Vækstforum blev nedlagt pr. 1. januar 2019.

Vækstforum var nedsat af regionsrådet og bestod af 21 medlemmer fra kommuner, erhvervsorganisationer, arbejdsmarkedets parter, uddannelses- og forskningsinstitutioner samt regionen.

Vækstforum havde til opgave at udarbejde bidrag til den regionale strategi for vækst og udvikling i forhold til de erhvervsrettede og vækstrettede dele, at udvikle og afgive indstillinger til regionsrådet og Erhvervsstyrelsen med medfinansiering af regionale erhvervsudviklingsinitiativer, samt at overvåge de regionale og lokale vækstvilkår.

 

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Vækstforum
den 23. juni 2010 kl. 10:00
i


Sagnr.: 1-01-76-14-09

1. Godkendelse af referat af mødet den 12. maj 2010

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum godkender referatet med følgende ændringer til punkt 10 Ansøgning fra Ringkøbing Skjern Kommune "Søvejen mod vest".

 

Beslutning:
Indstillingen blev tiltrådt.


Vækstforum bemyndigede formanden til at tage stilling i forhold til en forventet ansøgning fra Thyborøn Havn.

 

Her forventes ligeledes en ansøgning om medfinansiering via regionale erhvervsfremmemidler på max. 15% af den samlede ansøgning til Fornyelsesfonden. Midlerne foreslås bevilget af reservationen til megasatsningen fødevarer.

 

 

Beslutning

Indstillingen blev vedtaget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-35-76-3-09

2. Orientering om Turismens vækstpotentiale i Region Midtjylland - proces for ny vækststrategi

Resume

Region Midtjylland og Midtjysk Turisme igangsatte i september 2009 en større undersøgelse af turismens vækstpotentiale i Region Midtjylland med det formål at tilvejebringe et grundlag for udvikling af en langsigtet vækstplan for turismen i Region Midtjylland. Undersøgelsen er nu færdig, og der er lagt op til en proces frem mod en ny vækststrategi og handlingsplan for turismen.

Den administrative styregruppe indstiller,

at
Vækstforum tager undersøgelsen til efterretning.
at
Vækstforum vedtager processen omkring udarbejdelsen af en vækstplan for turismen i Region Midtjylland.

Sagsfremstilling

Region Midtjylland og Midtjysk Turisme igangsatte i september 2009 en større undersøgelse af turismens vækstpotentiale i Region Midtjylland med det formål at tilvejebringe et grundlag for udvikling af en langsigtet vækstplan for turismen i Region Midtjylland.

Undersøgelsen tager afsæt i den aktuelle situation i dansk turisme. Danmark har tabt store markedsandele i forhold til vore europæiske og nordiske nabolande, som har oplevet vækst. Ifølge statistikkerne er Region Midtjylland forholdsmæssigt den danske region med den laveste beskæftigelse skabt af turisme, og set i et nationalt og globalt perspektiv mister vi omsætning.

Undersøgelsen er nu færdig. Den peger på en række potentialer, som tilsammen vil kunne skabe en øget omsætning i turismen på 1,5 milliard kr. gennem en fokuseret indsats på:

  • En videreudvikling af få stærke feriesteder

  • Et stærkt partnerskab om erhvervsturisme

  • Et styrket mersalg til gæster

  • En regional PR-enhed, som skal bidrage til at løfte regionens synlighed.

 

Undersøgelsen peger samtidig på en række udfordringer, som skal adresseres, hvis en fremtidig turismeindsats skal bidrage til vækst.

Konkret står regionen med fire kerneproblemer:

  • Manglende synlighed

  • Svage værdikæder

  • Kapacitet under kritisk masse

  • Svag tradition for planlægning af turisme.

 

Undersøgelsen omfatter en lang række delanalyser – som tilsammen tegner billedet af den midtjyske turismes udfordringer og muligheder.

 

Med analysen som fundament har regionen igangsatte en proces om udviklingen af en ny og fælles vækststrategi for turismen i Region Midtjylland frem mod 2015.

 

Frem mod sommer vil der blive arbejdet på at udforme en række scenarier til en fremtidig udvikling inden for turismen. Scenarierne vil blive skitseret gennem en proces, hvor der afholdes møde med nøgleaktører samt aktører, som ser sig som samarbejdspartnere, for at skabe fremtidig vækst inden for turismen – herunder kommuner, destinationer, brancheorganisationer og erhverv. Scenarierne fremlægges på et åbent seminar den 12. august 2010 – hvorefter der vil blive igangsat en skriveproces frem mod udviklingen af en ny vækststrategi for turisme samt en handlingsplan, som på programniveau sætter fokus på prioriterede indsatsområder.

 

Den nye vækststrategi og handlingsplan for turismen forventes fremlagt på Vækstforums møde i november 2010. 

Analysen består af 9 rapporter, hvoraf Hovedrapport - TURISMENS VÆKSTPOTENTIALE er vedlagt som bilag. De øvrige rapporter kan hentes på:

http://www.rm.dk/regional+udvikling/v%c3%a6kstforum/indsatsomr%c3%a5der/oplevelses%c3%b8konomi/turismens+v%c3%a6kstpotentiale/arbejdsrapporter

Beslutning

Indstillingen blev vedtaget med følgende bemærkninger:

 

Det er vigtigt, at alle kommuner inddrages i den videre proces omkring udarbejdelsen af en vækststrategi for turismen i Region Midtjylland. Strategien bør indeholde mulighederne for tværregionale turismesamarbejder med bl.a. Limfjorden og Legoland m.v.

 

Rapporten vurderedes som værende relevant for det videre forløb, hvor også emner som æstetik og service bør indgå.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-125-07

3. STARTmidt programmet - afsluttende evaluering

Resume

Vækstforum vedtog på sit møde i december 2007 at igangsætte iværksætterprogrammet STARTmidt med virkning fra 1. januar 2008 og med Væksthus Midtjylland som operatør. Programmet er et tilbud om viden- og kompetencetilførsel til iværksættere og nystartede virksomheder med vækstpotentiale. Programmets hovedaktiviteter udgøres af rådgivningstilbuddene Startpakke og Vækstpakke, som omfatter vejledning og problemafklaring ved Væksthuset samt tilbud om køb af privat rådgivning inden for områder som forretningsstrategi, markedsvurdering, strategiudvikling m.m. Programmet er netop blevet evalueret, og evalueringen viser, at programmet giver virksomhederne værdi og effekt, og at man med STARTmidt programmet er kommet langt i at skabe et sammenhængende og gennemskueligt erhvervsservicesystem. På baggrund af evalueringens resultater anbefales det, at der udvikles et nyt iværksætterprogram, der forelægges Vækstforum på mødet den 8. september 2010.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum tager evalueringen til efterretning,

at Vækstforum godkender, at der etableres en projektgruppe til udvikling af et nyt iværksætterprogram,

at Vækstforum godkender tidsplan for udarbejdelse af oplæg til nyt program under hensyntagen til beslutningsprocessen for erhvervsudviklingsstrategien med tilhørende handlingsplan. Det præciseres i forbindelse med ansøgningsrunden for et nyt program, at sagen behandles under forudsætning af godkendelsen af erhvervsudviklingsstrategien.

Sagsfremstilling

Baggrund

Vækstforum vedtog på sit møde i december 2007 at igangsætte iværksætterprogrammet STARTmidt med Væksthus Midtjylland som operatør. Programmet blev etableret med virkning fra 1. januar 2008 og kører frem til udgangen af 2010.
 
STARTmidt programmet er et tilbud om viden- og kompetencetilførsel til iværksættere og nystartede virksomheder med vækstambitioner og vækstpotentiale. Programmet skal hjælpe iværksættere og virksomheder, der har brug for vejledning og rådgivning til at udnytte deres vækstpotentiale.
 
STARTmidt programmet blev etableret med det formål, at:

  • øge antallet af vækstiværksættere

  • øge overlevelsesraten for iværksættere.

 

Programmets hovedaktiviteter udgøres af rådgivningstilbuddene Startpakke og Vækstpakke, som omfatter vejledning og problemafklaring ved Væksthuset samt tilbud om køb af privat rådgivning inden for bla. følgende områder: forretningsstrategi, markedsvurdering, strategiudvikling m.m.
 
Yderligere elementer i programmet er vækstgrupper, specialiserede netværk og udvikling af mentornetværk. Desuden er der opbygget og gennemført en systematisk kompetenceudviklingsindsats over for det samlede erhvervsservicesystem for at sikre kvalitet og effektivitet i vejledningen. Til implementering af denne indsats er Midtjysk Erhvervsudviklingsakademi etableret.

 

Evaluering af STARTmidt programmet  
Der blev i januar 2010 igangsat en evaluering af STARTmidt programmet, og den færdige evalueringsrapport foreligger nu. Evalueringen har omfattet en aktivitets- og organisationsevaluering, med fokus på ydelsernes indhold og omfang, på visitering, organisering og sammenhæng i erhvervsfremmesystemet. Der har siden programmets start været gennemført en løbende effektmåling af programmet, og disse resultater indgår i den samlede evaluering.

 

Evalueringen af STARTmidt programmet er positiv og viser, at programmet giver virksomhederne værdi og effekt, og at man med STARTmidt programmet er kommet langt i at skabe et sammenhængende og gennemskueligt erhvervsservicesystem. STARTmidt programmet kører frem til udgangen af 2010, og det er vurderingen, at man ved slutningen af forløbet har nået de forventede aktivitetsmål vedrørende antal bevilgede rådgivningsforløb, både de individuelle START- og VÆKSTpakker og de kollektive forløb, Vækstgrupperne. Der forventes således gennemført i alt 350 startpakker, 350 vækstpakker og 20 vækstgruppeforløb.

 

Hovedkonklusionerne i evalueringen er følgende:

 

  • Virksomhederne har stor værdi og effekt af deltagelse i STARTmidt programmet og opnår bedre økonomisk performance end andre virksomheder. Iværksætterne, der har deltaget i STARTmidt programmet, har haft en væsentlig højere vækst i både omsætning, værditilvækst, eksport og beskæftigelse  sammenlignet med øvrige vejledte virksomheder i lokal erhvervsservice og hos Væksthus Midtjylland. Endvidere er iværksætterne meget tilfredse med indholdet og udbyttet af rådgivningsforløbene fra især Væksthus Midtjylland og de private rådgivere. 70% af iværksætterne angiver således, at vejledningen i Væksthuset har haft en vigtig betydning for udviklingen af deres virksomhed, og tilsvarende angiver 75% af iværksætterne, at rådgivningen fra de private rådgivere har haft en vigtig betydning for udviklingen af deres virksomhed.

 

  • STARTmidt programmet har bidraget til at samle relevante aktører i Region Midtjylland om at skabe større gennemsigtighed og mere sammenhæng i iværksætterindsatsen. Der er skabt forståelse af aktørernes forskellige roller i det regionale erhvervsudviklingssystem, og der er lagt holdbare spor i forhold til arbejdsdeling og samarbejdsflader mellem den lokale, regionale og nationale indsats til gavn for iværksætterne. Der er med en meget bred anvendelse af private rådgivere både sikret rette rådgiver til rette virksomhed og skabt mulighed for udvikling af et større privat marked for rådgivning i Region Midtjylland.

 

  • STARTmidtprogrammet dækker bredt geografisk og benyttes af iværksættere i hele Region Midtjylland. Samtlige kommuner i regionen er repræsenteret i forhold til de bevilgede rådgivningspakker, dog har Århus, Randers og Herning kommuner haft flest deltagere i programmet, mens Ringkøbing-Skjern, Lemvig og Struer kommuner har færrest deltagere.

 

Evalueringen sætter fokus på følgende opmærksomhedspunkter:

 

  • Der er en betydelig andel af regionens iværksættere, der etablerer virksomhed uden at have været i kontakt med erhvervsservicesystemet. Én af forudsætningerne for designet af STARTmidt programmet var, at den lokale erhvervsservice skulle i kontakt med 3.000 iværksættere årligt. Dette tal var baseret på erfaringer fra tidligere iværksætterprogrammer, men det er ikke lykkedes at nå dette måltal i STARTmidt programmet. Den lokale erhvervsservice har således kun registreret vejledning af 1.700 iværksættere. Da den lokale vejledning fungerer som fødekanal til STARTmidt programmet, er det vigtigt, at dette antal øges fremover.

 

  • Endelig sætter evalueringen fokus på, at der er behov for finetuning, kompetenceudvikling og kvalitetsstandarder. For at sikre endnu større værdi og effekt for virksomhederne er der behov for fokus på finetuning af samarbejdsstrukturer mellem den lokale erhvervsservice og Væksthus Midtjylland. Desuden anbefales det, at der tages skridt til at udvikle fælles kvalitetetsstandarder og gennemføres vejledningscertificering gennem øget fokus på kompetenceudvikling og videndeling.

 

Udvikling af nyt iværksætterprogram

Med baggrund i de positive resultater, der er skabt med STARTmidt programmet, anbefales det, at der udarbejdes forslag til et nyt iværksætterprogram, som forelægges Vækstforum den 8. september 2010. Udvikling af et nyt iværksætterprogram vil ske med inddragelse af en projektgruppe og med afsæt i evalueringens konklusioner og anbefalinger.

 

Projektgruppen vil bestå af repræsentanter fra hver af følgende:

  • Den lokale erhvervsservice

  • Væksthus Midtjylland

  • Innovationsmiljøerne

  • Forsker- og udviklingsparker

  • Kommuner

  • Region Midtjylland

 

Tidsplan:

 

8. september 2010 Vækstforum: Godkendelse af forslag til nyt program og reservation af midler.

 

13. okober 2010 Regionsrådet: Behandling af indstilling fra Vækstforum om reservation af midler. Herefter indkaldelse af ansøgninger fra operatører.

 

3. november 2010 Vækstforum: Godkendelse af operatør og indstilling om bevilling til Regionsrådet og Erhvervs- og Byggestyrelsen.

 

15. december 2010 Regionsrådet: Behandling af indstilling fra Vækstforum om bevilling.

 

 

Beslutning

Indstillingen blev vedtaget med følgende bemærkninger:

 

Det er vigtigt, at det kommende program er en videreudvikling og fortsættelse af de gode resultater fra det eksisterende program. Programmet bør også indeholde muligheder for spin outs fra større virksomheder og særlige muligheder for iværksættere i landdistrikter.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-76-36-08

4. Orientering - Status på Vækstforums handlingsplan og de ni indsatsområder

Resume

Regionsrådet kan efter indstilling fra Vækstforum medfinansiere aktiviteter til fremme af regional erhvervsudvikling. Disse aktiviteter iværksættes af selvstændige juridiske enheder, med hvem Regionsrådet indgår kontrakter, herunder resultatkontrakter. Der foretages halvårlig opfølgning pr. 1. marts og 1. september på mål og resultatkrav med efterfølgende afrapportering til Regionsrådet. Status pr. 1. marts 2010 er sammenfattet i to statusrapporter, der rummer henholdsvis en aktivitetsopfølgning og en økonomiopfølgning. Det overordnede indtryk er, at de regionale erhvervsfremmeaktiviteter pr. 1. marts 2010 afvikles planmæssigt med mindre afvigelser, for hvilke operatørerne har redegjort.

Den administrative styregruppe indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

I henhold til Lov om erhvervsfremme kan Regionsrådet efter indstilling fra Vækstforum medfinansiere aktiviteter til fremme af regional erhvervsudvikling. Disse aktiviteter skal iværksættes i regi af selvstændige juridiske enheder, med hvem Regionsrådet indgår kontrakter, herunder resultatkontrakter. De resultatkontrakter, der anvendes til styring af de regionale erhvervsfremmeaktiviteter i Region Midtjylland, specificerer, hvilke mål og resultatkrav der skal opfyldes inden for en given periode og givne budgetmæssige rammer. Resultatkontrakterne angiver endvidere, hvordan og hvornår der følges op på mål og resultatkrav. Hovedreglen er - i overensstemmelse med Regionsrådets beslutning på møde den 9. oktober 2007 - at der foretages halvårlig opfølgning pr. 1. marts og 1. september på mål og resultatkrav med efterfølgende afrapportering til Regionsrådet. Regionsrådet orienterer Vækstforum om resultaterne af opfølgningen. Afrapporteringen på mål og resultatkrav udarbejdes af de operatører, som Regionsrådet har indgået resultatkontrakter med. Administrationen har sammenfattet operatørernes afrapportering pr. 1. marts 2010 i to statusrapporter, der vedlægges som bilag:

 

  • Status 1. marts 2010: Aktivitetsopfølgning vedrørende Vækstforums handlingsplan og

  • Status 1. marts 2010: Økonomiopfølgning vedrørende Vækstforums handlingsplan.

 

Afrapporteringen om de enkelte erhvervsfremmeaktiviteter kan læses på Region Midtjyllands hjemmeside, ligesom der er links til dem i den elektroniske version af statusopfølgningen.

 

Status på aktivitetsopfølgning vedrørende Vækstforums handlingsplan: Statusrapporten er struktureret i overensstemmelse med Vækstforums handlingsplan og de ni indsatsområder, idet hvert indsatsområde omfatter indtil flere initiativer, under hvilke der iværksættes en lang række regionale erhvervsfremmeprojekter. De 9 indsatsområder og de initiativer, der er omfattet af opfølgningen pr. 1. marts 2010 er følgende:

 

  1. Megasatsningen Energi og miljø, herunder initiativerne, - Strategisk lederskab - Energibesparelse og omstilling til vedvarende energi - Biomasse - Teknologiudvikling i virksomheder

  2. Megasatsningen Erhverv-sundhed, herunder initiativerne  - Nyudvikling inden for sundheds-it - Øget kommercialisering af sundhedsinvesteringer

  3. Megasatsningen Fødevarer, herunder initiativerne - Innovation - Differentiering - Kompetence

  4. Uddannelse og kompetenceudvikling, herunder initiativerne - Efteruddannelse - Mere Uddannelse - Ledelsesudvikling - Udvidelse af arbejdsstyrken

  5. Innovation og it, herunder initiativerne - It som innovativ drivkraft - Vidensamarbejde - Brugerdreven Innovation (BDI) - Offentlig-Privat Innovation (OPI)

  6. Iværksætteri og virksomhedsudvikling, herunder initiativerne - Iværksætteri i uddannelser - Vejledning og rådgivning - Kapitalformidling - Virksomhedsnetværk

  7. Oplevelsesøkonomi, herunder initiativerne - Turismeudvikling - Internationale oplevelsesfyrtårne - Regionale oplevelsesprojekter  - Oplevelsesbaseret erhvervsudvikling

  8. Landdistriktsudvikling, herunder initiativerne - Erhvervsudvikling i landdistrikter - Landsbyfornyelse - Profilering af landdistrikterne

  9. Internationalisering, herunder initiativerne - Strategiske samarbejdsregioner - EU - Virksomhedsrettede initiativer.

 

Statusrapporten er baseret på de erhvervsfremmeaktiviteter, hvor der er indgået kontrakter. Den overordnede vurdering er, at initiativerne under de respektive indsatsområder afvikles planmæssigt. Dog har der i flere tilfælde været tale om tidsmæssige forskydninger, der har givet anledning til fristforlængelser. Endelig findes der et par projekter, der ikke forløber tilfredsstillende, hvorfor disse projekters videre forløb er taget op til revision. 

De ændrede konjunkturer og den finansielle krise vurderes også at have haft indflydelse på den foreløbige målopfyldelse for nogle af erhvervsfremmeaktørernes indsats. Generelt vurderer erhvervsfremmeaktørerne imidlertid at kunne opfylde mål og resultatkrav ved kontrakternes ophør.  

 

Status på økonomiopfølgning vedrørende Vækstforums handlingsplan: Aktivitetsopfølgningen ledsages af en økonomiopfølgning, der ligeledes er struktureret i overensstemmelse med Vækstforums handlingsplan og de ni indsatsområder. Nedenstående tabeller fra økonomiopfølgningen viser en samlet økonomi- og finansieringsoversigt pr. 1. marts 2010.

 

Tabel 1. Samlet økonomioversigt vedrørende indsatsområderne i Vækstforums handlingsplan, 1. marts 2010   

Indsatsområderne i 1000 kr. / år
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Total
Energi og miljø
2.000
18.883
45.716
76.935
34.702
16.605
6.178
201.019
Erhverv og sundhed
1.500
11.508
9.300
24.132
20.911
6.970
0
74.321
Fødevarer
603
1.025
4.295
31.087
37.151
39.512
0
113.672
Uddannelse og kompetenceudvikling
3.650
22.470
49.808
95.045
29.424
11.600
2.207
214.204
Innovation og it
5.280
20.664
28.629
38.316
4.456
0
0
97.345
Iværksætteri og virksomhedsudvikling
2.889
25.037
43.876
106.337
77.920
38.514
0
294.573
Landdistrikter
400
0
18.370
16.778
11.833
6.727
110
54.217
Oplevelsesøkonomi
765
40.449
43.803
43.175
20.932
8.041
0
157.165
Internationalisering
18.584
16.152
25.491
27.060
15.607
14.791
991
118.676
Bevillinger i alt
35.671
156.188
269.288
458.865
252.936
142.760
9.486
1.325.193

Tabel 2. Samlet finansieringsoversigt. Vækstforum Region Midtjylland, 1. marts 2010  

Finansieringskilder i 1000 kr. / år
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Total
Regionale erhvervsfremmemidler
16.704
68.349
92.806
149.811
68.726
47.258
1.101
444.756
EU mål 2
422
19.321
44.986
91.981
47.875
20.267
0
224.853
- Regionalfond
422
16.160
27.784
55.932
39.075
20.267
0
159.641
- Socialfond
0
3.161
17.202
36.049
8.800
0
0
65.212
EU - andet
1.850
1.919
15.221
37.782
21.243
14.371
1.530
93.916
Kommuner
5.290
13.656
27.552
23.366
10.368
4.892
0
85.124
Stat
1.693
21.644
29.050
52.155
31.522
8.714
677
145.454
Privat
3.410
19.340
43.700
83.060
57.445
37.855
4.930
249.739
Anden finansiering
6.302
11.958
15.974
20.711
15.756
9.403
1.248
81.352
Bevillinger i alt
35.671
156.187
269.287
458.866
252.935
142.760
9.486
1.325.193

Tabellen omfatter den samlede finansiering af de initiativer, Vækstforum og Regionsrådet har bevilget pr. 1. marts 2010.

Beslutning

Vedtaget som indstillet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-76-3-09

5. Økonomiopfølgning

Resume

Punktet er en status for den økonomi, som på nuværende tidspunkt er til rådighed i forbindelse med iværksættelse af nye initiativer.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum tager sagen til orientering.

Sagsfremstilling

Af Region Midtjyllands midler til erhvervsfremme resterer der på nuværende tidspunkt 156 mio. kr. for perioden 2010-2013.
 
EU-Mål 2 midlerne er delt op i Socialfonden og Regionalfonden, hvor budgetrammen udgør 36 mio. kr. for hvert år. Der resterer på nuværende tidspunkt 59 mio. kr. af Regionalfonden og 183 mio. kr. af Socialfonden for perioden 2010-2013.
 
I alt indstilles der initiativer for 58,5 mio. kr. til mødet den 23. juni 2010, hvoraf 40,5 mio. kr. vedrører tidligere reservationer og 5 mio. kr. bevilges fra Regionalfonden. Hvis indstillingerne til mødet følges, vil der være 138 mio. kr. til rådighed af de regionale erhvervsfremmemidler i perioden 2010-2013.

 

Endvidere har projekt "Fængslet" trukket sin ansøgning, hvorfor reservationen på 7,5 mio. kr. fra Regionalfonden bortfalder.
 
Af EU's mål 2 midler vil der restere 66 mio. kr. af Regionalfonden og 183 mio. kr. af Socialfonden for perioden 2010-2013, se nedenstående tabel.

 

Tabel 1. Budgetramme og rådighedsoversigt - Vækstforum Region Midtjylland.

Før mødet den 23. juni 2010

  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
1000 kr. / år
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Total
Budgetramme:
 
 
 
 
 
 
 
 
Region Midtjylland
115.000
114.300
100.000
103.300
103.300
103.300
116.400
755.600
EU - mål 2
72.000
72.000
72.000
72.000
72.000
72.000
72.000
504.000
- Regionalfond
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
252.000
- Socialfond
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
252.000
Til rådighed
187.000
186.300
172.000
175.300
175.300
175.300
188.400
1.259.600
Bevillinger:
 
 
 
 
 
 
 
 
Region Midtjylland
16.704
68.349
92.806
162.781
73.126
48.958
1.101
463.826
EU - mål 2
422
19.321
44.986
93.731
48.875
21.267
1.000
229.603
- Regionalfond
422
16.160
27.784
56.682
39.075
20.267
0
160.391
- Socialfond
0
3.161
17.202
37.049
9.800
1.000
1.000
69.212
Bevillinger i alt
17.126
87.670
137.792
256.513
122.002
70.225
2.101
693.429
Reservationer:
 
 
 
 
 
 
 
 
Region Midtjylland
-
-
0
50.652
43.673
38.200
3.000
135.525
EU - mål 2
-
-
0
16.549
8.677
7.564
0
32.790
- Regionalfond
-
-
0
16.549
8.677
7.564
0
32.790
- Socialfond
-
-
0
0
0
0
0
0
Reservationer i alt
-
-
0
67.201
52.350
45.764
3.000
168.315
Rest:
 
 
 
 
 
 
 
 
Region Midtjylland
98.297
45.951
7.194
-110.133
-13.499
16.142
112.299
156.250
EU - mål 2
71.578
52.679
27.014
-38.280
14.448
43.169
71.000
241.607
- Regionalfond
35.578
19.840
8.216
-37.231
-11.752
8.169
36.000
58.819
- Socialfond
36.000
32.839
18.798
-1.049
26.200
35.000
35.000
182.788
Rådighedsbeløb i alt
169.875
98.630
34.208
-148.413
948
59.311
183.299
397.857
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rest incl. overførte bevillingsrammer fra 2007, 2008 og 2009 til 2010
 
 
 
 
 
1000 kr. / år
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Total
Rest:
 
 
 
 
 
 
 
 
Region Midtjylland
-
-
-
41.308
-13.499
16.142
112.299
156.250
EU - mål 2
-
-
-
112.991
14.448
43.169
71.000
241.607
- Regionalfond
-
-
-
26.403
-11.752
8.169
36.000
58.819
- Socialfond
-
-
-
86.588
26.200
35.000
35.000
182.788
Rådighedsbeløb i alt
 
 
 
154.299
948
59.311
183.299
397.857

  

   

Tabel 2
Budgetramme og rådighedsoversigt - Vækstforum Region Midtjylland
 
Efter mødet d. 23. juni 2010
 
 
 
 
 
1000 kr. / år
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Total
Budgetramme:
 
 
 
 
 
 
 
 
Region Midtjylland
115.000
114.300
100.000
103.300
103.300
103.300
116.400
755.600
EU - mål 2
72.000
72.000
72.000
72.000
72.000
72.000
72.000
504.000
- Regionalfond
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
252.000
- Socialfond
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
36.000
252.000
Til rådighed
187.000
186.300
172.000
175.300
175.300
175.300
188.400
1.259.600
Bevillinger:
 
 
 
 
 
 
 
 
Region Midtjylland
16.704
68.349
92.806
190.941
85.426
60.658
7.501
522.386
EU - mål 2
422
19.321
44.986
94.231
50.375
23.267
2.000
234.603
- Regionalfond
422
16.160
27.784
57.182
40.575
22.267
1.000
165.391
- Socialfond
0
3.161
17.202
37.049
9.800
1.000
1.000
69.212
Bevillinger i alt
17.126
87.670
137.792
285.173
135.802
83.925
9.501
756.989
Reservationer:
 
 
 
 
 
 
 
 
Region Midtjylland
-
-
0
40.492
31.373
26.500
-3.400
94.965
EU - mål 2
-
-
0
8.549
7.177
5.564
-1.000
20.290
- Regionalfond
-
-
0
8.549
7.177
5.564
-1.000
20.290
- Socialfond
-
-
0
0
0
0
0
0
Reservationer i alt
-
-
0
49.041
38.550
32.064
-4.400
115.255
Rest:
 
 
 
 
 
 
 
 
Region Midtjylland
98.297
45.951
7.194
-128.133
-13.499
16.142
112.299
138.250
EU - mål 2
71.578
52.679
27.014
-30.780
14.448
43.169
71.000
249.107
- Regionalfond
35.578
19.840
8.216
-29.731
-11.752
8.169
36.000
66.319
- Socialfond
36.000
32.839
18.798
-1.049
26.200
35.000
35.000
182.788
Rådighedsbeløb i alt
169.875
98.630
34.208
-158.913
948
59.311
183.299
387.357
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rest incl. overførte bevillingsrammer fra 2007, 2008 og 2009 til 2010
 
 
 
 
 
1000 kr. / år
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Total
Rest:
 
 
 
 
 
 
 
 
Region Midtjylland
-
-
-
23.308
-13.499
16.142
112.299
138.250
EU - mål 2
-
-
-
120.491
14.448
43.169
71.000
249.107
- Regionalfond
-
-
-
33.903
-11.752
8.169
36.000
66.319
- Socialfond
-
-
-
86.588
26.200
35.000
35.000
182.788
Rådighedsbeløb i alt
 
 
 
143.799
948
59.311
183.299
387.357

  

 

Beslutning

Punktet blev vedtaget med følgende ændringer:

 

Der resterer 156 mio. kr. før dagens møde.

 

I sag nr. 6 - MCH Time - Hedens Colosseum foreslås, at der bevilges 10 mio. kr. - der er søgt 15 mio. kr. - uden reservation.

 

I sag nr. 7 - it-puljen indstilles 1,7 mio. kr. til bevilling - fra reservation.

 

I sag nr. 8 - den konkurrenceudsatte pulje indstilles 2,1 mio. kr. - uden reservation.

 

I sagen på den lukkede dagsorden - OPI-puljen indstilles 5,090 mio. kr. til bevilling - fra reservation.

 

I alt foreslås bevilget 18,890 kr. kr.

 

  • 12,1 mio. kr. uden reservation

  • 6,790 mio. kr. fra reservationer.

 

Der resterer således 143,9 mio. kr. efter mødet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-14-08

6. Ansøgning - Fornyet behandling af ansøgning fra MCH Time World (tidligere Hedens Colosseum)

Resume

Vækstforum besluttede på mødet den 3. marts 2010, at Vækstforum vil behandle en ny ansøgning fra konsortiet bag ”Hedens Colosseum” på sit møde den 23. juni 2010. Konsortiet bag ansøgningen (Herning Kommune og MCH Messecenter Herning) har sendt uddybende materiale, som forholder sig til de opstillede krav fra Vækstforum, og som supplerer den tidligere fremsendte ansøgning, hvorfor ansøgningen kan behandles på ny.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum drøfter ansøgningen om støtte til MCH Time World.

Sagsfremstilling

Konsortiet bag MCH Time World (tidligere "Hedens Colosseum"), Herning Kommune og MCH Messecenter Herning, har primo 2008 fået 1 mio. kr. til analyse og forprojekt med det formål at undersøge og kortlægge potentialerne for et internationalt oplevelsesfyrtårn. På baggrund af dette arbejde har konsortiet søgt om videre udviklingsfinansiering. Ansøgningen blev behandlet på Vækstforums møde den 26. januar 2009, hvor Vækstforum indstillede til Regionsrådet, at projektet skulle bevilges 1 mio. kr. til videre bearbejdning af projektet med henblik på en ny ansøgning om videre udviklingsfinansiering. Konsortiet har arbejdet videre med projektet i 2009 og sendt en ny ansøgning, som blev behandlet på Vækstforums møde den 3. marts 2010.

 

Vækstforum fandt, at projektet ikke fuldt ud levede op til kriterierne for et internationalt oplevelsesfyrtårn og opstillede de 6 væsentligste krav, som en ny ansøgning fra konsortiet skal imødekomme med henblik på fornyet behandling i Vækstforum den 23. juni 2010.

 

De seks væsentligste krav er:

  • Holdbart koncept og markedsmæssig nyskabelse: Det skal specificeres, hvordan de indholdsbaserede oplevelser i oplevelsescenteret konceptuelt skal spille sammen med de eksisterende aktiviteter i MCH

  • International tiltrækningskraft: Den eksterne ekspertise, der tilknyttes udviklingen af oplevelseskonceptet, skal have dokumenteret international erfaring

  • Solidt forretningsmæssigt grundlag: Der skal udarbejdes en realistisk strategi og opstilles principper for samdrift af oplevelsescenteret og MCH's allerede eksisterende aktiviteter.

  • International, regional og lokal forankring og opbakning: De etablerede samarbejder skal være helt konkrete og koblet til helt konkrete forskere/erhvervsfolk mv., der dokumenteret vil indgå i projektet.

  • Effekter på kort og langt sigt: Ansøgningen skal beskrive konkrete nye muligheder for skabelse af arbejdspladser, overnatninger, tiltrækning af turister til andre af regionens attraktioner, samt spill-over af viden og erfaring.

  • Medfinansiering og fremtidige finansieringsmuligheder: Ansøgningen skal præsentere en strategi for finansiering, herunder en tidsplan og evt. oversigt over offentlige og private finansieringsmuligheder, fonde og investorer.

 

Region Midtjylland har modtaget uddybende materiale fra ansøger, som forholder sig til de opstillede krav fra Vækstforum, og som supplerer den tidligere fremsendte ansøgning, hvorfor ansøgningen kan behandles på ny.

 

MCH Time World 

MCH Time World er en oplevelsesattraktion, der rummer et bredt spektrum af aktiviteter inden for temaet tid. Af det uddybende materiale fremgår det at visionen for MCH Time World er at være stedet hvor:

  • Alle uanset alder og indgangsvinkel kan få unikke, tankevækkende og sjove oplevelser med begrebet tid som omdrejningspunkt.

  • Aktiv leg går hånd i hånd med revolutionerende teknologi og både nye og kendte måder at lære på.

  • Man bliver klogere på tiden som mysterium, begreb og ressource via aktiviteter og oplevelser på højt internationalt og forskningsmæssigt niveau.

  • Virksomheder og brancher kan mødes i unikke rammer, som inspirerer og medvirker til innovation og udvikling.

  • Den enkelte og gruppen kan få oplevelser, der er bundet sammen med MCH's øvrige faciliteter, events og aktiviteter i en attraktiv helhed.

 

Oplevelsesattraktionen vil udgøre ca. 10.000 m2 af en større bygning på ca. 37.000 m2 (med bl.a. hotel og restauranter og en 8000 m2 stor foyer) samt ca. 9.000 m2 udendørsareal på taget af noget af byggeriet. Anlægsbudgettet for MCH Time World er på 310 mio. kr. Ansøger søger ikke om støtte til anlæg af attraktionen, men om støtte til videreudvikling af projektet. Det samlede budget for denne fase er 20 mio. kr., hvoraf man søger om støtte på 15 mio. kr. fra Vækstforum og har en egenfinansiering fra konsortiet på i alt 5 mio. kr.

 

Budget
 

Administration
3.500.000 kr.
Konceptudviklingsomkostninger
3.500.000 kr.
Projektudvikling
2.200.000 kr.
Rejseomkostninger
1.450.000 kr.
Facilitetsudviklingsomkostninger
4.350.000 kr.
Interne timer hos konsortiepartnerne
5.000.000 kr.
I alt
20.000.000 kr.

 
 
Finansieringsplan
 

Region Midtjylland
15.000.000 kr.
MCH Messecenter Herning
3.125.000 kr.
Herning Kommune
1.875.000 kr.
I alt
20.000.000 kr.


Administrationens bemærkninger

I notatet "De væsentligste krav" har administrationen forsøgt at opsummere essensen af det uddybende materiale fra ansøger i forhold til de væsentligste krav, som Vækstforum stillede på mødet den 3. marts 2010. Overordnet er konklusionen, at:

  1. Ansøger har illustreret samspillet mellem MCH Time World og MCH's eksisterende faciliteter og aktiviteter ved hjælp af en række cases. Men det fremgår stadig ikke detaljeret, hvordan teknologier og udstillingsmetoder vil blive udviklet og anvendt i projektet.

  2. Såfremt projektet bliver bevilget støtte fra Region Midtjylland, bør det derfor ske under forudsætning af, at der findes en kompetent indholdsleverandør af kvalitativ oplevelsesindhold. De internationale samarbejdspartnere, som er beskrevet i det uddybende materiale, kan efter administrationens vurdering ikke bidrage med den kompetence. Det er således administrationens vurdering, at ansøger ikke lever op til kravet fra Vækstforum på dette punkt.

  3. Det er administrationens vurdering, at ansøger har skitseret en strategi for samdrift mellem MCH Time World og de allerede eksisterende aktiviteter i MCH, som lever op til kravet fra Vækstforum.

  4. Det er administrationens vurdering, at der ikke er etableret flere samarbejder end ved ansøgningen i januar. Det er dog heller ikke realistisk at forvente, at der på nuværende tidspunkt i processen og på det nuværende grundlag vil foreligge konkrete aftaler.

  5. I det uddybende materiale er de samfundsøkonomiske effekter ved projektet tydeliggjort. Her fremgår det at effekten vil være ca. 95 flere beskæftigede inden for regionen og ca. 32 flere beskæftigede nationalt. Ligeledes vil værditilvæksten regionalt være 32.5 mio. kr. og nationalt være 11,7 mio. kr. (beregningerne tager udgangspunkt i 150.000 danske besøgende og 60.000 udenlandske besøgende). Det er således administrationens vurdering, at ansøger på dette punkt lever op til kravet fra Vækstforum.

  6. Det er administrationens vurdering, at ansøger har præsenteret en fornuftig strategi for finansiering af projektet. Det vil imidlertid i stor grad være de samme fonde, som alle oplevelsesfyrtårnene (tidligere har Region Midtjylland bevilget støtte til ”Havets Hus”, ”Planet Randers” og ”KRAFT – Powered By Nature”) vil søge om støtte, og derfor kan man diskutere om det er hensigtsmæssigt, at støtte udviklingen af endnu et oplevelsesfyrtårn, idet regionen måske derved forringer alle projekternes mulighed for at opnå den nødvendige filantropiske støtte.

 

Det er administrationens vurdering, at projektet samlet set er svagest i forhold til det oplevelsesmæssige indhold og hvordan teknologier og udstillingsmetoder vil blive udviklet og anvendt i projektet. En styrket indholdsdel vil gøre det mere sandsynligt, at projektet kan opnå støtte fra fonde.

 

Beslutning

Vækstforum indstiller følgende til Regionsrådet

 

  • at der bevilges op til 10 mio. kr., og maksimalt 50% af de samlede udgifter, af de regionale ervhervsudviklingsmidler, fordelt med 1 mio. kr. i 2010, 3,5 mio. kr. i 2011, 3,5 mio. kr. i 2012 og 2 mio. kr. i 2013, og

  • at bevillingen gives under forudsætning af, at der i resultatkontrakten mellem Region Midtjylland og Herning Kommune opstilles resultatkrav, der sikrer at oplevelseskoncept, indhold, teknologi og udstillingsmetoder blever udviklet af eksterne eksperter med international erfaring,

  • at projektet i resultatkontrakten opdeles i 4 naturlige faser, som muliggør en tæt opfølgning på projektet for Vækstforum.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-07

7. Ansøgninger til innovationspuljen under iKraft-projektet (It som innovativ drivkraft)

Resume

Vækstforum besluttede på sit møde den 29. oktober 2007 at igangsætte projektet It som innovativ drivkraft (IKraft) i perioden 2008-2012. Heri er indeholdt en innovationspulje, hvor der til de første tre år (1 juni 2008-30. maj 2011) er reserveret i alt 6,3 mio. kr. Ikraft og innovationspuljen har til formål at fremme innovativ anvendelse af it for at skabe vækst i det private erhvervsliv. I denne omgang indstilles to ansøgninger til bevilling, og én til afslag, efter anbefaling fra It-rådet, der er Vækstforums ekspertråd. Det anbefales således, at der anvendes 1.702.285 kr. af de resterende 3.760.000 kr.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilges 999.600 kr. fra innovationspuljen til Alexandra Instituttet til gennemførelse af projekt MAFIR: Massiv Acceleration af Fotorealistisk Interaktiv Rendering,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilges 702.685 kr. fra puljen til AgroTech til gennemførelse af projekt Interaktiv prioritering og planlægning af el-forbrug,

at Vækstforum giver afslag til projekt Intelligent og automatisk mårhund-fælde.

Sagsfremstilling

Baggrund
Vækstforum besluttede på sit møde den 29. oktober 2007 at igangsætte projektet "It som innovativ drivkraft" (IKraft) i perioden 2008-2012. Projektet har som formål at skabe vækst og udvikling i Region Midtjylland ved at fremme den innovative anvendelse af it. Det sker ud over innovationspuljen, gennem lokalt forankrede it-netværksagenter, en indsats for at rekruttere it-studerende og –arbejdskraft samt internationalt samarbejde. Det samlede budget for iKraft er på 39.300.000 kr., og herudover råder innovationspuljen over 6.300.000 kr. i perioden 1. juni 2008-30. maj 2011. Puljen har til formål at understøtte eksperimenter og innovationssamspil for derigennem at fremme innovativ anvendelse af it og skabe vækst i det private erhvervsliv.
 
Vækstforum vedtog 26. januar 2009, at It-rådet skulle fungere som ekspertpanel for iKraft, og herunder give en faglig vurdering af indkomne projektforslag til Innovationspuljen i projekt "It som innovativ drivkraft".
 
Der er udarbejdet en række kriterier, som skal opfyldes for at komme i betragtning til puljen. Der lægges vægt på, at samspillet mellem virksomheder og videninstitutioner kan føre til kommercialisering af nye produkter, processer, serviceydelser eller på anden måde skabe forretningsmæssig værdi. Der skal som minimum være én videninstitution og én privat virksomhed med i hvert projekt, og ansøgerne forpligter sig desuden til at formidle resultaterne af udviklingsarbejdet, så det kan få værdi for andre parter. Puljen er finansieret af regionale udviklingsmidler, og der kan derfor kun udbetales støtte til videninstitutioner, offentlige institutioner og offentlige virksomheder. Der er indtil nu bevilget i alt 1,54 mio. kr. til to projekter.

Puljens eksistens annonceres løbende og er derfor offentligt tilgængelig. iKrafts operatør (et konsortium bestående af Alexandra Instituttet, It-forum og InnovationLab) har som opgave at foretage opsøgende arbejde og yde rådgivning i forbindelse med ansøgninger til puljen. Ved fristens udløb sender konsortiet ansøgningerne til It-rådet, der er Vækstforums ekspertråd. It-rådet foretager en faglig vurdering af ansøgningerne. It-rådets formandskab, Mikael Holm, President & CEO, Systematic A/S og Erik Meineche Schmidt, Dekan, Det Naturvidenskabelige Fakultet, ÅU, udvælger en gruppe af It-rådets medlemmer til at forestå bedømmelsen af ansøgningerne. Dette gøres ud fra kompetencer i forhold til ansøgningernes faglige område og under hensyntagen til medlemmernes interesser, således at man undgår inhabilitet. Ansøgningerne i denne runde er vurderet af to repræsentanter fra private virksomheder samt en repræsentant fra en uddannelsesinstitution.

   

I denne omgang indstilles to ansøgninger til bevilling og én til afslag efter anbefaling fra It-rådet. Det anbefales således, at der anvendes 1.702.285 kr. af de resterende 3.760.000 kr. 

 


Indstilles til bevilling:

Projekt MAFIR: Massiv Acceleration af Fotorealistisk Interaktiv Rendering.

 

Projektets formål er at udvikle avanceret, interaktiv software, der kan lave realistiske lysgengivelser i forhold til genstande i bevægelse. Det er vigtigt for at få et realistisk udseende af animationer i film, på hjemmesider, i reklamer osv. Det er f.eks. relevant i designprogrammer, hvor man vil kunne eksperimentere med placeringer af vinduer i et hus og med det samme se, hvordan lysindfaldet vil påvirke rummene i huset (med refleksioner i lakerede trægulve etc.).

Der skal bygges videre på en en særlig teknologi, som en af parterne bag Luxion har udviklet. Teknologien er anvendt i den Oscarbelønnede film Ringenes Herre. Som det er nu, kræver teknologien for meget computerkraft til, at den kan anvendes bredt. Derfor skal der udvikles nye, effektive processer ved hjælp af grafikkort.

 

Ansøgningen og It-rådets evaluering er vedhæftet som bilag. Forbeholdene, som It-rådet havde i sin evaluering, er siden trukket tilbage efter ansøgers redegørelse, der ligeledes er vedhæftet som bilag.


Hovedansøger: Alexandra Instituttet A/S.
Partnere: Luxion ApS

Ansøgningsbeløb: 999.600 kr.
 
Projektets løbetid: 6 måneder.  

Budget.

 
Timer og rejser
Udstyr og revision
I alt
Videninstitution
959.400 kr.
40.200 kr.
999.600 kr.
Private virksomheder
999.600 kr.
0 kr.
999.600 kr.
I alt
1.959.000 kr.
40.200 kr.
1.999.200 kr.

 
Finansiering.

Videninstitutionens medfinansiering
0 kr.
Privat virksomheds medfinansiering
999.600 kr.
Medfinansiering i alt
999.600 kr.
 
 
Innovationspuljen
999.600 kr.
I alt
1.999.200 kr

 

 

 

Projekt Interaktiv prioritering og planlægning af el-forbrug.

Projektets formål er at udvikle en prototype til innovativ styring af landbrugets el-forbrug, hvor den enkelte landmand meddeler sine el-forbrugspræferencer til el-leverandøren, som derpå kan optimere sin leverance til navnlig spidsbelastning på el-nettet. Prototypen vil bygge på teknologier, som i nogen grad er udviklet, men som dels videreudvikles og dels tilpasses til landbrugssektoren. Innovationen fordeler sig dermed på både teknologiske og forretningsmæssige aspekter.
 
Forretningsmæssigt forventes projektet at bidrage til både landbrugets og el-leverandørernes bundlinje. Sidstnævnte på grund af forbedrede muligheder for produktions- og netværksoptimering og førstnævnte pga. gennemsnitlige lavere priser på el-forbruget. En vellykket prototype forventes endvidere at skabe positive forretningsmuligheder for projektets parter i form af en webapplikation, der kan markedsføres – dels i forhold til landbrugssektoren og dels i forhold til lignende scenarier i andre brancher i ind- og udland.  

Se desuden ansøgningen, revideret budget samt It-rådets evaluering, der er vedlagt som bilag. Forbeholdene, som It-rådet havde i sin evaluering, er siden trukket tilbage efter ansøgers redegørelse.
 
Hovedansøger: AgroTech A/S.
Partnere: Nabto A/S, Innater Aps, DONG Engery.
Ansøgningsbeløb: 702.685 kr.  

Projektets løbetid: 19 måneder.

Budget.

 
 
 
 
Videninstitution
 
 
702.685 kr.
Private virksomheder
 
 
746.252 kr.
I alt
 
 
1.448.937 kr.

 

Finansiering

Videninstitutioners medfinansiering
0 kr.
Virksomheders medfinansiering
746.252 kr.
Medfinansiering i alt
746.252 kr.
 
 
Innovationspuljen
702.685 kr.
I alt
1.448.937 kr.

  

 
Indstilles til afslag:  

Projekt Intelligent og automatisk mårhund-fælde.

Projektets formål er at udvikle et it-baseret overvågningskoncept, som kan fjernovervåge mårhundelokaliteter og mårhundefælder. Løsningen skal baseres på sensorer og video-baseret dataopsamling til automatisk genkendelse af mårhunde.

 
Det anbefales, at projektet indstilles til afslag, da det ikke er tilstrækkeligt godtgjort, at parterne vil realisere et kommercielt potentiale, som er et af kriterierne for at modtage støtte.

Beslutning

Indstillingen blev tiltrådt.

 

Administrationen oplyser, at habilitetsreglerne er opfyldt i konsortiets behandling af sagerne.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-1-09

8. Ansøgning under den konkurrenceudsatte pulje 2010

Resume

Den konkurrenceudsatte pulje er en national pulje, som udgøres af 10% af de samlede strukturfondsmidler i Danmark - svarende til ca. 49 mio. kr. pr. år. Danmarks Vækstråd fastlægger temaerne for puljen. Der vil, i det omfang Finansloven giver mulighed for det, være mulighed for en statslig medfinansiering, som udgør 25 mio. kr. om året. Erhvervs- og Byggestyrelsen træffer afgørelse om tildeling af midler fra den konkurrenceudsatte pulje efter høring af Danmarks Vækstråd.

 

Danmarks Vækstråd fastlægger 1 gang om året temaerne for puljen, som i 2010 er:

 

  • Etablering af videncenter for øget produktivitet i byggeriet

  • Udvikling af den offentlige opgaveløsning og ny velfærdsteknologi.

 

De fem regioner og Servicestyrelsen har udarbejdet en ansøgning til Erhvervs- og Byggestyrelsens konkurrenceudsatte pulje under temaet " Udvikling af den offentlige opgaveløsning og ny velfærdsteknologi". Projektet forventes at have et samlet budget på ca. 50 mio. kr., og har som hovedformål at få udarbejdet brugbare og effektive modeller for offentlig-private innovationssamarbejder (OPI). Ansøgningen baserer sig på gjorte erfaringer, blandt andet fra Region Midtjyllands OPI-pulje. Ansøgningen kan ligeledes ses som et led i en mulig kommende strategisk indsats på velfærdsområdet. 

 

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilges 2.100.000 kr. af de regionale midler til erhvervsfremme til Innovationcenter for Brugerinddragelse til gennemførelse af projektet "Laboratorium for offentlig-privat innovation og velfærdsteknologi", betinget af at ansøgningen til den konkurrenceudsatte pulje imødekommes af Erhvervs- og Byggestyrelsen.

Sagsfremstilling

Under temaet "Udvikling af den offentlige opgaveløsning og ny velfærdsteknologi" har alle fem regioner udformet en ansøgning med titlen ” Laboratorium for offentlig-privat innovation og velfærdsteknologi” til de konkurrenceudsatte strukturfondsmidler.


Ansøgningen er baseret på et konsortium, som består af mere end 50 parter fra hele landet, heriblandt aktører fra velfærdsinnovationsmiljøerne fra alle fem regioner, virksomheder, kommuner, sygehuse m.fl. har fokus på at skabe brugbare og effektive modeller for offentlig-privat innovation (OPI). Det samler OPI ressourcer i et nationalt initiativ med en fælles mission om at overvinde juridiske, strukturelle og økonomiske barrierer for succesrige samarbejder mellem private og offentlige – f. eks. spørgsmål om habilitet og udbud, kulturforskelle og tillid, markedsfokus og forretningsforståelse. Projektet skal gøre det mere attraktivt og lettere for private virksomheder at indgå i samarbejder med det offentlige, og samtidig sænke omkostningerne og øge udbyttet ved OPI-samarbejde for den enkelte kommune, region og virksomhed.

 

Projektet forventes at få et samlet budget i størrelsesordenen 50 mio. kr. Ansøgning om støtte fra den konkurrenceudsatte pulje søges hos Erhvervs- og Byggestyrelsen, der bevilger midler efter høring i Danmarks Vækstråd. Der vil være en regional medfinansiering i størrelsesorden 1,4-3,5 mio. fra hver af vækstforaene.

 

Projektsekretariatet placeres i det netop indviede Innovationscenter for Brugerinddragelse, Forskerparken 10, Odense. Centret skal være udstillingsvindue og testcenter for læger og sygeplejersker, når de vil afprøve ny teknologi, nye arbejdsprocesser eller nye former for operationsstuer. Centret bliver det første af sin art i Europa og skal derfor fungere som nationalt center, der kan komme alle landets regioner til gode. Centret er inspireret af det amerikanske Garfield Innovation Center i Californien. Her kan sundhedspersonalet teste størrelsen af sengestuer, operationsbelysning eller om arbejdsprocesser udføres på den mest hensigtsmæssige måde.

 

Projektet er bygget op omkring kravene i udbuddet, og vil indeholde følgende hovedaktiviteter:

  • Fem demonstrationsprojekter med sigte på kommunale, regionale og tværsektorielle OPI-udfordringer, der er forankret i kommuner og regioner spredt over hele landet.
    I Region Midtjylland er demonstrationsprojektet placeret hos Regionshospitalet i Silkeborg med inddragelse af Århus, Silkeborg, Skanderborg og Ikast-Brande kommuner samt en række private virksomheder.

  • En OPI taskforce, der i samarbejder med kommuner og regioner skal finde operationelle løsninger på de barrierer og udfordringer, der knytter sig til offentlig-privat samarbejde og innovation på velfærdsområdet. Her vil den regionale innovationsenhed Midtlab have en udførende rolle.

  • En videnservicefunktion, som skal opsamle fælles læring og erfaringer, dokumentere effekt af OPI, tilrettelægge og formidle modeller for samarbejde mellem private og offentlige parter, drive en OPI-hotlinefunktion og fælles projekthjemmeside med en FAQ og ”spørg eksperten” funktion.

  • Udviklingen af et koncept for en OPI pris, med en årlig kåring af årets bedste OPI-samarbejde. Denne pris vil basere sig på udvikling af effektmåling af OPI samarbejder, der både har fokus på effekten hos den private og offentlige aktør.

 

Konsortiet vil have en række netværksdeltagere, som har udvist interesse for projektet og som vil følge det. En række midtjyske aktører er involveret - herunder de to hospitalsbyggerier i Skejby og Gødstrup, It-forum Midtjylland, MedTech Innovation Center, Innovation Lab og det nye innovationsnetværk Service Platform placeret hos Alexandra Instituttet.

 

Ansøgningen er en videreudvikling af den indsats Region Midtjylland har haft på området med blandt andet OPI-puljen, og de erfaringer, der er opsamlet i rapporten "OPI-projekter - udfordringer og anbefalinger". Disse erfaringer vil blive bragt ind i det nationale konsortium, og udgøre en del af den platform, der skal føre OPI ind i en fase, hvor der er fokus på en praksisorienteret udarbejdelse af modeller og videnopsamling, der kan benyttes bredt inden for velfærdsområdet, og skabe bedre rammer for udviklingen af innovative produkter og services.


Desuden kan ansøgningen under den konkurrenceudsatte pulje ses som et led i en mulig kommende satsning på velfærdsområdet, der har sit udspring i megasatsningen Erhverv-sundhed. Velfærdsinnovation udgør et nationalt vækstpotentiale, og Region Midtjylland har en stor interesse i at kunne optimere og accelerer de forretningsmuligheder området byder på, og skabe erhvervsmæssig vækst ved at koble sig på det nationale og internationale marked, hvor velfærdsinvesteringer er hastigt voksende.

 

 

Den endelige ansøgning vil foreligge senest den 16. juni kl. 00.00

Beslutning

Indstillingen blev tiltrådt med bemærkning om, at administrationen skal undersøge mulighederne for at fremsende en ansøgning til temaet Etablering af et videncenter for øget produktivitet i byggeriet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-76-4-10

9. Orientering - Anbefalinger fra Danmarks Vækstråd i forbindelse med udarbejdelsen af de kommende regionale erhvervsudviklingsstrategier

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum tager punktet til orientering.

Sagsfremstilling

Danmarks Vækstråd er nedsat af økonomi- og erhvervsministeren i henhold til lov om erhvervsfremme. Rådet rådgiver økonomi- og erhvervsministeren om tilrettelæggelsen og udviklingen af den erhvervspolitiske indsats i Danmark, herunder udtale sig om de regionale erhvervsudviklingsstrategier. Rådet består af repræsentanter for virksomheder, erhvervsorganisationer, videninstitutioner, kommuner, regionale vækstfora og arbejdsmarkedets parter.

 

Danmarks Vækstråd har på sit møde den 4. maj 2010 besluttet at fremsende en række anbefalinger til de regionale vækstfora i forbindelse med udarbejdelsen af de kommende erhvervsudviklingsstrategier.

 

Anbefalingerne er følgende:

 

Sammenhæng mellem national og regional vækstpolitik
Den regionale erhvervsudviklingsstrategi skal tage afsæt i de regionale styrker, men for at opnå den størst mulige effekt af investeringerne skal der sikres sammenhæng mellem den nationale og den regionale vækstpolitik. Derfor anbefaler Danmarks Vækstråd:

    • At vækstforaene i højere grad understøtter den nationale vækstpolitiske indsats, hvor det kan være til gavn for den regionale erhvervsudvikling, og at vækstforaene løbende er i dialog med statslige aktører om, hvordan den nationale indsats kan understøtte den regionale vækstpolitiske indsats.

    • At erhvervsudviklingsstrategierne fokuseres yderligere, så investeringerne målrettes.

 
Mere tværregionalt samarbejde
Vækstforaene har været gode til at udnytte regionale kompetencer, men større fokus på det tværregionale samarbejde kan bidrage til at undgå suboptimering i den regionale indsats, sikre at viden bliver inddraget, uanset om den er tilvejebragt indenfor eller udenfor regionen, og øge udbyttet af erhvervsmæssige potentialer på områder som fx grøn vækst i hele landet. På den baggrund anbefaler Danmarks Vækstråd:

    • At der sættes øget fokus på videndeling, erfaringsudveksling og samarbejde ikke blot på tværs af regionerne, men også med relevante udenlandske aktører.

 

Større satsninger
Med det første sæt af erhvervsudviklingsstrategier blev der i nogle vækstfora igangsat relativt mange mindre projekter. Erfaringerne viser behov for større og mere fokuserede indsatser, hvilket også har været tendensen gennem den seneste tid. På den baggrund anbefaler Danmarks Vækstråd:

    • At der fremover fokuseres på færre, men større satsninger med bred finansiering og forankring i partnerskaber.

 
Styrket fokus på mål og effektmåling
Vækstforaene har sat fokus på effektmåling. Erfaringerne viser, at det hidtil primært har været muligt at måle resultater af indsatsen på output-niveau, og at det kan være vanskeligt at måle den samlede effekt af de regionale erhvervsfremmeprojekter. Danmarks Vækstråd anbefaler derfor:

    • At effektmåling bliver en integreret del af de regionale erhvervsudviklingsstrategier, og at overvejelser om evaluering og effektmåling anvendes som strategisk styringsværktøj både forud for og undervejs i de regionale projekter.

    • At vækstforaene og staten fortsætter dialogen og samarbejdet om metoder og processer til systematisk effektmåling.

 
Forslag til temaer i erhvervsudviklingsstrategierne
Fremadrettet bliver udviklingen i produktiviteten afgørende for den samlede vækst og velstandsudvikling, og i den forbindelse peger rådet på en række temaer, som rådet vurderer, bliver vigtige områder i bestræbelserne på at få Danmark tilbage på vækstsporet.
 
Uddannelse
Stærke kompetencer i arbejdsstyrken understøtter omfanget af innovation og mulighederne for at anvende ny teknologi mv. Et højt uddannelsesniveau er et vigtigt rammevilkår. Danmarks Vækstråd anbefaler derfor:

    • At vækstforum i højere grad fokuserer på at styrke kompetenceniveauet i den regionale arbejdskraft og indtager en strategisk og koordinerende funktion i forhold til videninstitutioner, uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet.

 
Nye vækstvirksomheder
Nye virksomheder skaber vækst og dynamik i samfundet. De bidrager til innovation, omstilling og fornyelse ved at udvikle nye serviceydelser, produkter og teknologier. Samtidig er iværksættere med til at skærpe konkurrencen ved at udfordre etablerede virksomheder. Danmarks Vækståd anbefaler:

    • At vækstforum opretholder fokus på gode rammevilkår for iværksætteri og vækstvirksomheder og understøtter videreudviklingen af væksthusene efter 2010, hvor kommunerne overtager ansvaret for husene.

    • At vækstforum, hvor det er relevant og hensigtsmæssigt, anvender væksthusene som operatør for relevante regionale erhvervsudviklingsprogrammer .

 
Forskning, udvikling og innovation
Manglende fornyelse af produkter og processer kan være en del af forklaringen på den svage danske produktivitetsudvikling. Forskning og udvikling er et vigtigt element i innovationsprocessen, men en stor del af virksomhedernes innovation udspringer af godt markedskendskab og identifikation af kundernes behov. Derfor anbefaler Danmarks Vækstråd:

    • At vækstforum sætter fokus på det uudnyttede innovationspotentiale i offentlig-privat samarbejde.

    • At vækstforum fortsat bidrager til at forbedre rammerne for virksomhedernes innovation.

 
Grøn økonomi
Den grønne dagsorden og klimaindsatsen er central. Vækstforaene kan bidrage til at sikre gode rammevilkår for virksomheder på området og styrke den grønne indsats bl.a. gennem regionale og tværregionale satsninger med fokus på de regionale styrkepositioner - eksempelvis omstilling til grønne produktionsmetoder. Derfor anbefaler Danmarks Vækstråd:

    • At vækstforum understøtter omstillingen til en grøn vækstøkonomi og støtter kommercialisering/markedsmodning af de grønne projekter og løsninger, der er på vej frem.

 
Velfærdsteknologi/arbejdskraftbesparende teknologi
Udfordringerne for velfærdsområdet og mulighederne for at fremme velfærdsteknologier og -løsninger står højt på den politiske dagsorden. Rådet har drøftet det erhvervsmæssige potentiale i velfærdsteknologi og er kommet med en række anbefalinger i pjecen: ”Velfærdsteknologi – på vej til ny vækst”. På denne baggrund anbefaler Danmarks Vækstråd:

  • At vækstforum fokuserer på at udnytte både de gevinster, som velfærdsteknologi og -løsninger kan skabe på det erhvervsmæssige område.

 

Anbefalingerne falder i tråd med de anbefalinger, det afgående Vækstforum for Region Midtjylland har beskrevet i sin "Depeche - Global konkurrencedygtighed - på vej mod en ny midtjysk erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020". Depechen er en del af grundlaget for udarbejdelsen af den kommende erhvervsudviklingsstrategi.

Beslutning

Vedtaget som indstillet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-70-6-10

10. Orientering - Regionalpolitisk vækstredegørelse 2010

Resume

Regeringen har udgivet publikationen Regionalpolitisk Vækstredegørelse 2010, der beskriver den regionaløkonomiske udvikling og regionernes indsats for at forbedre rammerne for vækst og erhvervsudvikling. Krisen har reduceret den private beskæftigelse med 175.000 arbejdspladser i Danmark. Det er især i de konjunkturafhængige erhverv, at arbejdspladserne er forsvundet, som industri og bygge- og anlæg. Især yderområderne har været hårdt ramt af den globale krise, da de har relativt flere arbejdspladser inden for for de konjunkturafhængige erhverv. Regeringen lægger vægt på, at vi får styrket rammevilkårene for vækst i hele landet. Det er vigtigt, at de regionale vækstfora fortsat bidrager aktivt til at styrke rammerne for regional vækst.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Regionalpolitisk Vækstredegørelse 2010 tages til orientering.

Sagsfremstilling

Regeringen har udgivet publikationen Regionalpolitisk Vækstredegørelse 2010, der beskriver den regionaløkonomiske udvikling og regionernes indsats for at forbedre rammerne for vækst og erhvervsudvikling.
 
Krisen har reduceret den private beskæftigelse med 175.000 arbejdspladser i Danmark.

 

Det er især i de konjunkturafhængige erhverv, at arbejdspladserne er forsvundet, som industri og bygge- og anlæg. Især yderområderne har været hårdt ramt af den globale krise, da de har relativt flere arbejdspladser inden for for de konjunkturafhængige erhverv.  


Hele landet har haft en relativ svag vækst i produktiviteten jf. konkurrenceevneredegørelse 2009. Den lave produktivitets vækst kan ikke forklares ved de traditionelle rammevilkår, da rammebetingelserne i Danmark generelt ligger over niveauet internationalt set. Kun inden for innovation ligger Danmark i midterfeltet.
 
En af forklaringerne på, at produktivitetsvæksten er lav i Danmark, kan være, at virksomhederne ikke er gode nok til at udnytte de relative gode rammebetingelser.
 

Status på iværksætteri.
Danmark skal være blandt de lande i verden, der er bedst til at skabe nye vækstvirksomheder, og Danmark skal fortsat være blandt de europæiske lande, hvor der startes flest nye virksomheder.
 

  • Antallet af nyetableringer falder i alle regioner pga. den økonomiske krise.

  • I Region Midtjylland faldt antallet af nye virksomheder med 70% i løbet af 2008 og 2009.

  • I de regionale væksthuse udvikles der løbende nye initiativer, som er tilpasset den regionale erhvervsstruktur.

  • Væksthus Midtjylland er blandt de goder eksempler på, at væksthusenes initiativer når bredt ud i regionerne.

 
Status på uddannelse.
I de regionale partnerskabsaftaler er det målet, at flere unge i regionerne skal tage en uddannelse og bidrage til at nå de nationale målsætninger om, at mindst 95 procent af alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015, og mindst 50 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en videregående uddannelse i 2015. Publikationen viser:
 

  • Region Midtjylland er sammen med Region Nordjylland tættest på målsætningen om at 95% af en ungdomsårgang skal mindst have en ungdomsuddannelse

  • I Region Midtjylland blev der indgået lidt flere uddannelsesaftaler i forhold til året før.

  • I Region Midtjylland forventes 48% af en ungdomsårgang at få en videregående uddannelse.

 
Status på innovation.
I de regionale partnerskabsaftaler er det målet at øge andelen af innovative virksomheder i regionerne og herved bidrage til at nå den nationale målsætning om, at danske virksomheder skal være blandt de mest innovative i verden. Publikationen viser:
 

  • De nyeste tal viser, at andelen af innovative virksomheder i regionerne i perioden 2006-2008 er stort set uændret sammenlignet med 2005-2007.

  • Danmark befinder sig fortsat kun på en midterplacering sammenlignet med udlandet.

  • I alle regioner er virksomhedernes samspil med offentlige serviceudbydere som sygehuse og skoler beskedent.

 
Vækstredegørelsen indeholder desuden en status på regionernes anvendelse af strukturfondsmidler 2007-2013.

 

Vækstforum
Samlet ramme 2007-2013 (regionalt fordelte strukturfondsmidler)
Forpligtede midler i alt 1 januar 2007 til 31 marts 2010
Tilsagn i % af de samlede rammer fra 2007 til ultimo 2008
Bornholm
112
40
36 %
Hovedstaden
557
324
58 %
Midtjylland
535
213
40 %
Nordjylland
833
490
59 %
Sjælland
499
139
28 %
Syddanmark
758
245
32 %
I alt vækstfora
3.294
1451
44 %
Konkurrenceudsatte pulje
358
134
37 %
I alt
3.652
542
43 %

Beslutning

Vedtaget som indstillet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-76-14-09

11. Eventuelt

Beslutning

Intet.

Tilbage til toppen