Grundprincipper for borgerinddragelse i Region Midtjylland
Vores overordnede mål er at skabe en "inddragelseskultur" i Region Midtjylland, hvor borgerinddragelse er et naturligt element i vores virke – og hvor borgerne oplever sig inddraget på en vedkommende og respektfuld måde. Region Midtjylland skal sætte et godt eksempel og skal stræbe efter at være landets førende region i forhold til inddragelse af borgere.
I Region Midtjylland ønsker vi at sætte borgeren i centrum. Vi tror på, at inddragelse af borgernes viden og kompetencer er nødvendig for at skabe de helt rigtige tilbud for borgerne.
Med "borgere" tænker vi her på alle relevante interessenter i forhold til regionens ydelser, såsom patienter, brugere, pårørende, medarbejdere m.fl.
- Vi tror på, at borgerne ønsker reel inddragelse i og indflydelse på egen situation og i udviklingen af regionens ydelser. Vi ønsker, at borgerne er og oplever at være reelt og respektfuldt inddraget i såvel egen situation som i udviklingen af regionens ydelser. Vi mener derfor, at borgerne på forhånd skal kende deres muligheder for at få reel indflydelse.
- Vi ønsker, at borgerne føler sig set og hørt i samspillet med regionsrådet og regionens ansatte.
- Vi tror på, at alle borgere har en særlig indsigt i egen situation, som kan bruges positivt i samspillet med borgeren.
- Vi tror på, at der i samspillet mellem de professionelle og borgerne kan udvikles bedre tilbud for borgerne.
- Vi ønsker at skabe rum og mulighed for, at alle borgere har mulighed for inddragelse.
- Vi ønsker inddragelse fra forskellige perspektiver (patienter, pårørende, organisationer m.fl.).
- Vi forpligter os til at forbedre mulighederne for inddragelse for udsatte borgere/grupper.
- Vi ønsker, at inddragelse tænkes ind fra starten, så inddragelsen sker på det/de rigtige tidspunkter. Rammen for inddragelse skal være tydelig, og inddragelse skal tilrettelægges på en struktureret og hensigtsmæssig måde.
- Vi forpligter os til at finde nye veje til inddragelse af borgere med henblik på at møde borgerne, der hvor borgerne er.
Principperne er vedtaget af regionsrådet i Region Midtjylland 31. januar 2019
Se video om regionsrådets behandling af borgerinddragelse her
-Punkt 3; Afrapportering fra midlertidigt udvalg vedrørende demokrati og inddragelse, regionsrådsmøde 30.1.2019
Se nyhed 31.1. 2019 om regionsrådets behandling af principper for borgerinddragelse
Samfundsformerne
Region Midtjylland rekrutterer hvert år 38 unge mellem 18-25 år fra hele regionen, der ønsker at være med til at forme Midtjylland. De drøfter med stort engagement fx kollektiv trafik, mental sundhed og trivsel, klimavenlig kost, affaldssortering og bæredygtighed.
Læs mere om Samfundsformerne og se kontaktinformation
Her kan du se nogle af de tidligere initiativer til borgerinddragelse i Region Midtjylland, fx samtalesaloner og virtuelle borgermøder.
Udviklingsplan for Regionshospitalet Silkeborg
Regionsrådet har 27. oktober 2021 vedtaget en udviklingsplan for Regionshospitalet Silkeborg, der skal videreudvikle hospitalets nuværende
funktioner og rolle som udviklingshospital.
Læs udviklingsplanen og se mere på plansilkeborg.hemidt.dk
Projekt Livets afslutning i Midtklyngen
-Hvordan kan borgernes ønske til den sidste tid bedst efterleves? Det har projekt Livets Afslutning har til formål at undersøge. Med afsæt i en større borgerdesignproces med inddragelse af godt 150 borgere og fagprofessionelle har projektet gennemført 18 prøvehandlinger i 2019-20. Projektet afsluttes med implementeringsproces fra 2020 og frem.
Her ses evalueringen af prøvehandlingerne.
Kontakt
Helle Skytte, oversygeplejerske, Hospitalsenheden Midt helle.skytte@midt.rm.dk
Majla Tandrup, omsorgschef, Viborg Kommune mbta@viborgkommune.dk
Projekt Høreområdet i Region Midtjylland
Hospitalsudvalget har i februar 2020 igangsat en borgerdesignproces på høreområdet i Region Midtjylland: Formålet er at afdække nye muligheder for at mindske de lange ventetider på høreapparater. Undersøgelsen afsluttes i november 2020.
Her ses de foreløbige indsigter.
Kontakt
Kirsten Engholm, Koncern HR Udvikling
kirjen@rm.dk
Borgermøder om Råstofplan 2020
Region Midtjyllands forslag til Råstofplan 2020 er i høring 8. juni til- 1. september 2020. På grund af COVID-19 blev de planlagte fysiske borgermøder i stedet afviklet som virtuelle møder. I alt blev der holdt fire møder i perioden 15., 16., 17. og 25. juni tidsrummet kl. 16.30-19.00.
Læs mere om:
Vil du vide mere
Om møderne, kontakt: Allan Holst, Kontoret for Mobilitet og Stab, Regional Udvikling, tel. 2913 5686.
Allan.Holst@ru.rm.dk
Om regionsrådspolitikerne deltagelse i møderne, kontakt: Bob Nielsen, Regionssekretariatet, tel. 2912 7748.
Bob.Nielsen@stab.rm.dk
Borgermøder: Sundhed - hvad er vigtigst for dig? Forår 2019
I 2019 holdt vi i alt 5 borgermøder for at få idéer til Region Midtjyllands hospitals - og sundhedplan. Se interview med borgere, der deltog fra 3 af møderne:
- Rønde Høj- og Efterskole i Rønde, 25.marts 2019
- Center for Sundhed, Holstebro, 4. april 2019
- Globus 1, Brabrand, 2. april 2019
Vil du vide mere
Om møderne, kontakt:
Sundhedsplanlægning, tel. 7841 2002
SUNSPL@regionmidtjylland.dk
Om regionsrådspolitikernes deltagelse i møderne kontakt:
Bob Nielsen, Regionssekretariatet, tel. 2912 7748.
Bob.Nielsen@stab.rm.dk
Samtalesaloner og borgermøde om sundhed, forår 2019
I foråret 2019 holdt Lemvig Kommune og Region Midtjylland i fællesskab fire samtalesaloner og et borgermøde for at få ideer til, hvordan alle kan leve sundt og godt i kommunen, og idéer til indretning af det nye akut - og sundhedshus (åbning 1. september 2020).
Samtalesaloner
På samtalesaloner i Thyborøn, Bækmarksbro, Nørre Nissum og Lemvig bidrog voksne, seniorer, familier og unge med ideer og ønsker til bl.a. lokale sundhedstilbud.
Borgermøde om Sundhedshuset i Lemvig, 30. april 2019
Mødet blev holdt på Lemvig Gymnasium. Se interview med deltagere her.
Vil du vide mere
Om møderne, kontakt: Sundhedsplanlægning på SUNSPL@regionmidtjylland.dk, tel. 7841 2002
Om regionsrådspolitikernes deltagelse i mødet, kontakt: Bob Nielsen, Regionssekretariatet, tel. 2912 7748.
Bob.Nielsen@stab.rm.dk
Læs rapporten:
Borgerinddragelsesprocesser. Borgerinddragelse i forbindelse med udviklingen af Lemvig Sundhedshus
Her kan du se nogle eksempler på, hvordan vi har fokus på borgerinddragelse og dialog i det daglige politiske arbejde:
Danske Regioner har udarbejdet et katalog om borgerinddragelse i regionerne: Borgerinddragelse TOP23.
Kataloget er udarbejdet i samarbejde med en netværksgruppe om borgerinddragelse med repræsentanter fra de fem regioner.