation til partnerskabet UNIK

Resume

Efter indstilling fra Vækstforum på mødet den 28. august 2009 blev det på Regionrådsmødet den 20. januar 2010 vedtaget at reservere 2,5 mio. kr. af de regionale udviklingsmidler til det nationale partnerskab UNIK - ny og innovativ teknologi til kroniske patienter med sekretariat placeret på Det Tekniske Fakultet ved Syddansk Universitet. Partnerskabet er nu kommet godt i gang, og der er blevet nedsat en styregruppe og partnerskabets vedtægter er blevet godkendt. Indtil videre er der sat syv projekter i gang, hvori der deltager en bred skare af aktører fra region midtjylland -både som projektledelse og som part. Yderligere udviklingsprojekter vil blive etableret inden for partnerskabet gennem indstilling fra styregruppen.

Partnerskabet er dannet på baggrund af et udbud om "innovative samfundsløsninger" fra Rådet for Teknologi og Innovation (RTI), og løber i perioden 2010-2013.

Alle fem regioner indgår i en uformel følgegruppe nedsat af RTI til partnerskabet UNIK for at sikre videndeling på tværs af regioner.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilliges 2,5 mio. kr. af de regionale udviklingsmidler til projekter under partnerskabet UNIK - ny og innovativ teknologi til kroniske patienter af reservationen på 2,5 mio. kr.

Sagsfremstilling

UNIK, er et partnerskab bestående af virksomheder, universiteter, professionshøjskoler, kommuner, sygehuse, patientforeninger og interesseorganisationer. Partnerskabets formål er at skabe teknologi og koncepter, der gør kronikeren kompetent til at håndtere egen sygdom. Det kræver helt nye servicekoncepter og forretningsmodeller, hvor en række forskellige virksomheder samarbejder om brede teknologiske løsninger, og hvor man udnytter strategisk forskning inden for it-systemer og it-services til social- og sundhedsområdet.

 

Fire spydspidsprojekter, der henholdsvis har fokus på de fire store kronikergrupper - KOL, diabetes, hjerte/kar og muskel/skelet lidelser, udgør partnerskabets hovedaktiviteter og er baseret på tætte samspil mellem private virksomheder og offentlige aktører. Dertil er der tre tværgående projekter, der har fokus på It-infrastruktur, fælles kronikerjournal og brugerdreven innovation. VIA University College, Aarhus Universitet, Delta Århus (GTS) og Alexandra Instituttet har tilsammen projektledelsen på fire af projekterne.

 

Yderligere udviklingsprojekter vil blive igangsat efter indstilling fra styregruppen. Udviklingsprojekter, der vil kunne medfinansieres af bevillingen fra Region Midtjylland skal opfylde følgende krav:

  • Projekterne skal relatere sig til partnerskabets faglige fokusområde og bidrage til opfyldelse af partnerskabets mål

  • Projekterne skal understøtte udvikling af ny viden samt formidling og nyttiggørelse af forsknings- og videninstitutionernes viden, med udgangspunkt i virksomhedernes konkrete behov

  • Projekterne skal have deltagelse af flere virksomheder, forsknings/videninstitutioner samt andre aktører, herunder offentlige institutioner

  • Projekterne skal have en nyhedsværdi og generisk interesse, dvs. interessere en bredere kreds end blot de deltagende virksomheder

  • Projekterne skal baseres på en aftale mellem de involverede parter, hvor mål, succeskriterier og forventede effekter for projektet fremgår klart

  • Resultaterne efterfølgende formidles til en bredere kreds

  • Projekterne skal have deltagelse af aktører fra region midtjylland

 

Innovationsprojekterne må ikke:

  • Skræddersyes til én bestemt virksomhed i en sådan grad, at projektets bredere almennyttige værdi forsvinder

  • Have karakter af produktudvikling for enkeltvirksomheder

  • Virke konkurrenceforvridende.

 

Resultatkontrakt

 

Der indgås en resultatkontrakt med Det Tekniske Fakultet ved Syddansk Universitet

 

UNIKs mål for de direkte effekter af partnerskabets samlede antal projekter er:

  • 40 virksomheder skal inden udgangen af 2012 have opnået innovation via deltagelse i projekter under partnerskabet

  • Mindst 20 % af disse virksomheder skal i 2013 have udviklet sig til vækstvirksomheder

  • Partnerskabet skal inden år 2013 medvirke til opstart af mindst ti nye velfærdsteknologiske virksomheder, hvor viden og resultater fra UNIKs projekter spiller en afgørende rolle for etableringen af disse virksomheder

  • Mindst fem etablerede virksomheder, der i dag ikke sælger produkter til social- og sundhedssektoren, skal i 2013 have udviklet – eller være på vej til at udvikle - nye forretningsområder på grund af deltagelsen i UNIK

  • Projekterne under UNIK skal medvirke til en stigning i forsknings- og udviklingsindsatsen på samlet mindst 50 mio. kr. i perioden 2010-2012 blandt de deltagende virksomheder

 

Resultatkontakten med Region Midtjylland på 2,5 mio. kr. vil omhandle delelementer af disse samlede effektmål og ydelser.

 

Organisering

Etablering af sekretariatfunktion på Det Tekniske Fakultet ved Syddansk Universitet og nedsættelse af styregruppe

Styregruppen har som opgave at:

  • Rådgive sekretariatet om partnerskabets aktiviteter

  • Træffe beslutning om optagelse af nye parter

  • Følge op på projektets aktiviteter, tidsplaner og økonomi

  • Behandler forslag til nye udviklingsprojekter

  • Forberede det årlige seminar

  • Sparre i forhold til enkelte projekters ”advisory board”

  • Kommunikere om partnerskabets aktiviteter

  • Kontrollere at Forsknings- og Innovationsstyrelsens bevillingsbetingelser overholdes

 

Ressourcer

  • Region Midtjyllands andel er en medfinansiering på 2,5 mio. kr. i det samlede budget, der overordnet varetages af Det Tekniske Fakultet ved Syddansk Universitet.

  • Region Midtjylland er repræsenteret i styregruppen ved Afdelingslæge Niels Ejskjær, Aarhus Sygehus.

  

Økonomi

 

Det aktuelle budget

 
RÅdet for Teknologi og Innovation [DKK]
Privat medfinansiering [DKK]
Anden offentlig finansiering [DKK]
Egenfinansiering [DKK] Primær fra Vidensinstitutioner
Generelle aktiviteter
3.172.680
671.320
5.000.000
 
Spydspidsprojekter
7.626.297
8.590.000
 
850.000
Tværgående projekter
8.243.577
5.752.000
900.000
350.000
Udviklingsprojekter
3.457.446
3.000.000
9.100.000
 
Total
22.500.000
18.013.320
15.000.000
1.200.000
56.713.320 DKK

 

Regionerne medfinansierer med i alt 15 mio. kr. Heraf 10 mio. kr. fra Region Syddanmark og 2,5 mio. kr. fra henholdsvis Region Nord og Midt. RTI har bevilliget 22,5 mio. kr. Derudover er der en del privat medfinansiering. Det aktuelle budget skal ses som et billede på de midler, der er tilvejebragt. Hensigten er, at eksisterende og nye projekter inden for partnerskabet skal kunne søge midler gennem de forskellige ordninger under Forsknings- og Innovationsstyrelsen og supplere med midler fra andre kilder, herunder private. virksomheder, regioner, kommuner etc. Der vil derfor være en løbende udvikling af budgetrammen.

Dette vil naturligvis opdateres i forbindelse med de halvårlige afrapporteringer.

 

 

 

Beslutning

Indstillingen blev tiltrådt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-15-2-76-10-08

10. Ansøgning om medfinansiering af Enterprise Europe Network (EEN) i Region Midtjylland

Resume

Erhvervsrådet Herning og Ikast-Brande i Herning og Agro Business Park i Foulum ansøger om medfinansiering af aktiviteter i Region Midtjylland i 2011 og 2012 i Enterprise Europe Network – et netværk af ca. 570 erhvervsaktører i 45 lande. 60% af udgiften betales af EU og den ansøgte medfinansiering udgør DKK 1.621.653 kr. pr år i 2 år – i alt DKK 3.243.305.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet at der bevilges 3.243.305 kr. til de to midtjyske konsortiedeltagere i Enterprise Europe Network.

Sagsfremstilling

Erhvervsrådet Herning og Ikast-Brande i Herning og Agro Business Park i Foulum ansøger om medfinansiering af aktiviteter i Region Midtjylland i 2011 og 2012 i Enterprise Europe Network. Medfinansieringen udgør 1.621.653 kr. pr år i 2 år – i alt 3.243.305.

Ansøgning vedlagt

 

I Danmark kommer Enterprise Europe Network netværket til at bestå af 6 aktører i perioden 2011-2012: NordDanmarks EU kontor, AluCluster, Næstved-Egnens Udviklingsselskab, Netmatch, Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande og Agro Business Park. Det danske netværk har en fælles kontrakt med Europa Kommissionen og det et Agro Business Park der er koordinator for det danske netværk.

 

Det samlede budget for 2011-2012 i det danske netværk udgør 15,66 mio. kr., hvoraf Europa Kommissionen finansiere 60% svarende til 9,4 mio. kr.

 

Enterprise Europe Network (EEN) blev etableret i 2008 af Europa Kommissionen af Generaldirektoratet for Erhvervspolitik. Det bygger på to tidligere europæiske netværk – Euro Info Centre (EIC), som især rettede sig mod små og mellemstore virksomheder og Innovation Relay Centre (IRC), som havde fokus på innovation og kobling af virksomheder og videninstitutioner. De to netværk blev etableret i henholdsvis 1987 og 1995.

 

EEN har været repræsenteret i Region midtjylland i perioden 2008-2010, hvor de tre midtjyske parter i det landsdækkende konsortium bestod af Erhvervsrådet Herning og Ikast-Brande, Håndværksrådet International og Agro Business Park. I perioden er Håndværksrådet International udtrådt af konsortiet på grund af konkurs.

 

EEN er verdens største virksomhed til virksomheds netværk. Netværket består af og har adgang til over 570 andre erhvervsaktører i 45 lande, som kan matche danske virksomheder med relevante udenlandske samarbejdspartnere.

 

EEN har en særlig position i erhvervsfremme systemet, som specialist inden for internationale virksomheds til virksomheds kontakter. Netværket assisterer virksomheder, samt videnaktører med:

  • Etablering af nye markeder via direkte samarbejde med udenlandske virksomheder.

  • Etablering af teknologisk samarbejde på tværs af grænser, herunder udbud og efterspørgsel af ny teknologi.

  • Etablering af projektsamarbejde, herunder projekter med støtte fra EU og andre.

  • Og gennemfarer lokale/regionale og internationale aktiviteter, der understøtter ovenstående samt giver regionale virksomheder viden og indsigt i internationale og/eller teknologiske muligheder.

 

Enterprise Europe Network har hidtil samarbejdet med en række af de øvrige aktører i regionen indenfor erhvervsfremme systemet og vil også fremover kunne bidrage med relevante virksomhedskontakter og netværk til nye eller allerede etablerede virksomhedsrettede initiativer.

 

Midtjyllands EU kontor - Central Denmark EU Office – har etableret projektet iFacilitator med henblik på at få flere midtjyske små og mellemstore virksomheder til i højere grad at søge EU’s forskningsrettede midler. I dette projekt spiller Enterprise Europe Networks aktører i Midtjylland en aktiv rolle som medlem af styregruppen og konkret ved udpegning og besøg hos relevante virksomhedsemner. (Eksempler på dette på side 5 i ansøgningen)

 

En række af Enterprise Europe Network’s tilbud og aktiviteter fungerer i sammenhæng med den virksomhedsvejledning, Væksthus Midtjylland yder. Samspillet med Europe Enterprise Network ses også ved Væksthusets arbejde med vækstpakker fokuseret på teknologi og internationalisering. EEN’s omfattende distributør-, agent- og leverandørdatabase fungerer som et supplement til de virksomheder der gør brug af Danmarks Eksportråds medarbejder på Væksthuset.

 

EEN indgår som en vigtig partner i en del af de sektorsatsninger Vækstforum har igangsat – bl.a. Innovations Netværk for Biomasse og Region Midtjyllands Future Food Innovation, hvor EEN netværket skal bidrage aktivt til den internationale kontakt og samarbejdsskabelse.

Future Food Innovation en del af Vækstforums megasatsning for fødevarer, her er EEN en vigtig brik med henblik på at skabe kontakt til udenlandske virksomheder og netværk og kendskab til EU’s midler.

 

I bilagsmaterialet er der givet en række eksempler på de projekter og samarbejder EEN indgår I og yderligere information om netværket findes på www.een.eu/a>

Beslutning

Indstillingen blev tiltrådt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-35-76-3-09

11. Ny VÆKST i turismen - en strategi for en fokuseret og professionel turisme i Region Midtjylland

Resume

Region Midtjylland og Midtjysk Turisme igangsatte i september 2009 en større undersøgelse af turismens vækstpotentiale i Region Midtjylland. Undersøgelsen peger på en række potentialer, som tilsammen vil kunne generere en øget årlig omsætning i turismen i Region Midtjylland på 1,5 mia. kr. fra 2015 gennem en fokuseret turismeindsats. Med afsæt i undersøgelsen og den efterfølgende proces med turismens parter er der udarbejdet en vækststrategi – ”Ny VÆKST i turismen - en strategi for en fokuseret og professionel turisme i Region Midtjylland”. Efterfølgende vækststrategien udarbejdes der en væksthandlingsplanen som forventes behandlet på Vækstforums møde i marts 2011.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum godkender vækststrategien – ”Ny VÆKST i turismen - en strategi for en fokuseret og professionel turisme i Region Midtjylland”

Sagsfremstilling

På Vækstforums møde den 8. september 2010 blev der orienteret om turismens vækstpotentiale og arbejdet med en ny vækstplan for turismen. Vækstplanen vil bestå af nærværende vækststrategi og en væksthandlingsplan, som forventes behandlet på Vækstforums møde i marts 2011.

 

Region Midtjylland og Midtjysk Turisme igangsatte i september 2009 en større undersøgelse af turismens vækstpotentiale i Region Midtjylland. Analysen der, blev færdig i april 2010, den peger på en række potentialer, som tilsammen vil kunne skabe en øget årlig omsætning i turismen i Region Midtjylland på 1,5 mia. kr. fra 2015 gennem en fokuseret indsats på:

 

  • en videreudvikling af få stærke feriesteder

  • et stærkt partnerskab om erhvervsturisme

  • et styrket mersalg til gæster  

 

Med analysen som fundament igangsatte Region Midtjylland og Midtjysk Turisme en proces om udviklingen af en ny og fælles vækstplan for turismen i Region Midtjylland frem mod 2020.

 

Som et led i processen har Region Midtjylland og Midtjysk Turisme afholdt bilaterale møder med kommuner, aktører og interesseorganisationer – samt seminarer hvor alle med interesse for udviklingen af regionens turisme har været inviteret. Der har i processen været stor opbakning til at arbejde for en fokuseret og professionel turisme med fokus på ny vækst.

 

I Vækstforums Erhvervsudviklingsstrategi 2020 er turisme et strategisk satsningsområde og dermed er der sat en ambitiøs vækstdagsorden – som målrettet vil øge omsætningen og beskæftigelsen i erhvervet. ”Ny VÆKST i turismen” er en delstrategi under Vækstforums Erhvervsudviklingsstrategi 2020, og vil som følge heraf spejle sig op imod målene i erhvervsudviklingsstrategien.

 

Med strategien ”NY VÆKST i turismen” sættes der fokus på at øge turisterhvervets konkurrenceevne gennem en fokuseret og professionel indsats. Der tages afsæt i at styrke samspillet blandt turismens aktører – både offentlige og private - og herved understøtte mulighederne for at skabe ny vækst og udvikling i turismen i Region Midtjylland.

 

Målet er, at den årlige omsætning i 2015 er øget med 1,5 milliarder kr. og at der i 2020 er den øget årligomsætning i turismen på 4 milliarder kr.

 

”Ny VÆKST i turismen” – en strategi for en fokuseret og professionel turisme i Region Midtjylland – er bygget op omkring:

 

    • Værdikæder med fokus på værdiskabende målgrupper og markeder

    • Forretningsområder med afsæt i geografiske alliancer i relation til værdikæderne

    • Udviklingsmotorer skal sikre en professionel turisme ud fra en række styringsprincipper, der skal øge bund- og topniveauet i den midtjyske turisme

 

Udviklingen af stærke forretningsområder er kernen i den midtjyske turismes værdiskabelse. Forretningsområderne koncentrer sig således om at skabe en kommerciel turisme, der kan måles på væksten i omsætning, arbejdspladser, eksport, overnatninger mm.

 

Forretningsområderne er:

  • Stærke feriesteder

  • Erhvervsturisme

  • Mersalg

 

Forretningsområderne udforsker potentialerne i den midtjyske turisme – og gennem fremtidsbilleder vil der blive sat retning for de handlinger, der skal bidrage til at realisere strategien.

 

Med strategien tager Vækstforum det strategiske lederskab. Midtjysk Turisme skal udmønte strategien gennem væksthandlingsplanen som forventes fremlagt for Vækstforum i marts 2011. Der er udvalgt en række aktører – heriblandt leadpartnere for forretningsområderne stærke feriesteder og erhvervsturisme. Der drejer sig om Ringkøbing-Skjern Kommune og Ringkøbing Fjord Handels- & TurismeCenter, Norddjurs Kommune, Syddjurs Kommune og Destination Djursland. Århus Kommune og VisitÅrhus samt Herning Kommune og VisitHerning.

 

Henover efteråret vil der være en proces omkring udfærdigelsen af vækststrategiens handlingsplan for 2011- 12. Handlingsplanen udarbejdes sammen med turismens aktører – herunder Midtjysk Turisme, kommuner og turisterhvervet – for at sikre optimal sammenspil og gearing af ressourcer.

 

Strategien ”NY VÆKST i turismen” er vedlagt i den ren tekstversion. Strategien illustreres i den vedtagne, trykte og digitaliserede udgave med collager samt fremtidsbilleder med afsæt i forretningsområdernes potentialer    

Økonomi

Sammen med strategien er der fremlagt en indikativ ramme inden for hvilken handlingsplanen skal realiseres. Samlet set forventes rammen for handlingsplan at være på 205 mio. kr. fra 2011-2015, hvoraf de 120 millioner kr. forventes at komme fra Vækstforum og de 85 millioner kr. fra kommuner og aktører.

Beslutning

Indstillingen blev vedtaget med bemærkning om at strategien ”Ny VÆKST i turismen” sendes i høring blandt de relevante aktører og fremlægges på mødet den 2. marts 2011, sammen med det tilhørende udkast til handlingsplan.
Peer H. Kristensen, VisitHerning, forlod mødet under behandlingen af dette punkt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-7-06-V

12. Evaluering af Fonden Midtjysk Turisme og bevilling af udviklingsmidler i 2011 til Fonden Midtjysk Turisme

Resume

Fonden Midtjysk Turisme (MT) blev etableret af Regionsrådet den 15. december 2007, som en erhvervsdrivende fond, der har til formål at fremme og udvikle turisme og oplevelsesøkonomi i regionen. MT er etableret som en mindre organisation med fokus på en decentral opgaveløsning. MT's finansiering er tilvejebragt via årlige resultatkontrakter med Region Midtjylland, hvori fastlægges hvilke ydelser der ønskes løst på turismeområdet.

 

MT har i perioden 2008-2010 fået en samlet bevilling på 7,7 mio. kr. i basismidler og 7,8 mio. kr. i procesmidler, som led i udviklingen af den regionale turismeindsats. Bevillingen udløber med udgangen af 2010.

 

Regional Udvikling har lavet en intern evaluering af MT. Evalueringen viser, at MT har løst en vigtig rolle i at understøtte en decentral opgaveløsning samt gennemført en række konkrete udviklingsaktiviteter.

 

Med udgangspunkt i Vækstforums nye erhvervsudviklingsstrategi, en strategi for "Ny vækst i turismen" og en tilhørende handlingsplan vil der i 1. halvdel af 2011 blive fastlagt nye rammer for MT's arbejde med den regionale udvikling af turismen. Af hensyn til en videreførelse af MT indtil den nye handlingsplan bliver vedtaget søges der derfor et udviklingstilskud på 2,8 mio. kr. i basismidler og 2,8 mio. kr. i procesmidler i 2011 (i alt 5,6 mio. kr.) til Fonden Midtjysk Turisme til den fortsatte udvikling af turismen i Region Midtjylland. Det er hensigten, at bevillingen skal erstattes af en længerevarende bevilling, når handlingsplanen for turismen forventeligt bliver vedtaget i 1. halvår 2011.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at evalueringen tages til efterretning.

 

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der ydes et udviklingstilskud på 5,6 mio. kr. af de regionale midler til erhvervsudvikling i 2011 til Fonden Midtjysk Turisme.

Sagsfremstilling

Regional udvikling har gennemført en intern evaluering af MT baseret på halvårsopfølgning på de indgåede resultatkontrakter mellem MT og Region Midtjylland. Desuden indgår elementer fra Den gennemførte analyse af "Turismens vækstpotentiale"

 

Det fremgår af evalueringen, at MT har løst følgende centrale opgaver

 

  • Udmøntning af Vækstforums erhvervsudviklingsstrategi og handlingsplaner på turismeområdet

  • Understøtning og medvirken til et øget samarbejde inden for turismen i regionen

  • Igangsætning og koordinering nye vækstinitiativer

  • Videnindsamling og formidling af viden til turismeerhvervet.

 

Det fremgår endvidere af analysen "Turismens vækstpotentiale", at der er behov for en stærkere regional turismeorganisation, såfremt det vækstpotentiale som analysen angiver skal kunne realiseres.

 

Det er vurderingen, at Midtjysk Turisme har løst de aftalte opgaver via årlige resultatkontrakter fuldt tilfredsstillende. Dette betyder, at der i forbindelse med realisering af en kommende vækstplan for turismen skal indgå overvejelser om MT's rolle og hvordan MT kan styrkes for at skabe grundlaget for at vækstplanens ambition om en øget årlig omsætning på 1,5 mia. kr. i 2015 skal kunne nås.

 

I notatet "Fonden Midtjysk Turisme" er der en kort beskrivelse af MT's opgaver, en overordnet gennemgang af halvårsopfølgninger på resultatkontrakter, en oversigt over gennemførte projekter og vurderinger fra analysen "Turismens vækstpotentiale"

 

For at sikre MT's drift indtil der er udarbejdet og godkendt en væksthandlingsplan af Vækstforum er det nødvendigt med et udviklingstilskud til MT på samme niveau som i 2010. Udviklingstilskuddet anvendes til at koordinere og igangsætte udviklingsaktiviteter på turismeområdet, rådgive aktører og formidle ny viden. Desuden gennemføres der særlige turismeindsatser f.eks. kvalitets- og kompetenceudvikling, destinationsudvikling m.m. for udviklingsmidlerne.

 

Med udgangspunkt i bevillingen indgås der en resultatkontrakt med MT, der indeholder en fortsættelse af de nuværende aktiviteter, idet det forventes at der kan indgås en ny resultatkontrakt inden sommerferien 2011. Den fremtidige bevilling til MT bliver senere fastlagt af Vækstforum i den kommende væksthandlingsplan.

 

Vækststrategien og væksthandlingsplanen for turismen tager udgangspunkt i en fokuseret indsats inden for følgende områder

 

  • en videreudvikling af få stærke feriesteder

  • et stærkt partnerskab om erhvervsturisme

  • et styrket mersalg til gæster

  • en regional PR-enhed, som skal bidrage til at løfte regionens synlighed

 

Følgende resultatmål - der er en videreførelse af de nuværende - vil indgå i resultatkontrakten med MT

 

Resultatmål 1:kompetenceudvikling

Resultatmål 2: Kvalitetsudvikling

Resultatmål 3:Organisationsudvikling

Resultatmål 4:Videnplatform

 

Med udgangspunktet i arbejdet med en ny vækststrategi for turismen forventes det, at hovedelementerne i en kommende resultatkontrakt efter vedtagelse af en ny vækstplan for turismen vil indeholde følgende:

 

Resultatmål:

 

      • Stærke feriesteder: Det er målet at fremme organiseringen af få stærke feriesteder i to operationelle enheder (DestinationManagementOrganisation) - med placering på Djursland og i Ringkøbing-Skjern Kommune, for at accelerere kvalitets- og produktudbuddet og dermed tiltrække flere turister.

      • Erhvervsturisme: Det er målet at etablere et stærkt erhvervsturismepartnerskab mellem kommuner, destinationer og erhvervsaktører - med udgangspunkt i Århus og Herning, for at kunne tiltrække flere kongresser og faglige møder inden for regionens styrkeområder.

      • Mersalg: Det er målet at højne kvaliteten af ferieprodukter til afsætning for herigennem at bidrage til at skabe mere salg - og dermed øge døgnforbruget pr. turist

 

Ydelser:

 

      • Midtjysk Turisme skal facilitere og koordinere processen mod etableringen af de tre stærke forretningsområder

      • Midtjysk Turisme skal udfærdige en operationel handlingsplan som understøtter udviklingen mod de tre stærke forretningsområder

 

Organisering:

 

      • Midtjysk Turisme vil sammen med Region Midtjylland færdiggøre den samlede vækstplan for "Ny VÆKST i turismen" - og dermed skabe en platform for en fokuseret og professionel turisme med fokus på udvikling af tre stærke forretningsområder

      • Midtjysk Turisme vil sikre opbakning til vækstplanen fra turismens aktører

 

Ressourcer:

 

      • Fastlægges i væksthandlingsplanen

 

 

Notatet Fonden Midtjysk Turisme

 

 

Beslutning

Indstillingen blev tiltrådt.
Peer H. Kristensen, VisitHerning, forlod mødet under behandlingen af dette punkt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-15-0-87-1-10

13. Erhvervsfremmesystemet i Region Midtjylland og innovation i virksomheder

Resume

Regeringen præsenterede i august 2010 et oplæg til "Styrket innovation i virksomhederne". Heri lægges blandt andet op til, at det skal være nemt og attraktivt for virksomhederne af finde og anvende offentlige innovationsordninger.

 

I forlængelse af oplægget inviterer økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen og videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen til dialogmøder for at drøfte, hvordan innovation i virksomhederne kan styrkes.

 

I Region Midtjylland er der etableret et reelt enstrenget erhvervsfremmesystem og Vækstforum for Region Midtjylland har de seneste år udviklet og etableret en sammenhængende programstruktur i forhold til iværksættere og virksomheder med vækstambitioner. Det syntes naturligt, at denne "midtjyske model" indgår i disse drøftelser.

 

Derfor er udarbejdet et brev til økonomi- og erhvervsministeren og videnskabsministeren, som præsentere erhvervsfremmesystem i Region Midtjylland samt et konkret initiativ til fremme af innovation i regionens virksomheder.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum tager den korte orientering med uddrag fra Regeringens oplæg fra august 2010 "Styrket innovation i virksomhederne" til efterretning og godkender udkast til brev til hhv. økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen og videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen.

Sagsfremstilling

Det er regeringens mål, at Danmark skal være et af de lande i verden, hvor virksomhederne er mest innovative i 2020. Dette fremgår af oplægget "Styrke innovation i virksomhederne", som regeringen præsenterede i august 2010. Nedenstående sammenskrivning er uddrag fra oplægget.

 

"For at nå dette mål afsatte regeringen, sammen med partierne bag globaliseringsaftalen fra 2006, en globaliseringspulje på i alt 39 mia. kr. frem til 2012 til investeringer i fremtiden, herunder øgede investeringer i uddannelse, forskning, innovation, iværksætteri og voksen- og efteruddannelse. Det er endnu for tidligt at aflæse de fulde effekter af disse investeringer i virksomhedernes innovationsaktiviteter, men Danmark står overfor en betydelig udfordring.

 

Evalueringer og erhvervslivet peger på, at der er behov for at øge overskueligheden i de innovationstilbud, der udbydes til virksomhederne, og gøre en række ordninger mere virksomhedsrettede.

 

Ikke mindst Danmarks små og mellemstore virksomheder står med særlige udfordringer, der bør løftes de kommende år, for at klare sig i konkurrencen og sikre højtlønnede arbejdspladser. For at styrke virksomhedernes innovationsmuligheder og sikre en debat om, hvordan dette bedst kan gøres, har regeringen fremlagt oplægget. Oplægget indeholder både nye initiativer samt eksisterende tiltag, der videreudvikles. Fire ledetråde har været gennemgående i udarbejdelsen af oplægget, bl.a.

  • det skal være nemt og attraktivt for virksomhederne at finde og anvende offentlige innovationsordninger,

  • virksomhedernes adgang til førende international viden og teknologi skal forbedres.

 

Som led heri etableres en nemmere adgang til alle relevante offentlige innovationstilbud via en brugervenlig webportal. Som supplement hertil etableres en nemmere adgang til vejledning om den viden samt de ydelser, programmer og netværk, der udbydes via de offentlige innovationstilbud.

 

Endvidere vil regeringen i efteråret 2010 invitere til dialogmøder for at drøfte, hvordan innovationen i virksomhederne kan styrkes, herunder om de offentlige midler anvendes optimalt."

 

Det første dialogmøde blev afholdt i Odense i september. Derudover er planlagt et i Sønderborg den 27. oktober 2010 og et i København den 11. november 2010.

 

I den regionale partnerskabsaftale om vækst og erhvervsudvikling 2010-2013 mellem regeringen og Vækstforum for Region Midtjylland er lagt op til, at Region Midtjyllands erhvervsfremmesystem i videst muligt omfang anvendes som fælles distributions- og implementeringssystem for nationale og regionale virksomhedsrettede ordninger.

 

Region Midtjylland har allerede et meget velfungerende og gennemskueligt system med Væksthus Midtjylland som omdrejningspunkt, og det synes naturligt, at få "den midtjyske model" med i drøftelserne. Derfor er udarbejdet vedhæftede brev til hhv. økonomi- og erhvervsministeren og videnskabsministeren, som beskriver "den midtjyske model". I brevet nævnes tilmed et konkret initiativ med det formål at fremme innovation i regionens virksomheder.

 

Målet i Region Midtjylland er et aftalesystem, hvori nationale og regionale virksomhedsrettede ordninger implementeres via det regionale erhvervsfremmesystem. Et aftalesystem mellem relevante ministerier, som understøtter det enstrengede system, som sikrer at virksomhederne får adgang til samtlige tilbud indenfor ordningerne, uanset hvor og hvem de henvender sig til. Alle aktører i systemet skal således i udgangspunktet omfattes af dette aftalesystem.

Beslutning

Indstillingen blev vedtaget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-2-10

14. Orientering om hovedinitiativerne under Vækstforums megasatsning fødevarer

Resume

Der iværksættes nu en lang række aktiviteter under hovedinitiativerne under Vækstforums megasatsning på fødevareområdet. Operatørerne for initiativerne vedrørende innovationsmiljøet og rådgivningsprogrammet påbegynder således de planlagte aktiviteter, efter at bevillingerne vedrørende EU's Regionalfond nu er faldet på plads.

 

Der er endvidere gennemført en ansøgningsrunde for projektideer under fødevaresatsningens innovationspulje. Administrationen har på det foreliggende grundlag vurderet, bl.a. på baggrund af forsinkelsen i initiativernes opstart og på baggrund af fødevarerådets faglige vurderinger af de indkomne projektideer, at ingen af projektideerne går videre.

Den administrative styregruppe indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Vækstforums megasatsning på fødevareområdet består af hovedinitiativerne: Innovationsmiljøet Future Food Innovation, Innovationspuljen og Specialiseret rådgivningsindsats for fødevarevirksomheder. Derudover er der iværksat et analysearbejde om fødevarevirksomhedernes kompetencebehov med henblik på at identificere mulige initiativer på uddannelses- og kompetenceområdet.

 

Fødevaresatsningens to operatører for henholdsvis innovationsmiljøet Future Food Innovation (FFI) og det specialiserede rådgivningsprogram for fødevarer iværksætter nu en lang række aktiviteter under de to initiativer, efter at bevillingerne vedrørende EU’s Regionalfondsmidler er faldet på plads. Det betyder, at regionens fødevarevirksomheder i løbet af de kommende 3 år vil få styrket mulighederne for at arbejde innovativt og få mere vidensamarbejde med andre virksomheder og videnmiljøer. Det vil bl.a. ske gennem innovationsworkshops, matchmaking, rådgivning og vejledning. Først og fremmet bliver der en synlig og lettilgængelig indgang til viden og samarbejdspartnere for fødevarevirksomhederne. Målet er at styrke innovationsgraden og –kompetencerne hos de regionale fødevarevirksomheder.

 

Derudover har der henover sommeren været indkaldt projektideer under innovationspuljen, med ansøgningsfrist den 3. september 2010. Der indkom i alt 10 projektideer.

 

Som forberedelse af Vækstforums behandling af disse, foretog Fødevarerådet på sit møde den 15. september en faglig vurdering af projektideerne. Det er rådets vurdering, at der blandt de indkomne ansøgninger er mange spændende projektideer. Rådets faglige vurderinger af projektideerne er bl.a., at erhvervsfremmeperspektivet og innovationshøjden generelt ikke er tilstrækkelig stor.

 

Samtidig er det rådets vurdering, at projektideerne bærer præg af, at de to operatører for henholdsvis innovationsmiljøet FFI og rådgivningsprogrammet for fødevarer er forsinkede i deres opstart, og dermed ikke har kunnet yde den sparring og rådgivning til ansøgerne, som ellers er forudsat. Fødevarerådets samlede, faglige vurdering er, at ingen af de indsendte projektideer på det nuværende grundlag opfordres til at udarbejde en egentlig ansøgning.

 

Det er administrationens samlede vurdering, at ingen af de indkomne projektideer går videre.

 

Til orientering åbnes der næste gang for indkaldelse af projektideer under innovationspuljen i december 2010, med ansøgningsfrist i marts 2011.

Beslutning

Indstillingen blev vedtaget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-76-14-09

15. Eventuelt

Beslutning

Intet.

Tilbage til toppen