Vækstforum blev nedlagt pr. 1. januar 2019.

Vækstforum var nedsat af regionsrådet og bestod af 21 medlemmer fra kommuner, erhvervsorganisationer, arbejdsmarkedets parter, uddannelses- og forskningsinstitutioner samt regionen.

Vækstforum havde til opgave at udarbejde bidrag til den regionale strategi for vækst og udvikling i forhold til de erhvervsrettede og vækstrettede dele, at udvikle og afgive indstillinger til regionsrådet og Erhvervsstyrelsen med medfinansiering af regionale erhvervsudviklingsinitiativer, samt at overvåge de regionale og lokale vækstvilkår.

 

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Vækstforum
den 8. juni 2011 kl. 09:30
i Randers Kommune, Laksetorvet, 8900 Randers

Mødedeltagere:

Bent Hansen, regionsrådsformand

Erik Flyvholm, borgmester

Hanne Paludan, direktør

Harald Mikkelsen, rektor

Henning Jensen Nyhuus, borgmester

Lars Aagaard, koncerndirektør

Mona Juul, direktør

Michael Thomsen, medlem af regionsrådet

Nicolai Wammen, borgmester

Niels Viggo Lynghøj, borgmester

Peer H. Kristensen, direktør

Søren E. Frandsen, prorektor

Ulla Diderichsen, medlem af regionsrådet

Viggo Thinggård, formand for HK Østjylland


Sagnr.: 1-01-87-2-10

1. Godkendelse af referat

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum godkender referat af mødet den 26. april 2011.

Sagsfremstilling

Der er ikke indkommet bemærkninger til referatet af mødet den 26. april 2011.

 

Beslutning

Vækstforum godkendte referatet af mødet den 26. april 2011.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-87-2-10

2. Gensidig orientering

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum tager punktet til orientering.

Sagsfremstilling

Økonomioversigt: 
Af Region Midtjyllands midler til erhvervsfremme resterer der på nuværende tidspunkt 256,9 mio. kr. for perioden 2011-2014 (se Tabel 1 i økonomioversigten).  

 

EU's Mål 2 midler er delt op i Socialfonden og Regionalfonden, hvor budgetrammen udgør 36 mio. kr. for hvert år. Der resterer på nuværende tidspunkt 42,6 mio. kr. af Regionalfonden og 128,7 mio. kr. af Socialfonden for perioden 2011-2013 (se Tabel 1 i økonomioversigten).  

 

Af de regionale erhvervsfremmemidler indstilles der i alt for 82,0 mio. kr. til bevilling på mødet den 8. juni 2011, hvoraf 13,7 mio. kr. er afsat til ramme for udbud (se Tabel 2 i økonomioversigten).

 

Fra Regionalfonden indstilles der i alt for 33,3 mio. kr. til bevilling, hvoraf 17,9 mio. kr. er afsat til ramme for udbud (se Tabel 2 i økonomioversigten).

 

Fra Socialfonden indstilles der i alt for 14,3 mio. kr. til bevilling (se Tabel 2 i Økonomioversigten).

 

Hvis indstillingerne til mødet følges, vil der være 174,9 mio. kr. til rådighed af de regionale erhvervsfremmemidler i perioden 2011-2014 (se Tabel 3 i økonomioversigten).

 

Af EU's Mål 2 midler vil der restere 9,4 mio. kr. af Regionalfonden og 114,5 mio. kr. af Socialfonden for perioden 2011-2013 (se Tabel 3 i økonomioversigten).

 

Økonomioversigten er vedhæftet som bilag.  

 

Væksthus Midtjylland - afløftning af moms

Væksthus Midtjylland har den 11. april 2011 meddelt Erhvervs- og Byggestyrelsen, at Væksthus Midtjylland har fået en endelig afgørelse fra SKAT, som indebærer, at Væksthus Midtjylland ikke kan afløfte momsen på projekter/programmer, som er igangsat efter 1. januar 2009.

 

Når Væksthus Midtjylland ikke kan afløfte momsen, skyldes det, at finansieringen (fra Region Midtjylland og EU’s Strukturfonde) er tilskud uden moms, og i forbindelse med gennemførelsen af projekterne/programmerne modtager Væksthus Midtjylland fakturaer med moms på udgifter til f.eks. obligatorisk revision, evaluering, markedsføring, forplejning til møder. Disse modtagne fakturaer er med moms, men idet Væksthus Midtjylland ikke selv i forbindelse med projekterne/programmerne sender fakturaer med moms til f.eks. Region Midtjylland eller de deltagende virksomheder, så kan momsen på de indgående fakturaer ikke løftes af.

 

Dette forhold vil gælde for alle typer operatører (privat eller offentlig organisation), og er ikke specifik for Væksthus Midtjylland.

Beslutning

Vækstforum tog punktet til orientering.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-76-36-08

3. Opfølgning på regionale erhvervsudviklingsaktiviteter finansieret af Regionsrådet efter indstilling fra Vækstforum

Resume

Regionsrådet kan efter indstilling fra Vækstforum medfinansiere aktiviteter til fremme af regionens erhvervsudvikling. Aktiviteter iværksættes af selvstændige juridiske enheder, med hvem Regionsrådet indgår kontrakter, herunder resultatkontrakter. Der foretages halvårlig opfølgning pr. 1. marts og 1. september på mål og resultatkrav med efterfølgende afrapportering til Regionsrådet. Status pr. 1. marts 2011 er sammenfattet i to statusrapporter, der rummer henholdsvis en aktivitetsopfølgning og en økonomiopfølgning. Det overordnede indtryk er, at de regionale erhvervsfremmeaktiviteter pr. 1. marts 2011 afvikles planmæssigt med mindre afvigelser, for hvilke operatørerne har redegjort.

Den administrative styregruppe indstiller,

at opfølgningen på de regionale erhvervsudviklingsaktiviteter pr. 1. marts 2011 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

I henhold til Lov om Erhvervsfremme kan Regionsrådet efter indstilling fra Vækstforum medfinansiere aktiviteter til fremme af regional erhvervsudvikling. Disse aktiviteter skal iværksættes i regi af selvstændige juridiske enheder, med hvem Regionsrådet indgår kontrakter, herunder resultatkontrakter. De resultatkontrakter, der anvendes til styring af de regionale erhvervsfremmeaktiviteter i Region Midtjylland, specificerer hvilke mål og resultatkrav, der skal opfyldes inden for en given periode og givne budgetmæssige rammer. Som hovedregel foretages der halvårlige opfølgninger pr. 1. marts og 1. september på mål og resultatkrav med efterfølgende afrapportering til Regionsrådet. Regionsrådet orienterer Vækstforum om resultaterne af opfølgningen. Afrapporteringen på mål og resultatkrav udarbejdes af de operatører, som Regionsrådet har indgået resultatkontrakter med. Administrationen har sammenfattet operatørernes afrapportering pr. 1. marts 2011 i to statusrapporter, der vedlægges som bilag:

 

  • Status 1. marts 2011: Aktivitetsopfølgning vedrørende Vækstforums handlingsplan, og

  • Status 1. marts 2011: Økonomiopfølgning vedrørende Vækstforums handlingsplan.

 

Afrapporteringen om de enkelte erhvervsfremmeaktiviteter kan læses på Region Midtjyllands hjemmeside, ligesom der er links til dem i den elektroniske version af statusopfølgningen.

 

Statusrapporterne er struktureret i overensstemmelse med Vækstforums handlingsplan og handlingsplanens ni indsatsområder:

 

  1. Megasatsningen Energi og Miljø, herunder initiativerne, - Strategisk lederskab - Energibesparelse og omstilling til vedvarende energi – Biomasse, samspil mellem energi og miljø - Teknologiudvikling i virksomheder

  2. Megasatsningen Erhverv-Sundhed, herunder initiativerne  - Nyudvikling inden for sundheds-it - Øget kommercialisering af sundhedsinvesteringer

  3. Megasatsningen Fødevarer, herunder initiativerne - Innovation – Specialiseret rådgivning - Kompetence

  4. Uddannelse og Kompetenceudvikling, herunder initiativerne - Mere Uddannelse - Efteruddannelse - Udvidelse af arbejdsstyrken - Ledelsesudvikling

  5. Innovation og it, herunder initiativerne - It som innovativ drivkraft - Vidensamarbejde - Brugerdreven Innovation (BDI) - Offentlig-Privat Innovation (OPI)

  6. Iværksætteri og Virksomhedsudvikling, herunder initiativerne - Iværksætteri i uddannelser - Iværksætterrådgivning - Kapitalformidling – Virksomhedsrådgivning og netværk

  7. Oplevelsesøkonomi, herunder initiativerne - Internationale oplevelsesfyrtårne - Regionale oplevelsesprojekter - Oplevelsesbaseret erhvervsudvikling - Turismeudvikling

  8. Landdistriktsudvikling, herunder initiativerne – Iværksætteri og virksomhedsudvikling i landdistrikter – Udvikling af erhvervsstyrkepositioner i landdistrikter - Profilering af landdistrikterne som attraktive for bosætning og erhverv

  9. Internationalisering, herunder initiativerne - Strategiske samarbejdsregioner - EU - Virksomhedsrettede initiativer

 

Statusrapporterne vil fra og med den næste opfølgning pr. september 2011 blive struktureret på samme måde som Vækstforums nye handlingsplan med otte indsatsområder og to tværgående dimensioner i form af internationalisering og regional balance.

 

Statusrapporterne er baseret på de erhvervsfremmeaktiviteter, hvor der er indgået kontrakter. Den overordnede vurdering er, at initiativerne under de respektive indsatsområder afvikles planmæssigt, og at erhvervsfremmeaktørerne vurderer at kunne opfylde mål og resultatkrav ved kontrakternes ophør.  

For en del projekters vedkommende har opstartsperioden dog været længere end forventet, hvilket giver problemer med at nå de planlagte aktiviteter inden for den oprindelige tidsplan. For at sikre kontrol dels over projekterne og dels over afløbet af regionsrådets bevillinger, er det indskærpet, at projektforlængelser kræver ledelsesmæssig godkendelse fra regionen.

 

Følgende tre projekter afsluttes tidligere end aftalt p.g.a. ændrede forudsætninger:

Under indsatsområdet Innovation og it, initiativet Offentlig-Privat Innovation:
”Den intelligente skole” er ydet tilskud til første fase frem til marts 2011, mens tilsagn om tilskud til de næste faser var betinget af opfyldelse af de opstillede resultatkrav. Der er mange perspektiver i projektet, der drejer sig om forretningsudvikling i forbindelse med digitalisering af folkeskolen. En markedsanalyse viser imidlertid, at der ikke kan forventes at være et marked for de påtænkte produkter inden for en overskuelig tidshorisont, samt at markedet først vil opstå i takt med bl.a. infrastrukturelle, organisatoriske og ledelsesmæssige ændringer i skoleverdenen. Dermed opfylder projektet ikke resultatkravene, og regionens tilsagn om tilskud til den videre proces bortfalder.

 

Under indsatsområdet Oplevelsesøkonomi, initiativet Internationale oplevelsesfyrtårne: Vækstforum har tidligere reserveret 7,5 mio. kr. hos EU’s Regionalfond til "Fængslet" i Horsens, men ansøger har meddelt Region Midtjylland, at man ikke ser sig i stand til at bruge reservationen, hvorfor denne nu er annulleret.

 

Under indsatsområdet Oplevelsesøkonomi, initiativet Regionale oplevelsesprojekter: "Pengemuseet" har endnu ikke formået at opnå den nødvendige eksterne finansiering, hvorfor projektet p.t. ikke er igangsat.
Administrationen har taget kontakt til projektholder for at finde en løsning.

 

Status for økonomiopfølgning vedrørende Vækstforums handlingsplan:

Pr. 1. marts 2011 har Regionsrådet efter indstilling fra Vækstforum bevilget 607,6 mio. kr. til erhvervsfremme. Hvis samtlige finansieringskilder medtages, udgør de ni indsatsområders samlede økonomi i alt 1.838,3 mio. kr.

 

For en mere udførlig gennemgang af økonomien henvises til bilaget "Økonomiopfølgning", hvor de enkelte indsatsområders økonomi er beskrevet ned på initiativniveau.

Beslutning

Vækstforum tog punktet til orientering.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-70-4-10

4. Ansøgning fra innovationsnetværket The Animation Hub om bevilling til projekt under KLYNGEmidt

Resume

Det er intentionen i Vækstforums erhvervsudviklingsstrategi, at de godkendte innovationsnetværk under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling vil kunne varetage operatøropgaver på erhvervsrettede vækstinitiativer i forhold til de virksomheder, værdikæder og brancher, som det pågældende innovationsnetværk repræsenterer. 

Innovationsnetværket Animation Hub ansøger om støtte til et nyt projekt under KLYNGEmidt.

 

Ud af projektets økonomiske ramme på i alt 8,43 mio. kr. ansøges om 2,99 mio. kr. fra regionale erhvervsudviklingsmidler og 2,26 mio. kr. fra Den Europæiske Regionalfond. De deltagende virksomheder forudsættes at bidrage med 3,18 mio. kr.

 

Med denne bevilling er midlerne i KLYNGEmidt-programmet opbrugt.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum godkender projektet som flerårigt - 2 år og 4 måneder - med den beskrevne organisering og økonomi,  

 

atVækstforum indstiller til Regionsrådet, at der fra det midtjyske klyngeprogram, KLYNGEmidt, bevilges 0,4 mio. kr. i 2011; 1,32 mio. kr. i 2012; 1,28 mio. kr. i 2013; dvs. i alt 2,99 mio. kr. til medfinansiering af projektaktiviteter, og 

 

at Vækstforum indstiller til Erhvervs- og Byggestyrelsen, at der bevilges 2,26 mio. kr. af midlerne fra Den Europæiske Regionalfond til medfinansiering af programaktiviteter.

Sagsfremstilling

Regionsrådet vedtog den 18. juni 2008 efter indstilling fra Vækstforum at reservere en økonomisk ramme på 23,6 mio. kr. til projekter under det midtjyske klyngeprogram, KLYNGEmidt 2009-2013.

 

Indsatsområdet i Vækstforums Erhvervsudviklingsstrategi 2010-2020 er "Innovation og forretningsudvikling". Initiativet i Vækstforums handlingsplan 2011-2012 er "Virksomhedsrådgivning, netværk og øget internationalisering". Heri skal virksomhedernes konkurrenceevne og eksportmuligheder fremmes bl.a. ved adgang til store regionale rådgivnings- og netværksprogrammer som KLYNGEmidt. Nærværende projekt er således med til at opfylde de overordnede mål om flere eksporterende SMV'er og øget vækst i den gennemsnitlige årlige omsætning. 

KLYNGEmidt er organiseret i tilknytning til Forsknings- og Innovationsstyrelsens innovationsnetværk, således at de regionale innovationsnetværk kan ansøge om midler til at varetage operatøropgaver på erhvervsrettede vækstinitiativer i forhold til virksomheder, værdikæder og brancher, som det pågældende innovationsnetværk repræsenterer.

 

Der findes følgende godkendte innovationsnetværk under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling i Region Midtjylland:  

  • Animation Hub, The Animation Workshop, Viborg

  • FoodNetwork - Fødevaresektorens Innovationsnetværk, VIFU, Holstebro

  • Innovationsnetværket Livsstil, Bolig og Beklædning, UMT, Herning

  • Innovationsnetværket Service Platform, Alexandra Instituttet, Aarhus

  • Innovationsnetværket VE-NET, Aarhus

  • Innovationsnetværket for biomasse, Agro Business Park, Viborg

 

Innovationsnetværket Animation Hub, som The Animation Workshop er sekretariat for, har indgivet en ansøgning til KLYNGEmidt. Konsortiet bag Animation HUB består af Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet, Klinisk Institut, Aarhus Universitet og Niels Bohr Instituttet, Københavns Universitet samt The Animation Workshop (en del af VIA University College).

 

Den overordnede målsætning for innovationsnetværket Animation Hub er "generel erhvervsmæssig vækst via animation". Fokus er på det potentiale, som animation og animationskompetence kan udgøre i sammenhæng med aktuelle forretningsmæssige udfordringer i virksomheder uden for animationsbranchen, eksempelvis inden for sundhedsvæsen, industriel udvikling og design.

 

Ansøgningen til KLYNGEmidt er på flere måder en overbygning til innovationsnetværkets nuværende aktiviteter. Her er der et krav om, at der er deltagelse af flere virksomheder i samme projekt. Med KLYNGEmidt-programmet vil der eksempelvis kunne tilbydes skræddersyede målrettede rådgivningsforløb, der er målrettet en virksomhed. Projektet vil således udgøre et godt supplement til innovationsnetværkets nuværende aktiviteter og udbygge innovationsnetværkets virksomhedskontakt.

 

Internationalisering udgør et væsentligt element i projektet, idet målet er at fremme internationale netværk og styrke virksomhedernes internationale markedspositionering.

 

I forhold til erhvervslivet i yderområder og landdistrikter tilstræbes, at der deltager virksomheder fra alle regionens kommuner i projektet.

 

Effekt

Der gennemføres effektmålinger af projektet, hvortil der knyttes effektkrav målt på omsætning, eksport eller værditilvækst. Til lille rådgivningspakke og vækstgruppeforløb knyttes et vækstkrav på 5 % årligt og til stor rådgivningspakke knyttes et vækstkrav på  10 % årligt.

 

En ekstern evaluator foretager en samlet evaluering af projektet.

 

Formålet med projektet er, at flere af regionens virksomheder vil øge deres kompetencer og internationaliseringsgrad ved at:

  • opbygge internationale netværk

  • styrke de regionale virksomheders vækstpotentiale, konkurrenceevne og markedspositionering internationalt

  • modne virksomhederne i forhold til fremtidige udfordringer på markedet gennem klart definerede forretningsbaserede netværk.

 

Aktiviteter 

Projektets målgruppe er små og mellemstore virksomheder:

  • med geografisk forankring i Region Midtjylland

  • med 5-249 ansatte

  • med minimum 3 års levetid

  • som primært afsætter ud af regionen og har et direkte eller indirekte eksportpotentiale og

  • som branchemæssigt befinder sig i innovationsnetværkets målgruppe.

 

Innovationsnetværket vil tilbyde virksomhederne følgende projektfaciliteter:

  • individuelt tilrettelagte rådgivningsforløb i form af lille (30-50 rådgivningstimer)og stor (150-300 rådgivningstimer) rådgivningspakke

  • kollektive vækstgruppeforløb med mindst 6 virksomheder

 

Følgende måltal illustrerer aktiviteterne:

  • mindst 70 virksomheder fordelt over alle regionens kommuner screenes

  • mindst 54 virksomheder i alt gennemfører et forløb i projektperioden, fordelt som

  • 17 store rådgivningspakker

  • 19 små rådgivningspakker

  • 3 vækstgrupper á mindst 6 virksomheder

 
Innovationsnetværkets opgaver i KLYNGEmidt vil bestå i at:

  • varetage operatøropgaven i forhold til ansøgning, projektledelse og administration

  • foretage screening og identifikation af vækstpotentielle virksomheder samt netværks- og samarbejdsmuligheder

  • yde erhvervsservice og -vejledning i forhold til at hjælpe innovationsnetværkets målgruppe med udarbejdelse af ansøgninger om støtte til køb af privat rådgivning

  • indgå i opfølgning på de gennemførte vækstforløb

 

Innovationsnetværket Animation Hub udarbejder alle relevante dokumenter knyttet til implementering og dokumentation af projektet, og gennemfører markedsføringsaktiviteter som led i projektet.

 

Organisering

Det forudsættes, at indsatsen løses i samarbejde med Væksthus Midtjylland og Udviklingscenter for Møbler og Træ, således at der sker en koordinering af aktiviteter.

Innovationsnetværket indgår i et sammenhængende partnerskab mellem lokale, regionale og nationale erhvervsfremmeaktører. Innovationsnetværket screener virksomheder til relevante, virksomhedsrettede ordninger hos erhvervsfremmeaktører i partnerskabet. Innovationsnetværket fører en åben liste med rådgivere.

 

I samarbejde med "SharePlay-initiativet" er der gennemført strategi- og visionsarbejde, samt konkret matchmaking-event, med virksomhedsdeltagelse inden for blandt andet Medico/Health Care-området. Der forventes gennemført yderligere samarbejder om videndelingsarrangementer mv. i nærmeste fremtid, ligesom der foregår koordineret indsamling af virksomhedsdata for "de kreative industrier i Region Midtjylland", med henblik på kvalificering af kommende aktiviteter.


Den animationsfaglige afgrænsning af Animation Hub går dermed fint i spænd med den tværmedielle ambition, som "SharePlay-initiativet" er udtryk for. Der er etableret permanente samarbejdsrelationer imellem netværkene både på strategisk og operationelt niveau. Ligeledes vil det regionale KLYNGEmidt-projekt blive drøftet med "SharePlay" med henblik på at identificere samarbejder og synergier.

 

Ressourcer

Til projektet afsættes en samlet økonomisk ramme på 8,43 mio. kr. over en periode på 2 år og 4 måneder, fordelt med 3,83 mio. kr. til en stor rådgivningspakke; 2,14 mio. kr. til en lille rådgivningspakke; 0,68 mio. kr. til vækstgrupper og 1,78 mio. kr. til projektgennemførelse.

 

Det forudsættes, at projektaktiviteter finansieres med 2,99 mio. kr. fra Region Midtjylland; 2,26 mio. kr. fra Den Europæiske Regionalfond og 3,18 mio. kr. fra de deltagende virksomheder.

 

Økonomi:

[image]

 

Med denne bevilling er midlerne i KLYNGEmidt-programmet opbrugt.

Beslutning

Vækstforum tiltrådte indstillingen.

 

Harald Mikkelsen forlod mødet under behandlingen af dette punkt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-07

5. Bevilling af midler til iKraft-kuponer.

Resume

"It som innovativ drivkraft" (IKraft) blev evalueret i efteråret 2010, og den 14. december besluttede Vækstforum at fortsætte initiativet i en justeret udgave i yderligere to år fra 1. juni 2011 til 31. maj 2013. Samtidig blev det besluttet, at iKrafts innovationspulje skulle gentænkes. Det indstilles nu, at puljen omlægges til iKraft kuponer, der skal støtte virksomhedernes arbejde med projektmodning.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum indstiller til Erhvervs- og byggestyrelsen, at der bevilges 5,9 mio. kr. af EU’s Strukturfondsmidler til projekt ”iKraft-kuponer” i perioden 1.juni 2011 til 31.maj 2013,

 

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilges 0,64 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til projekt ”iKraft-kuponer”, fordelt med 0,16 mio. kr. i 2011, 0,32 mio. kr. i 2012 og 0,16 mio. kr. i 2013,

 

at pengene bevilges til Alexandra Instituttet, som juridisk ansvarlig for iKraft konsortiet.

Sagsfremstilling

Baggrund

"It som innovativ drivkraft" (IKraft) blev evalueret i efteråret 2010, og den 14. december 2010 besluttede Vækstforum at fortsætte initiativet i en justeret udgave i yderligere to år fra 1. juni 2011 til 31. maj 2013. Der blev bevilget 11,3 mio. kr. af den ramme som Regionsrådet oprindeligt reserverede den 12. december 2007 til en femårig periode. Samtidig blev det besluttet, at iKrafts innovationspulje skulle gentænkes.

 

IKraft har som formål at skabe vækst og udvikling i små og mellemstore virksomheder ved at fremme den innovative anvendelse af it. Hovedelementet i indsatsen er 5 lokale it-netværksagenter. Agenternes vigtigste opgave er at udfordre og inspirere regionens erhvervsliv til at anvende it strategisk og innovativt. Det sker i dialog med virksomhederne, og ved at bygge netværk og broer mellem virksomheder og videnmiljøer. Agenterne er placeret decentralt i henholdsvis Silkeborg, MidtVest, Horsens-Hedensted, Viborg og Randers.

 

I første fase af iKraft opererede vi med en innovationspulje på 6,3 mio. kr. Formålet med puljen var at medvirke aktivt til, at der indfødtes forsknings-, udviklings- og demonstrationsprojekter i umiddelbar forlængelse af de samarbejder, som it-netværksagenterne initierede.

 

På baggrund af den uvildige midtvejsevaluering af iKraft blev følgende konkluderet om innovationspuljen:

 

  • Projekterne under innovationspuljen har været udbytterige, med tilfredsstillende resultater.

  • Det er dog endnu ikke lykkes at skabe synergi mellem netværksagenternes indsats og innovationspuljen.

  • De fleste projekter under innovationspuljen er født uden for iKraft.

  • Det er en lang proces at modne virksomheder, særligt mindre virksomheder, til at kunne indgå i et forpligtende vidensamarbejde.

  • Det har i flere tilfælde været vanskeligt at få videninstitutionerne til at bruge tid på projektmodning, og der har manglet midler i iKraft til at købe videnressourcer.

   

It rådet har anbefalet følgende:

”Innovationspuljen bør omstruktureres, så flere små og mellemstore virksomheder får mulighed for at deltage i aktiviteterne. Det kan være via støtte til projektmodning eller via mini-videnkuponer på 10-15.000 kr. til køb af bistand fra forskere, GTS institutter eller andre relevante samarbejdspartnere. Sådanne mini-videnkuponer bør netværksagenterne kunne bevilge til små og mellemstore virksomheder uden det helt store bureaukrati.”  

 

Derfor foreslås det nu, at virksomhederne tilbydes iKraft kuponer til projektmodning.  

 

Effekt

Overordnet set skal iKraft-kuponerne understøtte iKrafts formål om at skabe mere innovation i små og mellemstore virksomheder ved hjælp af it. Disse mål blev vedtaget på Vækstforums møde 14. december 2010.

 

IKraft mål 1: Virksomheders kontakt med iKraft skal afføde stigende it-baseret innovationsaktivitet inden for enten produkt-, proces-, markedsførings- eller organisatorisk innovation.

 

  • Resultatkrav 1.1: Hos virksomheder der har været i kontakt med netværksagenterne skal andelen af omsætningen, der stammer fra nye produkter og ydelser (defineret som produkter og ydelser lanceret inden for de sidste 3 år) i gennemsnit være:

    • større end gennemsnittet for alle virksomheder i regionen. (iflg. innovationsanalysen er det 10 % i dag)

    • steget i forhold til den enkelte virksomheds udgangspunkt (nulpunktsmåling foretages ved første kontakt)

 

  • Resultatkrav 1.2: Andelen af omsætningen, der er anvendt til innovation, skal hos virksomheder, der har været i kontakt med netværksagenterne, i gennemsnit være:

    • større end gennemsnittet for alle virksomheder i regionen (iflg. innovationsanalysen er det 2,6 % i dag)

    • steget i forhold til den enkelte virksomheds udgangspunkt (nulpunktsmåling foretages ved første kontakt)

 

  • Resultatkrav 1.3: Endelig skal 50% procent af de virksomheder der har brugt netværksagenterne vurdere at kontakten har tilført dem værdi

 

IKraft mål 2: Indsatsen fokuseres på netværksagenternes arbejde. It-netværksagenterne og konsortiet skal medvirke til, at der etableres innovationssamarbejder, hvor virksomheder kobles med de enheder, der besidder den it-viden, som de har brug for.

 

  • Resultatkrav 2.1: 65 % af virksomhederne skal efter kontakt til nætværksagenterne indgå i it-mæssige innovationssamarbejder med videninstitutioner og/eller andre virksomheder inden for 12 mdr. efter kontakten.

 

  • Resultatkrav 2.2 : Hvert halvår etableres samarbejde mellem minimum 3 regionale virksomheder og udenlandske virksomheder og/eller videnmiljøer.

 

Specifikt for iKraft-kuponerne foreslås følgende effektmål:

 

  1. Der skal støttes minimum 80 projektmodningsforløb i den toårige periode fra 1/6-2011 til 31/5-2013.

  2. Der skal følges op på udfaldet af projektmodningsforløbene, og konsortiet skal sigte mod, at mindst 50% af forløbene resulterer i egentlige innovationsprojekter.

  3. Den oplevede værdi for virksomhederne af projektmodningsforløbene skal måles og minimum 80% af virksomhederne skal vurdere forløbet som værdifuldt.

 

I forhold til Vækstforums handlingsplan støtter indsatsen følgende mål under ”Digitalisering”:

 

  • Andelen af virksomheder, som har udviklet nye produkter eller ydelser via it, skal stige til 35%

  • Andelen af virksomheder, som anvender elektroniske forsyningskæder, skal stige til 30%

  • Andelen af virksomheder, som introducerer nye maskiner og udstyr med it, skal stige til 75%

 

Og følgende mål under ”Innovation & Forretningsudvikling”:

 

  • Andelen af innovative virksomheder skal stige til 60%

  • Nye varer og tjenesteydelsers andel af omsætningen skal stige til 15%

   

Internationalisering er et centralt element i iKraft initiativet og netværksagenternes virke. Derfor vil der også være fokus på internationalt potentiale og samarbejde i forhold til kuponerne.

 

It-netværksagenternes geografiske placering sikrer en udbredelse i hele regionen, på nær de kommuner, der har ønsket at stå uden for initiativet. Kuponerne foreslås fordelt ligeligt mellem de fem agenters geografiske arbejdsområde. Flg. yder- og landkommuner er dækket af iKraft: Struer, Ringkøbing-Skjern, Skive, Holstebro, Viborg, Herning, Ikast-Brande, Randers, Hedensted.

 

Samspil med eksisterende ordninger

IKraft projektet har i den første fase flere gange gjort brug af mulighederne for at anvende FI’s Videnskuponer. Der er også i arbejdet med at udvikle strukturen for iKraft kuponerne set nærmere på mulighederne for at anvende FI’s Videnskuponer og midlerne i Vækstforums Genvej til Ny Viden/Videnssamarbejde. I visse tilfælde vil der kunne søges om midler under disse to ordninger, og det bliver en vigtigt opgave for iKraft konsortiet og netværksagenterne at udnytte disse og andre eksisterende ordninger, hvor det er muligt. IKraft kuponerne skal være en mulighed for hurtigt og let at få støtte til projektafklaring og –modning. På den måde forventes kuponerne at blive et vigtigt supplement til de nuværende muligheder.   

 

Aktiviteter

Et iKraft projekt vil ofte gennemløbe 7 faser:

 

  1. Kontakt – til virksomheden

  2. Interesse – inspirere og skabe interesse for innovativ anvendelse af it

  3. Matchmaking – mellem virksomhed og it- videninstitution

  4. Idé – idé-generering

  5. Projektmodning – konkretisering og afprøvning af projektidé

  6. Projekt definition – formulering af projekt og samarbejdsaftale

  7. Innovationsprojekt - udvikling

 

Typisk vil it-netværksagenten have en aktiv rolle i fase 1-4, men det forventes, at agenten trækker sig ud af projektet inden fase 5. Erfaringerne fra projektets første fase, og yderligere bekræftet af samtaler med de involverede kommuner, viser at det ofte er et stort spring for mange virksomheder at binde sig til et innovationsprojekt med en it-videninstitution. Det skyldes uvisheden om udfaldet af projektet, og er selvfølgelig størst for virksomheder, der ikke tidligere har samarbejdet med videninstitutioner.  

 

IKraft-kuponerne skal kunne søges af virksomheder, som står i begyndelsen af fase 5, og har brug for samarbejde med en it-videninstitution for at få afklaret, om der er basis for et reelt innovationsprojekt. Kuponerne kan anvendes til at købe specialviden hos en it-videninstitution for at få kvalificeret den projekt-idé, der er opstået. Der skal være tale om en projekt-idé, der omhandler innovativ anvendelse af it. Der kan ikke gives støtte til køb af et standardprodukt hos en videninstitution.

 

Organisering

IKraft initiativet gennemføres af et konsortium bestående af Alexandra Instituttet (juridisk ansvarlig), Innovation Lab og IT-Forum. Det foreslås, at konsortiet også får ansvar for bevilling og administrationen af kuponerne. De nærmere vilkår aftales i en resultatkontrakt. 

 

Konkret vil bevillingen af en kupon foregå ved, at en netværksagent modtager en ansøgning fra en virksomhed og derefter indstiller virksomheden til iKraft styregruppen (der består af en repræsentant fra Alexandra Instituttet, InnovationLab og IT-Forum), som står for den endelige afgørelse. Det bestræbes, at processen ikke tager over 14 dage fra indstilling til afgørelse.

 

Kuponerne kan søges i tre størrelser på henholdsvis 20.000 og 50.000 og forudsætter at virksomheden medfinansierer 50%, gerne i form af timer.

 

Puljen på 5.000.000 kr. deles op på hvert af de fem geografiske iKraft-områder, som er repræsenteret ved de fem it-netværksagenter, således at der er 1.000.000 kr. pr område. Ved statusopfølgningen d. 1. marts 2012 vurderes det, om der skal ske en geografisk omfordeling.

 

Ressourcer

Budgettet for selve iKraft-kuponerne i projektperioden 1.juni 2011 til 31.maj 2013 er på 5.000.000 kr. med et tilsvarende beløb i medfinansiering fra virksomhederne. Hertil kommer administration af ordningen. EU's standard sats er her 18 procent.

 

[image]

 

 

 

 

 

Beslutning

Vækstforum tiltrådte indstillingen med bemærkning om

 

  • at virksomheder i alle kommuner skal kunne deltage i programmet iKraft-kuponer

  • at der ved en senere opfølgning på projektet skal fokuseres på effekten af iKraft-kuponer i forhold til den tidligere udmøntning gennem en pulje.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-34-10

6. Initiativforslag - Cradle to Cradle som forretningsudvikling

Resume

Vækstforum besluttede den 17. december 2010 - under initiativet ”Morgendagens Forretningsområder” - at iværksætte forprojektet - Grøn Forretningsudvikling med særligt fokus på Cradle to Cradle (C2C) eller på dansk Vugge til Vugge. Forprojektet skulle 1) vurdere om C2C som forretningsudviklingsmetode kan styrke virksomhedernes innovations- og konkurrencekraft, 2) komme med et forslag til et projekt under initiativet ”Morgendagens Forretningsområder”.

Den nedsatte forprojektgruppe vurderer, at C2C som design –og forretningsudviklingsmetode kan styrke virksomhedens innovations- og konkurrencekraft og dermed skabe vækst og udvikling.

På den baggrund foreslås gennemført et projekt, der retter sig mod at styrke virksomhedernes markedsandele ved at anvende C2C som forretningsudviklingsmetode.  

Det indstilles, at der afsættes kr. 4.950.000 til projektet – Cradle to Cradle som forretningsudvikling over en 3-årig periode fra 2012 - 2014. Det totale budget er på 12,5 mio. kr. Der gennemføres en annoncering efter en operatør.

Den administrative styregruppe indstiller,

at der annonceres efter en operatør til at gennemføre projektet – Cradle to Cradle som forretningsudvikling indenfor en beløbsmæssig ramme på 4.950.000 kr., 

 

at Vækstforum indstiller til Erhvervs- og Byggestyrelsen, at der bevilges 4.850.000 kr. fra Den Europæiske Regionalfond. Den økonomiske ramme fordeler sig med 1.432.000 kr. i 2012, 2.008.000 kr. i 2013 og 1.510.000 kr. i 2014.

Sagsfremstilling

Rationale for projektet 

På Vækstforums møde den 17. december 2010 blev det besluttet at iværksætte forprojektet ”Grøn Forretningsudvikling med særligt fokus på Cradle to Cradle”.

 

Cradle to Cradle

Cradle to Cradle er en design- og forretningsudviklingsmetode, der rummer stor innovationskraft og et stort forretningspotentiale, fordi virksomhederne bliver udfordret til at designe med et nyt afsæt.

 

Den grundlæggende tanke bag Cradle to Cradle er, at ”affald ikke er et miljøproblem – det er en ressource”, samtidig kan Cradle to Cradle optimerer de positive påvirkninger ved forbrug ved at have fokus på hele værdikæden fra produktion over distribution til brug, og på at materialerne efter endt brug kan indgå i nye produkter uden at materialernes kvalitet forringes. Det betyder, at produktion, distribution, forbrug og genanvendelses muligheder medtænkes allerede i en designfase. Det indebærer, at produkter designes med henblik på, at de - efter endt forbrug - kan skilles ad og genbruges i nye teknologiske kredsløb eller nedbrydes i biologiske kredsløb. Cradle to Cradle adresserer derved også problemet med knappe råvarer og ressourcer.

 

Cradle to Cradle forretningsudviklingsmetoden tager højde for lovgivning og kommende reguleringer, der nationalt og globalt stiller krav til at minimere mængden af affald og forbrug af ressourcer. Derved bringes virksomheden i en strategisk gunstig markedsposition.

 

Forprojektgruppens vurderinger og anbefalinger

Forprojektgruppen bestod af 20 repræsentanter fra henholdsvis virksomheder, uddannelses- og videninstitutioner, branche- og interesseorganisationer samt kommuner. Gruppen har afholdt 3 møder. Deltagernes indsigt og vurdering er bragt i spil sammen med eksterne ressourcepersoners viden. Herunder repræsentanter for virksomheder, der agerer på det globale marked, samt forretningsudviklere og forskere fra universiteter.

Forprojektet skulle vurdere om C2C som forretningsudviklingsmetode kan styrke virksomhedernes innovations- og konkurrencekraft og hvis ja, komme med et forslag til et projekt under initiativet ”Morgendagens Forretningsområder”.

 

Forprojektet har afsluttet sit arbejde og kan ud fra de internationale erfaringer dokumentere:

 

  • at C2C som forretningsudviklingsmetode kan styrke virksomhedens innovations- og konkurrencekraft og dermed skabe vækst og udvikling ved at udvikle produkter med øget salg og eksport for øje,

  • at C2C kan øge virksomhedernes markedsandele på såvel eksisterende som opkommende markeder,

  • at anvendelse af C2C som strategisk forretningsudviklingsmetode styrker virksomhedernes evne til at handle proaktivt på globale og nationale markedssignaler såvel som på lovgivningsmæssige krav,

  • at der er en stigende efterspørgsel efter Cradle to Cradle produkter og løsninger på det globale marked,

  • at arbejdet med C2C slår igennem i form af større produktivitet på grund af øget medarbejdertilfredshed.

 

Forprojektgruppen anbefaler derfor en virksomhedsrettet C2C indsats. Forprojektgruppen anbefaler, at der fokuseres på C2C’s innovation og forretningsudviklingspotentiale i forhold til smv’er. For at udnytte de beskrevne muligheder vurderer forprojektgruppen, at arbejdet med C2C fordrer virksomhedsledelsens opbakning til og forankring i virksomhedens strategi. Dette underbygges i DI rapporten "indsigt", januar 2011. SMV’er har i den forbindelse brug for fokuserede, målrettede og handlingsanvisende aktiviteter viser interviews af virksomheder, brancheforeninger og forretningsudviklere.

For at opnå optimal effekt af indsatserne, anbefaler forprojektgruppen, at en del af initiativet rettes direkte mod virksomhederne, og en anden del tager afsæt i offentlige private samarbejdskonstruktioner, hvor virksomhederne kan få styrket deres markedsposition via den kommunale efterspørgsel, der stiller krav til C2C orienterede innovative løsninger.

 

Endelig anbefaler forprojektgruppen, at formidling og kommunikation opprioriteres for at styrke virksomhedens overblik over andre virksomheders erfaringer med implementering af C2C og for at skabe kontakt mellem virksomheder og videninstitutioner.

 

Aktiviteter

Der efterspørges en operatør, der kan etablere et team med stærke kompetencer inden for forretningsudvikling og Cradle to Cradle. Teamet skal endvidere have overblik over erhvervsservicesystemet på regionalt såvel som nationalt niveau og kunne koble egne indsatser sammen med de eksisterende programmer og puljer. Det er essentielt, at teamet har et stærkt kommercielt markedsfokus i deres arbejde.

 

Teamet skal primært rette sin indsats 1) mod virksomhederne, men skal også agere i forhold til at klargøre 2) offentlige private partnerskaber med kommunen, som driver for erhvervsudvikling.

a) Virksomheder har brug for en individuel, målrettet, og kontinuerlig støtte for succesfyldt at kunne implementere Cradle to Cradle i virksomhederne, med det mål at øge innovationskraften og dermed skabe vækst og udvikling. Teamet skal derfor agere på forskellige niveauer i og mellem virksomheder. Dette betyder:

 

  • at teamet tager afsæt i Væksthuset eller Innovationsagenternes screening og analyserer efterfølgende, hvor i virksomhedens værdikæde en C2C indsats kan styrke forretningsudvikling og vækst optimalt,

  • at teamet sammen med virksomhedens ledelse udvikler en handleplan/projektskitse, hvor der skaffes optimal adgang til at udnytte de eksisterende tilbud i såvel det regionale erhvervsfremmesystem som i de statslige videnstøtteordninger, puljer og fonde.

 

b) Kommunernes markedssignal og efterspørgsel efter C2C løsninger er mulige drivere i forhold til at styrke virksomhedernes innovationskraft og vækst. Der etableres en pulje, som kommunerne kan søge til eksperimenter, som skal udvikle nye og innovative offentlig-private samarbejdsformer med afsæt i C2C som forretningsudviklingsmetode. Puljens midler aktiveres kun, hvis ansøgningerne opfylder en række definerede kriterier, herunder krav om medfinansiering.   Puljen har et dobbelt sigte: 1) at fremme virksomhedernes innovationskraft og vækst 2) at få større indsigt i, hvordan et offentligt privat samarbejde kan styrke virksomhedernes innovationskraft. Dette betyder, at teamet skal:

 

  • medvirke til at fremme kommunernes efterspørgsel efter C2C produkter og løsninger ved at understøtte partnerskaber mellem virksomheder og kommuner med en Cradle to Cradle orienteret vision,

  • medvirke til at designe og gennemføre workshops med fokus på at kvalificere og omsætte kommunens Cradle to Cradle vision til Offentlig Private Partnerskaber,

  • i mindre omfang facilitere og understøtte, at en kommune gør sig klar til et offentligt privat partnerskab med fokus på C2C løsninger.

 

c) Der er brug for at øge kendskabet til vækst – og innovationspotentialerne i C2C. Teamet har to opgaver i forhold til at formidle og kommunikere forretningsudviklingsmetoden. Teamet skal:

 

  • etablere et møde og kontaktsted, der virtuelt kan koble parter og formidle viden om C2C aktiviteter. Teamet etablerer en formidlings- og kommunikationsplatform, der er interaktiv og rummer mulighed for, at der kan skabes forbindelser mellem virksomheder, virksomheder og forskning og uddannelsesinstitutioner. Efter et ½ år vurderes, om den fremmer nye samarbejdsalliancer eller befordrer flere henvendelser til teamet og erhvervsfremmesystemet. Hvis succes udebliver anvendes andre kommunikationsformer.

  • medvirke til, at de involverede parter i erhvervsfremmesystemet får mulighed for at udveksle erfaringer og får løftet deres kompetencer. Heri inddrages et C2C uddannelsesinitiativ fra miljøstyrelsen rettet mod konsulenter i væksthusene.

 

Operatøren skal dels markedsføre de tre indsatser til centrale aktører og dels sikre dokumentation og læring i alle aktiviteter, herunder produktion af eksemplariske hands on cases med eksempler på, hvordan C2C i praksis implementeres.  

 

Effekter

”Cradle to Cradle som forretningsudvikling” bidrager til, at målene i erhvervsudviklingsstrategiens 2010-2020 og handlingsplanens 2011-2012 i forhold til Innovation og forretningsudvikling nås. Projektet skal i særdeleshed bidrage til en stigning i andelen af innovative virksomheder, en stigning i andelen af nye varer og tjenesteydelsers andel af den samlede omsætning samt af en stigning i andelen af eksporterende små og mellemstore virksomheder.

Projektet bidrager til internationalisering ved at geare SMV’erne til en innovativ, intelligent og bæredygtig produktion og vækst, der på det globaliserede marked er stigende efterspørgsel på. Projektet bidrager ligeledes indirekte til at forbedre vilkårene for SMV’erne i regionens landdistrikter og yderområder.

 

Effekten med projektet er overordnet at øge innovation, konkurrencekraft og vækst i de deltagende virksomheder. Innovationsgraden fastsættes ud fra en nulpunktsmåling. Konkret skal projektet bidrage til:

 

  • at der sker en stigning i nye innovative produkter og koncepter, der kan sælges på det globale marked. At der samtidig skabes forbedrede processer og forretningsmodeller, der understøtter markedsdifferentiering og vækst. Dette belyses ved, at de nye produkters andel af omsætningen og udviklingen i omsætningen i de deltagende virksomheder skal overstige niveauet for sammenlignelige virksomheder, der ikke deltager,

  • at projektet resulterer i, at mindst 40 virksomheder har anvendt projektets aktiviteter og mindst 15 virksomheder påbegynder en Cradle to Cradle orienteret produktion i løbet af projektets 3-årige forløb,

  • at mindst 15 virksomheder adresserer morgendagens udfordringer og imødegår eksisterende og forventede lovgivningsmæssige krav ved at arbejde strategisk med Cradle to Cradle som forretningsudviklingsmodel,

  • at der dannes 10 innovationsalliancer på tværs af virksomheder, mellem virksomheder og kommune og/eller videninstitutioner - f.eks. i form af små demonstrationsprojekter eller symbioseprojekter,

  • at 2 kommuner indgår i offentlige private partnerskaber med henblik på at udvikle produkter på basis af efterspørgsel.

 

Organisering

Operatøren skal:

 

  • etablere en projektorganisering med et udgående team,

  • ved opstarten af projektet etablere et tæt samarbejde med det etablerede erhvervsservicesystem og GTS’erne,

  • etablere et samarbejde med brancheorganisationer og kommuner for at kunne markedsføre projektets aktiviteter,

  • sekretariatsbetjene en gruppe, der skal rådgive i forhold til OPP-puljeansøgninger.

 

Til projektets OPP-pulje tilknyttes en rådgivende gruppe, der får til opgave at vurdere ansøgninger fra kommunerne vedr. C2C eksperimenter med offentlig-privat partnerskab og på den baggrund komme med anbefalinger til operatøren. Gruppen sammensættes af repræsentanter fra DAKOFA, Kolding Design Skole, Århus Arkitektskole, VIA University College, Kommunekontaktrådet (KKR), Region Midtjylland, DI, Dansk Erhverv og Dansk Byggeri.  

 

Annoncering

Der igangsættes en åben ansøgningsrunde, hvori der annonceres efter en operatør til at gennemføre projektet – Cradle to Cradle som forretningsudvikling.  

 

Indikativ økonomisk ramme for 2012 til 2014

De aktiviteter / ydelser, der allerede findes i det etablerede erhvervsservice system, og som forventes at indgå i projektet, er ikke indeholdt i nedenstående budget og finansiering. Havde finansieringen af disse aktiviteter været indeholdt ville f.eks. både Region Midtjyllands andel og virksomhedernes egenfinansiering have været væsentligt større.   Nedenfor beskrives udelukkende budget for og finansiering af de aktiviteter, der er anført ovenfor.  

 

Budget

[image]

 

Finansiering

[image] 

Herudover vil indgå midler fra Region Midtjylland, stat, virksomheder m.fl., når virksomhederne deltager i de eksisterende programmer og projekter.

Beslutning

Vækstforum tiltrådte indstillingen med bemærkning om

 

  • at der i forbindelse med indstilling af operatør skal fremlægges klare effektmål.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-2-10

7. Godkendelse af bevilling og operatør til initiativet "Forretningsudvikling gennem sundhedsinnovation"

Resume

Vækstforum godkendte på sit møde den 2. marts 2011 initiativet "Forretningsudvikling gennem sundhedsinnovation". Der har været en åben ansøgningsrunde efter operatør med deadline den 10. maj 2011. Der er indkommet 1 ansøgning til opgaven som operatør, fra Fonden MTIC, MedTech Innovation Center.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilges 30 mio. kr. af de regionale midler til erhvervsfremme til operatør Fonden MTIC, MedTech Innovation Center, i forbindelse med initiativet "Forretningsudvikling gennem sundhedsinnovation" under erhvervsudviklingstrategiens indsatsområde Velfærdsinnovation. Bevillingen fordeler sig som følger: 9,41 mio. kr. i 2012, 9,91 mio. kr. i 2013 og 10,68 mio. kr. i 2014,

 

at Vækstforum indstiller til Erhvervs- og Byggestyrelsen, at der bevilges 4 mio. kr. fra Den Europæiske Regionalfond til operatør Fonden MTIC, Medtech Innovation Center i forbindelse med initiativet "Forretningsudvikling gennem sundhedsinnovation" under erhvervsudviklingsstrategiens indsatsområde Velfærdsinnovation. Bevillingen fordeler sig som følger: 2 mio. kr. i 2012, 2 mio. kr. i 2013.  

Sagsfremstilling

Baggrund 
Initiativet bygger videre på indsatsen på bio- og medtech området, hvor MTIC har fungeret som operatør siden januar 2009. Dette igangværende initiativ afsluttes den 31. januar 2012.

 

IRIS Group har gennemført en uvildig evaluering af de hidtidige resultater af MTIC indsatsen. De konkluderer blandt andet, at de foreløbige resultater fra MTIC er på et niveau, der gør det til et af de mest succesfulde klyngeinitiativer, der er iværksat i Danmark.

 

Der peges derfor på, at indsatsen på området bør fortsættes på det nuværende niveau, og bør betragtes som en langsigtet satsning. 

 

Vækstforum besluttede på sit møde den 2. marts 2011, at der i forbindelse med gennemførelse af initiativet "Forretningsudvikling gennem sundhedsinnovation" skulle gennemføres en åben ansøgningsrunde efter en kvalificeret operatør.

 

Der er kommet 1 ansøgning, og det er den administrative styregruppes vurdering, at operatøren Fonden MTIC, MedTech Innovation Center lever op til de krav, som Vækstforum har stillet for gennemførelse af initiativet.

 

MTIC har gennem de seneste to år fungeret som operatør under indsatsen "Erhverv-Sundhed", og har vist sig aldeles egnet til at arbejde med understøttelse og fremme af bio- og medtech klyngen i Region Midtjylland.

 

MTIC har de rette kompetencer og en erfaring med og forståelse for de komplekse processer, der er fra idé til marked inden for feltet. Derudover har MTIC et solidt nationalt og internationalt netværk.

 

Nedenstående vil være hovedelementerne i resultatkontrakten, men der vil ske en nærmere specifikation af disse efter dialog med operatøren:  

Effekt

Det foreslåede program skal i perioden 2012-2014 bidrage til at opnå erhvervsudviklingsstrategiens og handlingsplanens mål for velfærdsinnovationsområdet.

Det er initiativets overordnede mål at understøtte den kommercielle udvikling af den midtjyske bio- og medtech klynge, således at det har en positiv effekt på omsætning, eksport, beskæftigelse og værditilvæksten inden for dette felt.

 

Resultatmål for initiativet

Initiativet dækker over et område, hvor der arbejdes med en lang tidshorisont. Vejen til markedet er alt fra 3 til 15 år, og det kan derfor være svært at udføre nogle troværdige effektmål på eksport, omsætning og beskæftigelse efter blot 2-3 år. Derfor er de resultatmål, som sættes for initiativet såkaldte ”delmål”, der skal understøtte aktiviteter, der kan føre til øget omsætning, eksport og beskæftigelse, og det anbefales, at der sker en løbende måling på disse parametre frem til 2020 for at give et reelt og troværdigt billede af effekterne.

 

Følgende resultatmål skal evalueres ved initiativets afslutning i 2014:

 

  • Min. 90% af de deltagende virksomheder oplever at have opnået øgede færdigheder i gennemførelsen af innovationsprojekter.

  • Min. 50% af de deltagende virksomheder vurderer, at de har opnået konkrete forretningsmæssige fordele f.eks. i form af nye produkter, forretningskoncepter ét år efter afsluttet forløb (dette betyder, at nogle målinger først bliver tilgængelige i 2015).

  • 10% af de screenede projekter skal føre til prototyper og markedsmodningsbearbejdning.

  • Opsamle læring om forretningsudvikling inden for branchefeltet. De forkastede projekter opsamler læring via opgørelse af årsager til afslutning. F.eks.:

    • Manglende markedspotentiale

    • Manglende kompetencer

    • Manglende brugervenlighed

    • Manglende teknologimodenhed

 

Branchefeltet for initiativet er i første omgang koncentreret om bio- og medtech området, hvilket inkluderer hjælpemidler og til dels telemedicin. Det skal overvejes i løbet af perioden, hvorvidt dette branchefelt skal udvides.

 

Aktiviteter

Gennem en fokuseret og målrettet indsats skal værdikæden inden for sundhedsinnovation understøttes, og virksomhedernes udgangspunkt for at udvikle globalt konkurrencedygtige produkter og forretningskoncepter, skal styrkes.

 

Aktiviteterne omfatter:

 

  • At gennemføre kompetencegivende forløb for virksomheder, der kan medvirke positivt til konkurrenceevnen og professionaliseringen af branchen. Dette kan være forløb, der giver viden om regulatoriske forhold, patentering etc. Desuden skal der være mulighed for sparringssessioner fra netværket på virksomheders individuelle problemstillinger.

  • Specialiseret rådgivning til virksomheder, der skal understøtte udviklingen af virksomhedernes kommercielle kompetencer. Rådgiver skal være i besiddelse af spidskompetencer på det relevante område, og det er operatørens rolle af finde det optimale match mellem rådgiver og virksomhed.

  • At sikre en international fokusering og et globalt udsyn. Dette betyder, at der skal skabes mulighed for virksomheder at modtage viden fra internationale kompetencer og deltage i internationale salgsfremstød.

  • At sikre virksomhederne en individuelt tilpasset service af høj professionel karaktér, der tager udgangspunkt i virksomhedens kultur og aktuelle behov

  • At fremme og understøtte samarbejder mellem private og offentlige aktører. Det er operatørens rolle at indgå i dialog med offentlige parter, og arbejde for at fremme virksomhedernes deltagelse i kommercielt interessante projekter

  • At være metodeudviklende på at udnytte/inddrage de muligheder, der er i forbindelse med de nye sygehusbyggerier i Aarhus, Gødstrup og Viborg, og dermed lette virksomheders adgang til deltagelse i kommercielt interessante projekter

  • At finde én eller flere brugbare modeller for at få fat i de behov, udfordringer og ideer, der har et forretningspotentiale i samarbejde med ledelserne i virksomhederne, universitetet og andre videninstitutioner, kommuner og hospitaler.  

 

Organisering

  • Operatøren skal benytte sig af netværk og partnerskaber, både nationalt og internationalt.

  • Operatøren skal have fokus på en optimal brug af de spidskompetencer, der findes inden for sundhed og sundhedsinnovation – herunder forsknings- og forretningsmæssige kompetencer.

  • Operatøren skal være baseret på en høj grad af professionalisme, og et højt kompetenceniveau.

  • Der skal tilknyttes en uvildig bestyrelse til operatøren, der skal godkende beslutninger, der gælder beløb over 100.000 kr. Bestyrelsen skal godkendes af Vækstforum ud fra fastsatte kriterier.

 

Økonomi 

[image]

 

Finansieringsbudget

 [image]

*  Dette beløb er under forudsætning af, at der uddeles strukturfondsmidler i 2014. 

**Mange bio- og medtech virksomheder har endnu ikke indtægter, og har meget få muligheder for at få finansieret eksterne konsulenter pga. mangel på risikovillig kapital i de tidlige faser. Der vil være en dialog med operatøren om, hvordan egenfinansieringen skal foreligge.

Beslutning

Vækstforum tiltrådte indstillingen med bemærkning om

 

  • at der tidligt i perioden skal iværksættes et arbejde i forhold til at sikre forankringen af projektet efter 2013.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-9-10

8. Bevilling til en styrkelse af entreprenørskab i uddannelserne på VIA University College

Resume

Vækstforum godkendte på sit møde den 14. december 2010 initiativet Entreprenørskab i uddannelserne. Efterfølgende er der indkaldt ansøgninger på opgaven som operatør på indsatsen på de mellemlange videregående uddannelser. VIA University College har ansøgt om opgaven og beskriver en indsats i tæt overensstemmelse med de af Vækstforum godkendte elementer og inden for den økonomiske ramme.

 

Projektet har til formål at styrke undervisningen i entreprenørskab på VIAs uddannelser og hovedelementerne i projektet omfatter udvikling af nye fag og undervisningsmaterialer, efteruddannelse af undervisere, gennemførelse af events og konkurrencer samt etablering af studentervæksthuse.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilges 3 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til VIA University College. Bevillingen fordeler sig som følger: 1 mio. kr. i 2011, 1 mio. kr. i 2012 og 1 mio. kr. i 2013,

 

at Vækstforum indstiller til Erhvervs- og Byggestyrelsen, at der bevilges 14,25 mio. kr. fra Den Europæiske Socialfond til VIA University College. Bevillingen fordeler sig som følger: 4,75 mio. kr. i 2011, 4,75 mio. kr. i 2012 og 4,75 i 2013.

Sagsfremstilling

Vækstforum besluttede på sit møde den 14. december 2010, at der i forbindelse med gennemførelse af initiativet Entreprenørskab i uddannelser, under indsatsområdet Iværksætteri, skulle gennemføres annoncering efter operatører på de enkelte uddannelsesområder.

 

En styrkelse af entreprenørskab i uddannelsessystemet skal bidrage til at skabe en arbejdsstyrke med flere entreprenørielle kompetencer - en arbejdsstyrke, som enten kan skabe udvikling og fornyelse inden for rammerne af eksisterende virksomheder og institutioner, eller som kan skabe vækst og udvikling gennem etablering af egne virksomheder.  

 

Der har været gennemført annoncering efter en operatør på de mellemlange videregående uddannelser. Der vil senere blive gennemført annoncering efter operatører på folkeskole- og ungdomsuddannelsesområdet samt på de korte videregående uddannelser. Herefter vil der blive etableret samarbejdsstrukturer aktørerne imellem, med henblik på at sikre en sammenhængende og koordineret indsats.

 

Der er indkommet en ansøgning fra VIA University College, og den i ansøgningen beskrevne indsats svarer i høj grad til de af Vækstforum godkendte elementer og til den overordnede økonomiske ramme.

 

Indhold:

Projektet, Entreprenørskab i VIAs uddannelser, har til formål at styrke undervisningen i entreprenørskab på VIAs uddannelser, og hovedelementerne i projektet omfatter udvikling af nye fag og undervisningsmateriale, efteruddannelse af undervisere, gennemførelse af events og konkurrencer samt etablering af studentervæksthuse. Målet for projektet er, at studerende på alle uddannelser gennem curriculære aktiviteter stimuleres til at tænke nyt og omsætte ideer til værdi, og at alle studerende har adgang til entreprenørskabsfag. I 2010/2011 har 1.800 af VIAs 17.000 studerende deltaget i entreprenørskabsundervisning.

 

Projektet omhandler følgende områder:

 

  • Udvikling og afprøvning af nye fag, kurser og undervisningsmetoder, herunder skal der etableres samarbejder mellem studerende og virksomheder, hvor de studerende får mulighed for at udvikle ubenyttede forretningsideer i eksisterende virksomheder.

  • Efteruddannelse af undervisere, herunder udvikling og gennemførelse af uddannelsesforløb både internt og på tværs af uddannelsesinstitutioner.

  • Fremme af en foretagsomhedskultur gennem events og konkurrencer, f.eks. konkurrencer som Start Up Programme, valgfrie virksomhedscamps og sommerskoler. Erfaringer viser, at det er kombinationen af curriculære og ikke-curriulære aktiviteter, der skaber studerende med entreprenørielle kompetencer.

  • Etablering af studentervæksthuse i alle campusbyer. I studentervæksthusene kan studerende med interesse for iværksætteri og innovation deltage i kurser, workshops m.m. og få kvalificeret hjælp til at udvikle og realisere en forretningsidé. Studentervæksthusene etableres i samarbejde med de respektive kommuner.

 

Formålet med projektet Entreprenørskab i VIAs uddannelser er:

  • at de studerende tilegner sig viden om entreprenørskab

  • at udfordre og skabe nytænkning i de professioner, som VIA uddanner til

  • at bidrage til innovation, udvikling og spin-off i eksisterende virksomheder og institutioner

  • at en stigende andel af VIAs dimittender etablerer virksomhed.

 

Projektet Entreprenørskab i VIAs uddannelser knytter an til Vækstforums taktiske mål 2020 for Iværksætteri og skal især understøtte målene om en stigning i etableringsraten og en stigning i andelen af vækstiværksættere.

 

Projektet har internationalt fokus, idet der skal etableres internationale samarbejder med blandt andet Babson College, der har stor erfaring med at skabe rammer for entreprenørskabsundervisning og med kompetenceudvikling af undervisere.

 

Projektet bidrager endvidere til at styrke vilkårene for studerende i regionens yderområder, idet der med projektet vil være etableret studentervæksthuse i fire landkommuner: Holstebro, Herning, Viborg og Randers.

 

Hovedelementer i resultatkontrakten er:

 

Effekter: 

  • Antallet af de studerende, der deltager i entreprenørskabsundervisning skal øges fra 10% til 30%

  • Antal entreprenørskabsfag skal øges med 20% årligt

  • 10% af de studerende skal deltage i initiativer, der fremmer en entreprenøriel tankegang

  • 5% af de studerende har arbejdet med et projekt i studentervæksthusene

  

Aktiviteter

  • Der skal udbydes ECTS givende fag og kurser med entreprenørskab indeholdt i titel eller i læringsmål for undervisningen

  • Der skal udvikles nye innovative undervisningsformer i samspil med andre aktører og læringsarenaer, f.eks. Corporate spin-off

  • Der skal udvikles og gennemføres uddannelses- og efteruddannelsesforløb for undervisere, både interne forløb og forløb på tværs af uddannelsesinstitutioner

  • Der skal etableres netværk på tværs af campus

  • Alle studerende skal tilbydes deltagelse i konkurrencer, camps, sommerskoler m.v.

  • Der skal udvikles et koncept for studentervæksthuse

  • Der skal etableres studentervæksthuse ved alle campusbyer. I studentervæksthusene skal de studerende tilbydes deltagelse i kurser og workshops og der skal være et tilbud om professionel vejledning og coaching.

 

Organisering:

  • Projektet skal organiseres internt med en projektleder og tre koordinerende niveauer for hhv. overordnet projektledelse, studentervæksthuse og undervisere

  • Projektet har de 6 campuskommuner som partnere

  • Projektet etablerer samarbejder med kommuner, danske og udenlandske universiteter, det regionale erhvervsservicesystem, herunder Væksthus Midtjylland samt øvrige relevante aktører.

  • Projektet etablerer et formaliseret samarbejde med Det entreprenørielle Universitet blandt andet vedrørende udviklings- og netværksaktiviteter.

  

Ressourcer 

[image]

 

[image]

Beslutning

Vækstforum tiltrådte indstillingen.

 

Harald Mikkelsen forlod mødet under behandlingen af dette punkt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-2-11

9. Godkendelse af og bevilling til et midtjysk eksport- og internationaliseringsprogram - GLOBALmidt

Resume

På Vækstforums møde 14. december 2010 blev der på baggrund af en evaluering af et strategisk samarbejde med Udenrigsministeriet, Eksportrådet besluttet at nedsætte en projektgruppe, med henblik på at udarbejde et forslag til et samlet Midtjysk eksport- og internationaliseringsprogram.

 

Projektgruppen har udarbejdet et initiativforslag for perioden 2011-2014, som skal styrke sammenhængen imellem en række eksisterende delinitiativer samt indeholde nye tilbud til virksomhederne. Programmet iværksættes, i Vækstforums handlingsplan, under indsatsområdet ”innovation og forretningsudvikling”.

 

Programmet kan iværksættes i flere etaper. Første etape er en bevilling til videreførelse af det strategiske samarbejde med Udenrigsministeriet, Eksportrådet. Dernæst en indikativ ramme for programmets øvrige aktiviteter.

 

Programmet har et samlet aktivitetsomfang på 174,2 mio. kr. Heraf udgør eksisterende bevillinger 140,9 mio. kr. En indikativ ramme til nye aktiviteter udgør 33,3 mio. kr. Der er en betydelig privat, statslig og øvrig medfinansiering af initiativet.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum godkender programmet,

 

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der bevilges 0,7 mio. kr. til samarbejdet om indstationering af en medarbejder fra Udenrigsministeriet, Eksportrådet i Væksthus Midtjylland i Aarhus. Ud af en samlet økonomisk ramme på 2,7 mio. kr. fordeler den samlede finansiering af initiativet sig med 1,3 mio. kr. fra Den Europæiske Regionalfond, 0,7 mio. kr. fra Region Midtjylland og 0,7 mio. kr. fra Udenrigsministeriet, Eksportrådet,

 

at Vækstforum indstiller til Erhvervs- og Byggestyrelsen, at der bevilges 1,3 mio. kr. fra Den Europæiske Regionalfond,

 

at Vækstforum godkender, at der annonceres efter en operatør til gennemførelse af et Midtjysk Eksport- og internationaliseringsprogram 2011-2014 med udgangspunkt i initiativbeskrivelsen,

 

at Vækstforum af de regionale erhvervsfremmemidler afsætter 8,6 mio. kr. mio. kr. til et samlet Midtjysk Eksport- og internationaliseringsprogram inden for erhvervsudviklingsstrategiens indsatsområde for innovation og forretningsudvikling,

 

at Vækstforum, fra den Europæiske Regionalfond afsætter 12,8 mio. kr. til et samlet Midtjysk Eksport- og internationaliseringsprogram inden for erhvervsudviklingsstrategiens indsatsområde for innovation og forretningsudvikling.

Sagsfremstilling

Midtjyske virksomheders muligheder for at udnytte nye globale muligheder afhænger af, at de regionale rammebetingelser er udviklet optimalt, så hurtige adgangsveje til international udvikling er tænkt ind i alle systemer, programmer og aktiviteter.

 

For at sikre, at midtjyske virksomheder udnytter deres eksport og internationaliserings- potentiale, iværksættes under handlingsplanens indsatsområdet for innovation og forretningsudvikling et midtjysk eksport- og internationaliseringsprogram.

 

Med en offensiv og ambitiøs satsning på eksport og internationalisering er det Vækstforums mål skabe fundamentet for en langsigtet og markant international vækst i hele Midtjylland. Det er en særskilt målsætning at skabe international vækst i yderområder og landdistrikter.

 

Vækstforum har siden 2007 støttet en række internationale aktiviteter, herunder et strategisk samarbejde med Udenrigsministeriet, Eksportrådet, hvor en medarbejder fra Eksportrådet er indstationeret hos Væksthus Midtjylland. Formålet med samarbejdet har blandt andet været at sikre, at flere små og mellemstore virksomheder udvikler eksportpotentiale.  

 

En evaluering af initiativet i 2010 viste, at forløbet har været positivt og har medvirket til at langt flere midtjyske virksomheder i dag benytter Udenrigsministeriets tilbud om eksportrådgivning og eksportfremstød. Der blev samtidig identificeret et væsentligt potentiale i at videreføre og udbygge samarbejde med Udenrigsminsteriet, Eksportrådet.

 

På den baggrund besluttede Vækstforum at nedsætte en forprojektgruppe, der skulle komme med en fremadrettet anbefaling, der sammentænker eksisterende og nye eksport- og internationaliseringsinitiativer til ét samlet eksport- og internationaliseringsprogram.

 

Arbejdet i forprojektgruppen har vist, at det er muligt at styrke indsatsen for at fremme eksport og internationalisering ved at forstærke den eksisterende indsats med en række nye delprojekter vedrørende internationalt samarbejde om hhv. eksportmobilisering, innovation, forskning og udvikling, donorfinansierede aktiviteter (3. parts finansierede aktiviteter) i udviklingslandene, uddannelse og kompetenceudviklingsaktiviteter målrettet virksomheders internationalisering samt en fortsat indsats for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft og studerende.

 

Programmet har til formål, at

 

  • Udløse eksportpotentialet hos flere iværksættere og SMV.

  • Samle lokale, regionale, nationale og internationale aktører i en ny og forstærket eksportrådgivningsindsats med øget fokus på internationalisering.

  • Identificere og øge anvendelse af professionelle, internationale samarbejdspartnere, rådgivere og netværk på udenlandske markeder.

  • Øge antallet af virksomheder der indgår i internationale innovations- og forskningsaktiviteter.

  • Udbyde kompetenceudviklingsaktiviteter målrettet internationalisering og eksport.

  • Understøtte kulturel og sproglig forståelse og forbedre muligheder for integration af udenlandsk arbejdskraft i Midtjylland.

 

Programmets elementer er beskrevet i bilaget ”Midtjysk Eksport og internationaliserings-program GLOBALmidt”, bilag 1.

 

Aktiviteter

Et nyt midtjysk eksport og internationaliseringsprogram indeholder fem hovedelementer:

 

  • Eksportmobilisering

  • Donorfinansierede aktiviteter (3. parts finansierede aktiviteter)

  • Innovation og forskning og udvikling

  • Uddannelse og kompetenceudvikling

  • Udenlandsk arbejdskraft og studerende

 

Nye aktiviteter under hovedelementet eksportmobilisering integreres med den øvrige statslige eksportstøtte og omfatter såkaldte bussiness missions, en eksport coach ordning, markedsbesøg og støtte til et strategisk samarbejde med eksportrådet.

 

Nye aktiviteter under hovedelementet innovation, forskning og udvikling omfatter oprettelse af en midtjyllands kontrakt til innovationscentrene i München, Shang Hai og Silicon Valley samt støtte til EUROSTARS forløb.

 

Øvrige nye aktiviteter omfatter støtte til forløb om salg til internationale organisationer og Danida Go Global forløb samt vækstgruppeforløb/uddannelse om internationalisering og eksport.

 

Via programmet er det målet, at flere end 2000 midtjyske virksomheder indgår i én eller flere aktiviteter. For hvert indsatsområde opstilles følgende aktivitetsmål:

 

Eksportmobilisering:

  • 1500 virksomheder skal gennemføre ét eller flere eksportmobiliseringsforløb under indsatsen vedrørende eksportmobilisering.

 

Donorfinansierede aktiviteter

  • 55 midtjyske virksomheder skal deltage i en donorfinansieret aktivitet i udviklingslandene

 

Innovation, forskning og udvikling

  • 238 virksomheder skal deltage i en innovations-, forsknings- eller udviklingsaktivitet.

 

Uddannelse og kompetenceudvikling

  • 225 virksomheder skal deltage i et kursusforløb om internationalisering

 

Effekter

På strategisk og taktisk niveau skal initiativet medvirke til at opfylde målene i Vækstforums erhvervsudviklingsstrategi: Målet er, at:

 

  • Den midtjyske eksport øges med 15 % svarende til en eksportvækst på 20 mia. kr.

  • Værdiskabelsen løftes med 6 %

  • Andelen af SMV med eksport hæves fra 11 % fra 12 %

  • Andelen af eksportiværksættere hæves fra 5,5 % til 7 %

  • Andelen af produkt- og procesinnovative virksomheder hæves fra 44 % til 50 %

  • Øge andelen af udenlandske statsborgere med ophold til erhverv

 

På operationelt niveau har programmet følgende målsætninger:

Eksportmobilisering

  • 600 eksporterende virksomheder øger deres eksport med samlet 20 %.

  • 600 virksomheder, som ikke tidligere har eksporteret igangsætter eksport, heraf er 90 nystartede virksomheder.

 

Donorfinansierede aktiviteter (3. parts finansierede aktiviteter) 

  • 15 virksomheder vinder en kontrakt om salg/leverancer/projekteksport til internationale organisationer

  • 40 virksomheder godkendes som deltager i et Danida støttet projekt/projekt i udviklingslandene eller opnår investeringsstøtte under IFU (investeringsfonden for udviklingslandene) eller igangsætter/øger eksport/import til/fra lavindkomstlande.

  • 55 virksomheder øger via donorfinansierede aktiviteter deres eksport eller omsætning med 20 % i programperioden.

 

Innovation, forskning og udvikling

  • 60 virksomheder skal i programperioden, på grundlag af ydelser fra innovationscentrene, opnå resultater i form at overført teknologisk knowhow, risikovillig kapital, internationalt netværk eller øget eksport.

  • 54 virksomheder skal med bistand fra Europe Enterprise Network opnå en kontrakt om teknologioverførsel, udvikling af et fælles produkt m.v.

  • 238 virksomheder skal have aktiveret/igangsætte produkt og procesinnovationer

 

Uddannelse og kompetenceudvikling

  • 2/3 af de 225 virksomheder der deltager på kurser påbegynder eller udvikler eksport- eller øvrige internationale aktiviteter

  • De deltagende virksomheders medarbejdere skal opnå et kompetenceløft vedr. eksport- og/eller internationalisering

 

Udenlandsk arbejdskraft og studerende

  • Modtageapparatet i forhold til udenlandsk arbejdskraft med ophold til erhverv skal styrkes

  • Der etableres registrering af projektopgaver, f.eks. markedsundersøgelser, opbygning af indkøbsnetværk, som virksomheder ønsker udført og præsenteres for udenlandske studerende.

  • Der etableres matchmaking aktiviteter mellem virksomheder og udenlandske studerende i forbindelse med praktikophold.

 

Organisering

Der igangsættes en åben ansøgningsrunde, hvori der annonceres efter en operatør i form af et konsortium med inddragelse af en bred kreds af aktører på området.

 

Operatøren skal etablere en projektorganisation og udnævne en ansvarlig projektleder for programmet, samt ansvarlige tovholdere for de enkelte indsatsområder. I denne forbindelse udnævnes også en kontaktperson til operatørerne på aktiviteterne for udenlandske arbejdskraft og studerende. Disse personer bør indgå i et tæt samarbejde bl.a. med henblik på at opnå synergi mellem de fem indsatsområder.

 

Til programmet knyttes en rådgivningsgruppe/advisory board, der skal følge programmet og komme med løbende input til dette. Rådgivningsgruppen bør bestå af repræsentanter for Udenrigsministeriet, Eksportrådet, Væksthus Midtjylland, lokal erhvervsservice, DI, Dansk Erhverv, Håndværksrådet, AC, Europe Enterprise Network, Dansk Eksportforening, Dansk Byggeri, uddannelsesinstitutioner i Region Midtjylland samt evt. andre.

 

Ressourcer

Programmets samlede økonomiske aktiviteter udgør for perioden 2011-2014 i alt 174,2 mio. kr. Heraf udgør eksisterende bevillinger 140,9 mio. kr. og nye aktiviteter i alt 33,3 mio. kr. Af den samlede ramme til nye aktiviteter udgør medfinansiering fra Vækstforum Midtjylland og Den Europæiske Regionalfond i alt 21,4 mio. kr. heraf hhv. 8,6 mio.kr. og 12,8 mio.kr.  

 

[image]

Beslutning

Vækstforum tiltrådte indstillingen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-7-11

10. Handlingsplan 2015 - NY VÆKST i turismen for Region Midtjylland - fastlæggelse af finansieringskilder på forretningsområder

Resume

Vækstforum godkendte på sit møde den 2. marts 2011 "Handlingsplan 2015 - NY VÆKST i turismen for Region Midtjylland" og på møde i Vækstforum den 26. april 2011 blev den økonomiske ramme fastlagt på forretningsområderne samtidig med at der blev udpeget operatører til løsning af opgaverne. Den økonomiske fordeling af finansieringskilder skal nu fastlægges for at give operatørerne mulighed for at indgive ansøgninger

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum godkender den reviderede finansieringsplan for "Handlingsplan 2015 - NY VÆKST i turismen for Region Midtjylland", fordelt på regionale erhvervsudviklingsmidler, EU's Socialfond og EU midler fra Grøn Vækst (Landdistriktsprogrammet) som angivet i bilaget "Samlet økonomisk ramme for "NY VÆKST i turismen"

Sagsfremstilling

Vækstforum godkendte på møde den 2. marts 2011 "Handlingsplan 2015 - NY VÆKST i turismen for Region Midtjylland" herunder at der skal indkaldes ansøgninger på opgaverne som operatører for forretningsområderne Stærke feriesteder, Erhvervsturisme samt operatør for den regionale turismefremmeindsats.

 

Handlingsplanen fastlægger rammerne for indsatsområdet turisme i Vækstforums erhvervsudviklingsstrategi og tilhørende handlingsplan "En globalt konkurrencedygtig region". Handlingsplanen for turisme udgøres af 3 forretningsområder, en række tværgående indsatser (udviklingsmotorer på tværs af forretningsområder), en regional turismeorganisation samt medfinansiering af Center for Kystturisme. Finansieringen af handlingsplanen tilvejebringes af:

 

  • regionale udviklingsmidler

  • EU's Socialfond

  • EU midler fra Landdistriktsprogrammet (Grøn Vækst)

  • kommunale midler

  • private midler

 

På Vækstforums møde den 26. april 2011 blev der udpeget operatører til forretningsområderne samt vedtaget en fordeling af midler mellem forretningsområderne som angivet i "Handlingsplan 2015 - NY VÆKST i turismen for Region Midtjylland", dog således at fordelingen på finansieringskilder henstår til behandling på Vækstforums møde den 8. juni 2011.

 

Operatøren på forretningsområdet erhvervsturisme - partnerskab mellem Aarhus kommune og Herning kommune - har i deres ansøgning til operatøropgaven ønsket en anden fordeling på finansieringskilder end angivet i handlingsplanen.

 

Aarhus og Herning kommuner ønsker til forretningsområdet erhvervsturisme at de regionale erhvervsudviklingsmidler forøges fra 11,5 mio. kr. i perioden 2011-2014 til 17,5 mio. kr. samtidig med at EU's Socialfondsmidler reduceres fra 7,5 mio. kr. i perioden 2011-2014 til 1,5 mio. kr. således den regionale medfinansiering fra de regionale erhvervsudviklingsmidler og EU-midler er uændret på 19 mio. kr.

 

Aarhus og Herning kommune fremfører, at der ikke vil kunne opnås samme vækstmål via EU's Socialfondsmidler som fra de regionale erhvervsudviklingsmidler. Det er de to kommuners opfattelse, at det kun i ret begrænset omfang vil være muligt at skabe direkte målbar økonomisk effekt på turismeomsætningen gennem aktiviteter finansieret via EU's Socialfondsmidler. De regionale udviklingsmidler har derimod netop sigte på at kunne anvendes konkrete markedsorienterede aktiviteter.

 

Bemærkninger:

 

En ændring af fordeling på finansieringskilder - som ønsket af Aarhus og Herning kommuner - vil have konsekvenser for hele turismehandlingsplanen. En tildeling af flere regionale udviklingsmidler til erhvervsturisme vil have konsekvenser for de øvrige forretningsområder.

 

Der er i den regionale handlingsplan skitseret følgende indikative ramme for de regionale erhvervsudviklingsmidler i perioden 2011-2014 (i mio. kr.):

 

[image]

 

En del af finansieringen af Stærke feriesteder, Mersalg og udviklingsmotorer finansieres via EU midler fra Grøn Vækst (Landdistriktsprogrammet), hvor der skal ske medfinansiering med tilsvarende kommunale eller regionale midler. Det betyder, at det er nødvendigt med regionale erhvervsudviklingsmidler til disse forretningsområder for at kunne skaffe EU midlerne. Desuden skal der i begrænset omfang bruges regionale erhvervsudviklingsmidler inden for disse forretningsområder til matchning af EU's Socialfondsmidler.

 

Det er sekretariatets vurdering, at EU's Socialfondsmidler ikke kan bruges til at finansiere Midtjysk Turisme (MT) eller Center for Kystturisme. Den regionale finansiering af MT anvendes i hovedsagen til udviklingsopgaver i samarbejde med operatører og koordinering samt til at gennemføre PR-aktiviteter og mindre projekter. MT har til opgave at understøtte aktiviteter i alle 3 forretningsområder og varetage de tværgående aktiviteter. Støtten til Center for Kystturisme forventes tilsvarende anvendt til drift af organisationen og til gennemførelse af konkrete projekter. Socialfondsmidler der i hovedsagen kan anvendes til kompetenceudvikling kan derfor ikke anvendes til MT eller Center for Kystturisme.

 

Det er sekretariatets vurdering, at der kan anvendes EU Socialfondsmidler til professionalisering og opkvalificering af turisterhvervet. Flere af de angivne elementer i den skitserede handlingsplan fra Aarhus og Herning på erhvervsturisme kan omformuleres og rummes indenfor rammerne af EU's Socialfond.

 

Såfremt Aarhus og Herning tildeles flere regionale erhvervsfremmemidler til erhvervsturisme inden for den tidligere skitserede indikative ramme vil det have den konsekvens, at forretningsområderne Mersalg og Stærke feriesteder vil skulle opgives eller reduceres ganske betragteligt, hvorved handlingsplanen for turismen ikke kan gennemføres som vedtaget af Vækstforum. For at nå vækstmålet for forretningsområdet Erhvervsturisme i ”Handlingsplan 2015 – NY VÆKST i turismen i Region Midtjylland” uden at reducere vækstmålene for de øvrige områder i handlingsplanen er det således nødvendigt med en udvidelse af budgetrammen. 

Derfor indstilles til Vækstforum,at rammen for de regionale erhvervsudviklingsmidler forøges med 4 mio. kr. til forretningsområdet Erhvervsturisme.

 

Hvis Vækstforum godkender denne indstilling, betyder det følgende fastlæggelse af fordelingen af de regionale erhvervsudviklingmidler i perioden 2011-2014 (i mio. kr.)

 

[image]

 

Efter fastlæggelse af finansieringen på finansieringskilder har de enkelte operatører mulighed for at indsende konkrete projektansøgninger til Vækstforum. I forbindelse med bevilling af støtte til de enkelte projekter indgås der en resultatkontrakt med den enkelte operatør, hvor der fastlægges præcise resultatmål og krav om at projekterne medvirker til at løse turismehandlingsplanens mål for vækst i turismen. 

Beslutning

Vækstforum tiltrådte indstillingen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-7-11

11. Godkendelse af operatør for den regionale turismefremmeindsats og bevilling til denne til udmøntningen af "Handlingsplan 2015 - Ny VÆKST i turismen i Region Midtjylland"

Resume

Vækstforum godkendte på sit møde den 2. marts 2011 ”Handlingsplan 2015 – Ny VÆKST i turismen i Region Midtjylland”. Der har været annonceret efter operatører til at udmønte handlingsplanen, herunder efter en operatør for den regionale turismefremmeindsats. Der er indkommet i alt én ansøgning til rollen som operatør fra Fonden Midtjysk Turisme.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum godkender Fonden Midtjysk Turisme som regional turismeoperatør for ”Ny VÆKST i turismen” – med ansvar for at sikre sammenhængen i de samlede indsatser i handlingsplanen samt varetage løsning af de tværgående indsatser,

 

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges 24 mio. kr. til Midtjysk turisme for perioden 2011-2014 fordelt med 1,5 mio. kr. i 2011, 7,3 mio. kr. i 2012, 7,5 mio. kr. i 2013 og 7,7 mio. kr. i 2014,

 

at Vækstforum indstiller til Midtjysk Turismes bestyrelse, at der gennemføres en statusevaluering af Midtjysk Turisme samt opstilles et koncept for en løbende brugerevaluering.

Sagsfremstilling

Vækstforum godkendte på mødet den 2. marts 2011 "Handlingsplan 2015 - Ny VÆKST i turismen i Region Midtjylland". Efterfølgende har der været annonceret efter en regional turismeoperatør, som kan sikre sammenhængen mellem handlingsplanens forretningsområder samt varetage løsning af de tværgående indsatser.  

 

Der er indkommet en ansøgning til rollen som operatør fra Fonden Midtjysk Turisme. 

Fonden Midtjysk Turisme er den nuværende operatør for den regionale turismefremmeindsats og har ved annonceringen efter operatører til at udmønte ”Handlingsplan 2015 – Ny VÆKST i turismen i Region Midtjylland” søgt om at fortsætte som Region Midtjyllands operatør for den regionale turismefremmeindsats.

 

Ved bevilling af midler til Fonden Midtjysk Turisme til opgaven som regional turismeoperatør vil der blive indgået en resultatkontrakt med Fonden Midtjysk Turisme med følgende hovedelementer:

 

Effekter og evaluering

Operatøren for den regionale turismefremmeindsats skal aktivt medvirke til at fremme turismen i Region Midtjylland gennem udvikling, koordinering og gennemførelse af konkrete indsatser inden for ”Ny VÆKST i turismen". Bevillingen er således central i forhold til at sikre en stærk operatør for den regionale turismefremmeindsats, som kan bidrage til at indfri Vækstforums ambitiøse vækstmål for indsatsområdet Turisme i Vækstforums erhvervsudviklingsstrategi og handlingsplan.

 

Den fælles udviklingsindsats vurderes at være forudsætningen for at indfri det fulde vækst- og innovationspotentiale i de enkelte forretningsområder.

 

Eftersom effekterne opstår i synergien mellem projekterne, vil resultatkontrakten med operatøren fokusere på de aktiviteter, der skal gennemføres for at skabe det fælles fundament, mens effektvurderingen vil bestå af en samlet vurdering af udbyttet af de igangsatte projekter under indsatsen.

 

Der investeres betydelige midler i turismen i medfør af denne satsning, både til de enkelte delområder og til en opgradering af Midtjysk Turisme som strategisk og central udviklingsenhed.

 

Det er derfor særlig vigtigt, at Midtjysk Turisme som enhed fungerer efter hensigten, så den fremadrettede styrkelse sker på en velfungerende basis. Der gennemføres derfor en analyse/evaluering, som falder i to tempi:

 

  1. Statusevaluering  

    Undersøgelse/analyse af Midtjysk Turismes nuværende samspil med de lokale turismeselskaber, med Vækstforums sekretariat og samspil internt i Midtjysk Turisme, dvs. mellem ledelse og medarbejdere hhv. mellem medarbejderne. Denne del af evalueringen skal ses som en støtte til bestyrelse og direktør i Midtjysk Turisme i forhold til justering af den nuværende arbejdsmåde og drift i enheden.
     
    Evalueringen skal udmøntes i en handlingsplan, som tager udgangspunkt i konkrete muligheder for justering, herunder hvordan udbygningen af Midtjysk Turisme skal ske.

 

  1. Løbende brugerevaluering  

    Der fastlægges en løbende evalueringsform, som fokuserer på Midtjysk Turismes rolle som strategisk udviklingspart for turismeerhvervet i regionen. Evalueringens hovedpunkter indskrives i og skal udgøre rygraden i den resultatkontrakt, som indgås i forlængelse af vedtagelsen af det styrkede Midtjysk Turisme i Vækstforum.

 

Aktiviteter
Overordnet set skal Midtjysk Turisme som operatør for den regionale turismefremmeindsats sikre ejerskab og opbakning til ”Ny VÆKST i turismen”, og dermed bidrage til at indfri Vækstforums vækstambitioner som de er skitseret i ”Handlingsplan 2015 – Ny Vækst i Turisme i Region Midtjylland” inden for omsætning, værditilvækst, beskæftigelse, overnatninger og døgnforbrug.
 
Konkret skal Midtjysk Turisme understøtte udviklingen af fremtidens turisme i Region Midtjylland ved at:

 

  • medvirke til opbygning af stærke værdikæder i sammenhæng med forretningsområderne gennem et forstærket fokus på værdiskabende målgrupper og markeder gennem afsætning, udvikling og organisering,

  • bidrage som ressource til udvikling af de tre forretningsområder Stærke feriesteder, Erhvervsturisme og Mersalg,

  • udarbejde konkrete ansøgninger til Vækstforum samt andre nationale og internationale puljer / programmer for at sikre udviklingen de af tværgående indsatser samt ekstern gearing af midlerne afsat til ”Ny VÆKST i turisme”,

  • understøtte innovationen og professionaliseringen af regionens turismevirksomheder gennem et øget fokus på produktudvikling, kvalitetsudvikling, kompetenceudvikling samt PR og marketing,

  • skabe international synlighed omkring den regionale turisme i koordinering med VisitDenmark og de to vestdanske regioner,

  • understøtte udvikling af turismens rammebetingelser som policyområde gennem en kontinuerlig indsats overfor det nationalpolitiske system i tæt samarbejde med turismens forskellige brancheorganisationer – herunder at medvirke til at synliggøre de ulige konkurrencevilkår, som turismebranchen står overfor i den internationale konkurrence.

 

Aktiviteterne er nærmere beskrevet i "Notat vedr. den regionale turismefremmeoperatør". Som led i udmøntningen af den samlede økonomiske ramme indgås der en resultatkontrakt med Midtjysk Turisme om aktiviteter og effekter for perioden 2012-2015.

 

Organisering
På baggrund af analysen ”Turismens VÆKSTpotentiale i Region Midtjylland” er anbefalingen at udvide og styrke den regionale turismefremme operatør, således at operatøren bliver i stand til at påtage sig en mere strategisk ledende rolle i forhold til at styrke den faglige udviklingsindsats inden for de udvalgte forretningsområder. 

 

Som udviklingsenhed er det den regionale operatørs rolle at varetage følgende arbejdsfelter - og derigennem bidrage som ressource i udviklingen af forretningsområderne, ved:

  • Strategisk ledelse af projekter / processer

  • Udvikling af strategiske og operationelle projekter og ansøgninger med afsæt i ”NY VÆKST i turismen”

  • Partnering / networking / aktørinddragelse

  • Facilitering / Rådgivning / Sparring om operationelle handlingsplaner og projekter

  • Videnopsamling / Videndeling / formidling og kompetenceredskaber

  • PR / Kommunikation / marketingsredskaber / synliggørelse internt og eksternt.

 

Ressourcer
I handlingsplanen er der skitseret en indikativ fordeling af midlerne, herunder 24 mio. kr. i perioden 2011-2014 og 6 mio. kr. i 2015 til varetagelse af rollen som operatør for den regionale turismefremmeindsats.  

Midtjysk Turisme har samtidig ansvaret for at søge Vækstforum om midler til konkrete projekter og aktiviteter til udmøntning af de tværgående indsatser (udviklingsmotorer) – og forpligter sig til at tilvejebringe den nødvendige medfinansiering og sikre sammenhængen til indsatserne inden for de tre forretningsområder.

 

Bemærkninger

Regionsrådet bevilgede (efter indstilling fra Vækstforum) på mødet den 15. december 2010 5,6 mio. kr. til Fonden Midtjysk Turisme fordelt med 2,8 mio. kr. i basismidler og 2,8 mio. kr. i procesmidler.

 

Der er et behov for flere procesmidler i 2011 for at holde processen i gang, indtil der foreligger bevillinger fra Vækstforum til udmøntning af de tre forretningsområder. Derfor er det indstillet, at der bliver en yderligere bevilling i 2011 på 1,5 mio. kr. i procesmidler til Midtjysk Turisme til at sikre flow og momentum i aktiviteterne inden for forretningsområderne i processen frem mod de konkrete bevillinger projekter / aktiviteter i Vækstforum. Det betyder, at de 1,5 mio. kr. i 2011 skal anvendes til aktiviteter hos de 3 forretningsområder Stærke feriesteder, Erhvervsturisme og Mersalg, hvorfor der ikke er tale om at tilføre organisationen Midtjysk Turisme ekstra midler.

 

For at sikre gennemførelse af turismehandlingsplanen er det nødvendigt med et styrket Midtjysk Turisme, hvorfor bevillingen til Midtjysk Turisme fra 2012 øges med 1,5 mio.kr. Desuden øges bevillingen med en årlig regulering for pris- og løntal på 200.000 kr.

 

Der udarbejdes et tillæg til resultatkontrakten for 2011 med Midtjysk Turisme. Der udarbejdes desuden en resultatkontrakt for 2012-2014 for Midtjysk Turisme.

 

[image]

Beslutning

Vækstforum tiltrådte indstillingen med bemærkning om

 

  • at Vækstforum forudsætter, at der igangsættes en statusevaluering af Midtjysk Turisme nu, som skal være afsluttet inden for kort tid. Endvidere opstilles et koncept for en løbende bruger evaluering.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-76-13-10

12. Regional støtte til etablering af videncenter for kystturisme

Resume

Med Vækstforums godkendelse af "Handleplan 2015 - Ny VÆKST i turismen i Region Midtjylland", er der skabt mulighed for etablering af center for kystturisme i Hvide Sande

Med finansloven for 2011 blev det vedtaget at forbedre rammerne for innovation og vækst inden for kystturisme gennem oprettelse af Videncenter for Kystturisme.

I et samarbejde mellem Økonomi- og Erhvervsministeriet, Region Midtjyllands, Region Syddanmarks, Region Sjællands og Region Nordjyllands vækstfora samt Ringkøbing-Skjern Kommune er der gennemført en forundersøgelse vedrørende etablering af et Videncenter for Kystturisme, samt aftaler om centerets formål, opgaver, finansiering og organisering.

Der foreligger nu et forslag til konstruktion af centeret og denne foreslås tiltrådt og bevilget.

Den administrative styregruppe indstiller,

at Vækstforum indstiller til Regionsrådet, at der af Region Midtjyllands midler til erhvervsfremme bevilges i alt 6 mio. kr. fordelt med 1 mio. kr. i 2011 og 2012, samt 2 mio. kr. i 2013 og 2014,

 

at Vækstforum indstiller direktøren for Midtjysk Turisme som sit medlem til bestyrelsen.

Sagsfremstilling

Baggrund

Vækstforums godkendte på sit møde den 2. marts 2011 "Handleplan 2015 - Ny VÆKST i turismen i Region Midtjylland", og etablering af center for kystturisme er et af indsatsfelterne for en mere fokuseret og professionel turisme i Region Midtjylland.

Økonomi- og Erhvervsministeriet, Region Midtjyllands, Region Syddanmarks, Region Sjællands og Region Nordjyllands vækstfora samt Ringkøbing-Skjern Kommune er enige om i fællesskab at bidrage til etableringen af et nationalt videncenter for kystturisme, som skal styrke innovation og viden om nye vækstmuligheder i kystturisme i hele Danmark. Aftalen er en del af finansloven for 2011, hvor der var enighed om at etablere et videncenter for Kystturisme.

 

Etablering af et videncenter for Kystturisme indgår endvidere i partnerskabsaftalen mellem Vækstforums formandskab og regeringen.

 

Formål

Formålet er at etablere et videncenter for kystturisme, der skal bidrage til, at turismevirksomheder samt de værdikæder og destinationer, som virksomhederne indgår i, kan træffe vigtige strategiske beslutninger på et kvalificeret grundlag.  

 

Hovedaktiviteter

Tilvejebringelse af viden og datagrundlag - f.eks. data om salg, kundetilfredshed eller turisternes behov og ønsker - gennemførelse af udviklingsprojekter og forundersøgelser, der på udvalgte områder skaber sammenhæng mellem nye kundebehov, mere effektiv markedsføring og mere karakterfulde produkter samt etablering af netværk af virksomheder og øvrige turismeaktører.

 

Organisation

Videncenteret oprettes som en selvejende institution med egen formue, ledende organ (bestyrelse) og daglig ledelse. Ved valget af denne juridiske organisationsform sikres blandt andet, at videncenteret kan opretholde en indtægtsdækket virksomhed ved siden af de aktiviteter, som finansieres gennem tilskud fra stifterne. Videncenteret ledes af en selvstændig bestyrelse, som er ansvarlig for den overordnede drift af centeret, herunder at centeret afvikler sine aktiviteter inden for rammerne af centerets vedtægter og bevillinger. Bestyrelsen udpeges af økonomi- og erhvervsministeren efter indstilling fra parterne bag denne aftale, jf. nedenstående:

 

  • Økonomi- og erhvervsministeren udpeger en formand fra turismeerhvervet (ikke fra en interesse- eller brancheorganisation)

  • Ringkøbing-Skjern Kommune indstiller ét medlem

  • Region Midtjyllands, Region Sjællands og Region Nordjyllands vækstfora indstiller hver ét medlem, der tilgodeser at turismeaktørerne er bredt repræsenteret.

  • Region Syddanmark stiller med en observatør.

 

Herudover indstiller:

  • VisitDenmark ét medlem (fra egen organisation),

  • Turisterhvervet Samarbejdsforum et medlem fra erhverv og et medlem fra en videninstitution,

  • HORESTA og Dansk Erhverv hver ét medlem fra erhvervet (ikke fra en interesse- eller brancheorganisation).

 

Bestyrelsen ansætter en daglig leder, som vil være ansvarlig for den daglige drift af centeret, og som i samarbejde med bestyrelsen tilrettelægger centerets opgaver.

Effektmåling indgår i centerets kommende opgaver, men der arbejdes med følgende indikatorer:

 

Aktivitetsmål

Skabelse af viden og datagrundlag
Gennemførelse af udviklingsprojekter og forundersøgelser
Etablering af netværk om innovation og vækst
 
Effekt og resultatmål
Kort sigt:
Højere kvalitet i turismeproduktet med flere innovative virksomheder i kystturismen til følge.
Beslutninger træffes på et bedre videngrundlag med højere kvalitet i offentlige og private virksomheder i kystturismen til følge.
 
Lang sigt:
Højere værditilvækst og flere højproduktive arbejdspladser i kystturismen.
 
Sammenfattende vurdering
Det er vurderingen at projektet vil bidrage til et tværregional fokus på udviklingsprojekter, der er virksomhedsrettet, og som er medvirkende til at sandsynliggøre nye forretningskoncepter med værdi for regionerne.

 

Ressourcer

Region Syddanmark ønsker at bidrage til projektfinansieringen, men ikke at deltage i basisfinansieringen.

 

Budget i 1.000 kr.

[image]

* I budgettet er udelukkende medregnet finansiering fra centrets stiftere og uden privat medfinansiering

 

Finansiering i 1.000 kr.

[image]

* De 7,75 mio. kr. fra erhvervet er udtryk for en ambition.

** Aktivitetsafhængige midler

Beslutning

Vækstforum tiltrådte indstillingen med bemærkning om

 

  • at Vækstforum orienteres om etableringen af Videncenter for kystturisme med udgangen af 2011.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-87-2-10

13. Eventuelt

Beslutning

Intet.

Tilbage til toppen